1 Laatst bewerkt door Umran (01-03-2010 00:29)

Onderwerp: Verhogen met bakpapier

Hallo dames,

Ik heb even een rare vraag...

Ik heb thuis een ronde bakblik die 10 cm hoog is. En ik heb ook een vierkante bakblik die 7,5 cm hoog is.

Als ik mijn vierkante bakblik probeer te verhogen met bakpapier dan wordt de biscuit niet hoger als die 7,5 cm.

Eerst heb ik gedacht, misschien ligt het aan het hoeveelheid beslag dat ik erin doe, maar dezelfde hoeveelheid heb ik voor de ronde bakblik gebruikt en toen rees de biscuit tot 10 cm.

weten jullie misschien waaraan dit kan liggen? Ik verhoog de vierkante bakblik met bakpapier maar toch word het niet hoger. De bakpapier hou ik wel 1 laag. Ik heb de temparatuur methode gebruikt.. maar ook niks. Ik gebruik by the way de biscuitmix van de hebshop.

alvast bedankt voor jullie hulp.

gr

2

Re: Verhogen met bakpapier

het ronde bakblik past daar kwa inhoud niet minder in dan ik de vierkante?
ik verhoog namelijk mijn rondbakblik en gebruik dan meer mix.
dan wordt de mix een stuk hoger.
ik zou dus toch meer mix proberen.

we gaan nog ff verder met bakken....

3

wilma1981 schreef:

het ronde bakblik past daar kwa inhoud niet minder in dan ik de vierkante?
ik verhoog namelijk mijn rondbakblik en gebruik dan meer mix.
dan wordt de mix een stuk hoger.
ik zou dus toch meer mix proberen.

Dat dacht ik ook! Een vierkant blik heeft een grotere inhoudsmaat. Als ik bijv. 25 cm rond bak, dan gebruik ik 7 eieren maar bij een 25cm vierkant heb ik er 9 nodig.

Groet, Jolanda

4

Het bakblik 25x25 is, volgens mij, te vergelijken met een ronde van 30 cm

5

Een vierkant bakblik van 25 cm (inhoud 4,7 liter) is vergelijkbaar met een rond bakblik van 28 cm (4,6 liter).

Het is dus wel belangrijk te weten wat de inhoud van je vorm is want dan kun je precies uitrekenen hoeveel mix je nodig hebt.

Dus Umran...check even de inhoud van je bakvormen, dan weet je het gelijk. Je kunt de inhoud meten door de vormen te vullen met water (is vaak lastig omdat springvormen niet waterdicht zijn) en anders kun je het gewoon wiskundig berekenen.

Laat maar even weten of je hulp nodig hebt .

6

Hallo dames,

bedankt voor jullie reacties...

Ik gebruik de rekensom wat ik hier op de site heb gezien. Dus voor een bakvorm die 15x15x7,5 is:

namelijk per 500 ml inhoud reken je 1 ei, 65gram mix en 6,5 gram (= altijd 10% van de oeveelheid mix)water.

zie topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=75924

Dus ik heb niet eens stil gestaan om met water te vullen. Maar wat me het meest in verwarring heeft gebracht is dat de ronde bakvorm 10 cm hoog is en rijst het de pan uit. (met dezelfde inhoud voor vierkante bakblik)

De vierkante is alleen maar 7,5, dus ik dacht dan moet het toch eigenlijk lukken. Voor 10 cm zou ik toch eigenlijk meer nodig moeten hebben toch... of niet dames?

7 Laatst bewerkt door djehr (01-03-2010 22:49)

Umran schreef:

Hallo dames,

bedankt voor jullie reacties...

Ik gebruik de rekensom wat ik hier op de site heb gezien. Dus voor een bakvorm die 15x15x7,5 is:

namelijk per 500 ml inhoud reken je 1 ei, 65gram mix en 6,5 gram (= altijd 10% van de oeveelheid mix)water.

zie topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=75924

Dus ik heb niet eens stil gestaan om met water te vullen. Maar wat me het meest in verwarring heeft gebracht is dat de ronde bakvorm 10 cm hoog is en rijst het de pan uit. (met dezelfde inhoud voor vierkante bakblik)

De vierkante is alleen maar 7,5, dus ik dacht dan moet het toch eigenlijk lukken. Voor 10 cm zou ik toch eigenlijk meer nodig moeten hebben toch... of niet dames?

Dus je hebt een ronde bakvorm van 15 cm doorsnede en 10 cm hoog?
En hoe groot is je vierkante bakvorm dan?

8

Zoals al eerder gezegd, je moet echt kijken naar het aantal liters dat in de vorm past. Is dat echt voor de ronde als voor de vierkante hetzelfde? Lijkt me stug, anders had je dit probleem niet.

Het is echt een kwestie van wiskunde.

Misschien kun je ook anders denken:

De vierkante vorm is 7,5 cm hoog. Je wil hem 10 cm hoog hebben.
Het verschil is 2,5 cm. Dat is een derde van 7,5.
Om 10 cm hoogte te krijgen moet je dus een derde meer beslag hebben dat er normaal in een vorm van 15 x 15 x 7,5 gaat. De hoeveelheid ingrediënten x 1,33 doen dus.

Ik krijg opeens flashbacks van die leuke rekenvraagstukjes in de 6e klas lagere school.... :rolleyes:

I'm not fat, I'm just short for my weight

9

ik ga er even van uit dat je ronde vorm ook 15cm doorsnee is.
rond heeft inhoud pi x r kwadraad x h=3,14x7,5x7,5x10=1766=1,76ltr.

inhoud vierkant lxbxh=15x15x7,5=1688=1,69ltr (4,5%kleiner) dus nagenoeg zelfde inhoud bij verschillende hoogtes.

wil je de vierkante ook tot 10cm laten stijgen moet er meer beslag in. 15x15x10=2250=2,25 ltr (127%van de ronde) dus je moet bij gelijke hoogte en bij gelijke doorsnee in een vierkante minstens 27% meer beslag er in doen bij een ronde.

en gooi je de hoeveelheid van vierkant in een ronde dan hen je er 27% te veel in gedaan en dan loopt natuurlijk over.

maar ja dit is op basis van gelijke afmeting.

inhoud meten en een vierkante van 7,5cm verhogen naar 10cm = 33% meer inhoud en dus extra mix.

snap je het nog... :think:

10

EdithM schreef:

Zoals al eerder gezegd, je moet echt kijken naar het aantal liters dat in de vorm past. Is dat echt voor de ronde als voor de vierkante hetzelfde? Lijkt me stug, anders had je dit probleem niet.

Het is echt een kwestie van wiskunde.

Misschien kun je ook anders denken:

De vierkante vorm is 7,5 cm hoog. Je wil hem 10 cm hoog hebben.
Het verschil is 2,5 cm. Dat is een derde van 7,5.
Om 10 cm hoogte te krijgen moet je dus een derde meer beslag hebben dat er normaal in een vorm van 15 x 15 x 7,5 gaat. De hoeveelheid ingrediënten x 1,33 doen dus.

Ik krijg opeens flashbacks van die leuke rekenvraagstukjes in de 6e klas lagere school.... :rolleyes:

terwijl ik mijn