1

Onderwerp: Eieren bewaren

Hoe bewaren jullie je eieren, in de koelkast of niet? Toen ik nog thuis woonde had mijn moeder ze altijd gewoon in een kast staan (en zijn we er nooit ziek van geworden) maar zelf heb ik ze altijd in de koelkast (staat op de verpakking). Maar als ik nu een taart wil maken zit ik altijd met van die koude eieren, ik vergeet ze vaak wat eerder uit doe koelkast te halen. En in wat warm water laten opwarmen duurt ook zo'n tijd.

Dus: in de koelkast of gewoon bij kamertemperatuur bewaren, wat doen jullie?

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

2

Re: Eieren bewaren

Hier bewaren we ze niet in de koelkast.
Ten eerste wel heel handig als je ineens een taartje wilt gaan maken en ten tweede heb ik weleens gehoord dat in de koelkast de schil poreuzer wordt waardoor er makkelijker bacteriën het ei in kunnen.
Wat ervan waar is, weet ik niet eigenlijk.

3

ik weet het ook niet hoor, maar ik zet ze dus ook niet in de koelkast. Het gaat alleen over salmonella, dus zolang je geen rauwe eieren eet maakt het niet uit. Als ik ze al ergens rauw voor gebruik dan zo vers mogelijk. (Na 2 weken in de koelkast zou ik ze ook niet rauw meer durven gebruiken)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

eieren zijn steriel aan de binnenkant dus de salmonella komt er alleen als je de buitenkant van de schaal (die dus in de poep enzo heeft gelegen, daar komt de salmonellabacterie vandaan) in aanraking laat komen met je ei ;)
en ik doe ze wel in de koelkast al weet ik niet helemaal waarom, t hoeft in principe niet

5

ik heb zelf kippen (dus hier altijd verse eieren in de taart), maar ik bewaar de eieren nooit in de koelkast. Het schijnt dat ze dan ook smaak van de omgeving kunnen overnemen (bv als er kaas ofzo naast ligt), of het waar is weet ik niet.

maar als ze ze toch in de koelkast bewaard en je wil snel een taart maken, kun je ze toch gewoon in een schaaltje breken en boven een pan verwarmen, is zo gepiept.  :)

6

Staat er op de verpakking dat je ze in de koelkast moet bewaren  :think: . Waarom staan ze dan in de winkel niet in de koeling???
Ik ga ervan uit dat als ze in de koeling moeten ze dat ook in de winkel zouden staan.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

etmc schreef:

eieren zijn steriel aan de binnenkant dus de salmonella komt er alleen als je de buitenkant van de schaal (die dus in de poep enzo heeft gelegen, daar komt de salmonellabacterie vandaan) in aanraking laat komen met je ei ;)
en ik doe ze wel in de koelkast al weet ik niet helemaal waarom, t hoeft in principe niet

Dat zei hier al eens eerder iemand en ik heb dat toen gevraagd aan het voedingscentrum en het is dus niet waar. De bacterien kunnen wel degelijk al van tevoren van binnen in het ei zitten.

8

Ottolien schreef:

Staat er op de verpakking dat je ze in de koelkast moet bewaren  :think: . Waarom staan ze dan in de winkel niet in de koeling???
Ik ga ervan uit dat als ze in de koeling moeten ze dat ook in de winkel zouden staan.

dat vind ik dus ook....

9

Mirjam5 schreef:
etmc schreef:

Dat zei hier al eens eerder iemand en ik heb dat toen gevraagd aan het voedingscentrum en het is dus niet waar. De bacterien kunnen wel degelijk al van tevoren van binnen in het ei zitten.

dan is je ei sowieso niet jofel want ik heb op school (labopleiding) testen gedaan met bacteriën in eieren en daar zit echt niks in, en niet in een ei maar een lading

10

Mirjam5 schreef:
Ottolien schreef:

dat vind ik dus ook....

Ja, zo denk ik dus ook. wat in de winkel niet in de koeling staat doe ik thuis ook niet. En nog iets....iemand had het over 'wanneer eieren in de poep hebben gelegen'? In de Quest stond een tijd terug dat eieren uit hetzelfde gat (sorry voor mijn platte taalgebruik :o ) komen als de poep.

11

etmc schreef:
Mirjam5 schreef:
etmc schreef:

dan is je ei sowieso niet jofel want ik heb op school (labopleiding) testen gedaan met bacteriën in eieren en daar zit echt niks in, en niet in een ei maar een lading

Klopt helemaal. Er wordt streng op gecontroleerd en in verreweg de meeste eieren zit ook niets. Ik heb, ook als kind, in m´n leven heel veel rauwe eieren gegeten en nooit wat van gemerkt. Maar er is altijd een piepklein kansje dat het er wel in zit en dat risico wil je niet lopen als je er dood aan kan gaan of je kindje kan verliezen, maar voor mezelf (niet zwanger, niet oud, niet piepjong, niet ernstig ziek) kan ik me er dus ook totaal niet druk om maken.

12

Ik weet dat ze in de winkel niet koel staan omdat de omloopsnelheid van eieren zo groot is dat dat niet nodig is.

Maar goed, ik denk dat ik ze ook maar eens gewoon naast de koelkast ga bewaren. Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

13

ik iets van wat in de winkel niet koel staat bij mij ook niet koelstaat thuis en ben nog nooit ziek geweest van eieren

en gebruiks geregeld rauw in puddigen en zo

14

nouja aan de andere kant, houdbare melk en slagroom staan ook niet in de koelkast in de supermarkt maar moeten na opening wel echt in de koelkast ;)

15

maar als de verpakking van de melk nog dicht zit, kan er niks in of uit. het is gloeiend heet gemaakt en zo is het pak dicht gegaan, daarom kan het een paar maanden uit de koeling bewaard worden.

eieren kunnen gewoon buiten de koelkast bewaard worden. heeft ook niks met omloopsnelheid te maken.. want sommige eieren liggen echt weken in het vak (biologische vaak..) soms zelfs tot een week voor datum, en dan worden ze weg gegooid.

16

Eieren kunnen prima buiten de koelkast bewaard worden, ik vind het ook handiger omdat ze dan al op temperatuur zijn.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

17

etmc schreef:

nouja aan de andere kant, houdbare melk en slagroom staan ook niet in de koelkast in de supermarkt maar moeten na opening wel echt in de koelkast ;)

Ja, als je een ei hebt opengemaakt en dan nog wilt bewaren moet ie ook in de koelkast....  :Y

18

hahahaha ja maar waarom zou je dat doen  :lol: