1

Onderwerp: Eerste taart: fiasco

Vol goede moed begon ik aan mijn eerste taart, maar wat een teleurstelling.....De taart was veel te laag en de 2e poging lukte ook niet, dus ik heb uiteindelijk de 2 taartjes maar op elkaar gelegd :s Ik heb 10 minuten staan te kloppen (met garde) maar de mix bleef geel en slap (kon dus geen pieken maken). Het kleuren van de marsepein ging bij de eerste kleur niet helemaal goed, bij de 2e kleur wel. Ik heb begrepen dat je echt een hele tijd moet kneden en dat had ik de 1e keer dus niet gedaan (ietsje te weinig geduld gehad). Het bekleden van de taart ging goed, alleen bij het afsnijden had ik mijn mesje niet goed (90 graden) waardoor er te veel marsepein is weggehaald, maar goed, hier heb ik ook weer van geleerd.
Maar wat ik nog wel het allerergste vind is dat de taart gewoon niet lekker is  :grr: . De biscuit ziet eruit als een boterkoek, maar smaakt naar ei....Wat heb ik verkeerd gedaan????
Ik vond het wel superleuk om te doen en kan niet wachten tot ik weer kan beginnen!!! Ach ja, alle begin is moeilijk! Het zal de volgende keer ongetwijfeld al een heel stuk beter gaan, amar tips zijn welkom!
En o ja, hoeveel slagroom gebruiken jullie vooor en taartje van 24 cm? Want dat kan ik nergens terug vinden...

Groetjes Mon Cherie

Groetjes Antoinette
"Of het gaat goed, of ik leer."

2

Re: Eerste taart: fiasco

Welke verhoudingen heb je gebruikt voor je biscuit? En met welke maat heb je gebakken. Die moet je even vermelden anders weten wij ook niet wat er fout kan zijn gegaan  :/ .

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3 Laatst bewerkt door Nel (04-03-2010 09:24)

Ik denk dat je toch echt minstens een handmixer moet gebruiken om je beslag goed luchtig te krijgen. Met een garde sta je je een slag in de rondte te kloppen. (Krijg je wel sterke armen van...  :D )

Wat slagroom betreft: ik gebruik iets minder dan een 1/4 l. in een taart van 24 cm. Rest komt zo wel op!

4

Hoi Ilonka,

Ik heb de volgende ingr. gebruikt:
5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

ik heb dus een vorm van 24 cm gebruikt.

gr. Antoinette

Groetjes Antoinette

5

Hoi Nel,

Ik heb 250 ml slagroom gebruikt voor mijn super lage taartje, maar had het idee dat ik maar net genoeg had.....

Gr. Antoinette

Groetjes Antoinette

6

Heb je dan één of twee lagen vulling gebruikt? Ik maak zelf dan één laagje met slagroom en evt. diepvriesframboosjes en één laagje met jam. Afsmeren en dijkje spuiten doe ik altijd met botercrème.

7

Nee,  ik heb nu maar 1 laag  vulling gebruikt (slagroom en jam). Het afsmeren heb ik ook met slagroom gedaan, dus daar zal het 'm wel in zitten...

Groetjes Antoinette

8

mon cherie schreef:

Hoi Ilonka,

Ik heb de volgende ingr. gebruikt:
5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

ik heb dus een vorm van 24 cm gebruikt.

gr. Antoinette

Ik ben zelf altijd van het gemak en maak mijn biscuits van een kant en klare mix ;) . Maar volgens mij kloppen de verhoudingen.

Ik denk dat het dan idd echt aan de garde ligt. Je moet echt op vol vermogen 10 minuten mixen. Ik denk dat jouw vol vermogen met een garde een stuk lager ligt dan het vermogen van een mixer  :D

Groetjes, Ilonka

9

Ik zou je adviseren om de mix te kopen uit de webshop. Kan bijna niet mislukken :) en ik denk dat een mixer ook beter is dan een garde. En heel veel geduld en veel blijven oefenen :)

Mijn eerste taart, ook gemaakt van bloem, was ook net een blok beton. En toen had ik het ook nog gevuld met mokkacreme op basis van pure boter en koffie, ik zeg bleghhh en dat doe ik nu ook niet meer hahaha

Live, Love, Eat! - www.uitpaulineskeuken.nl

10

Haha, dat denk ik ook ja :lol: Volgende keer een mixer gebruiken :Y

Groetjes Antoinette

11

Dank je Pauline, ik ga zo eens ff kijken naar de mix uit de webshop!

Groetjes Antoinette

12

Nog even een vraagje:
Hoe lang bakken jullie de taart? ik ben 15 min begonnen op 140 graden, daarna 15 min op 160 graden en vervolgens 15 min op 185 graden....Is dit juist?

Groetjes Antoinette

13

Yep, koop een handmixer. Deze zijn niet duur. Met de hand krijg je nooit het biscuitbeslag wat je nodig hebt om een mooi kapsel te krijgen.

14

Hoi,

Ik heb deze week ook mijn eerste kapsel gebakken. Met hetzelfde recept als jij. Maar met een mixer geklopt en hij is supergoed geworden. Ik had ook een vorm van ongeveer 24 cm.
Het recept wat je gebruikte is dus prima en goed te doen, maar met de hand kloppen gaat echt niet. Ik heb zeker 10 minuten op vol vermogen geklopt. Toen was hij prima.

Volgende keer toch maar een mixer gebruiken!

Het bakken heb ik ook ongeveer zoals jou gedaan. Op 140 begonnen en op 185 geëindigd. Hij was binnen de 45 min. al gaar.

Groetjes Gerien

15

Laat je niet uit het veld staan, hoor! Die mixer maakt alle verschil! Gewoon een goedkope kopen om te starten en dan nog een keer proberen. Als je biscuit gelukt is, geeft dat al weer een goed gevoel, zeker weten! Ik vul meestal met 1 laag jam of lemoncurd en 1 laag bavarois of creme. Gewoon blijven proberen en dan gaat het vast helemaal goedkomen. En natuurlijk vooral blijven lezen en dan je taart in de parade zetten!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

16

Je recept is goed, dus daar ligt het niet aan, idd 10min kloppen met de handgarde is erg moeilijk en natuurlijk bijna niet te doen.
Bij de Blokker of Kijkshop kun je voor een klein bedrag al een handmixer kopen.
En na het mixen moet je de bloem er door spatelen, vooral niet teveel kloppen, want dan klop je alle lucht die de mixer in de eieren gestopt heeft er weer uit.

Succes!

Groetjes, Dorothea.

17

Ik doe altijd het zelfde recept als jij hebt. Want ik denk dat dat recept biscuit nr 2 van de recepten van hier is toch. En ik doe het tot nu toe nog steeds met mijn Tomado handmixer van de blokker. En nooit problemen. Wat ik wel doe is ipv van 5 eieren en de rest keer 5, 6 eieren en de rest keer 6. Waren je eieren goed warm gemaakt. Miss ligt het daaraan en ik gebruik zelf altijd middel grote eieren. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Ik heb zelf tot nu toe altijd mijn taarten gemaakt met het recept wat jij ook gebruikt hebt en altijd lekkere en mooie hoge resultaten heb.

Succes in elk geval.

Groetjes Marieke

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

18

Het gekke van alles is dat ik wel een mixer heb hoor; want voor mijn slagroom heb ik hem wel gebruikt, haha :lol: Ik heb gewoon de beschrijving gevolgd die ik voor me had liggen en daarin stond dat je de mix met de hand kon mixen....Jeetje wat dom  :nooo had gewoon wat beter na moeten denken  :+

Groetjes!

Groetjes Antoinette

19

mon cherie schreef:

Het gekke van alles is dat ik wel een mixer heb hoor; want voor mijn slagroom heb ik hem wel gebruikt, haha :lol: Ik heb gewoon de beschrijving gevolgd die ik voor me had liggen en daarin stond dat je de mix met de hand kon mixen....Jeetje wat dom  :nooo had gewoon wat beter na moeten denken  :+

Groetjes!

ach al doende leert men....

20

mon cherie schreef:

Groetjes!

Dat zou mij dus ook gewoon kunnen overkomen hoor. Hier nog zo'n blonTe dame.

Groetjes, Ilonka

21

YES YES YES!!! Het is gelukt, ben helemaal happy :Y Heb nu een supermooie HOGE taart dankzij de mixer!
Morgen ga ik hem bekleden....Als het goed lukt laat ik hier wat foto's zien!

Groetjes Antoinette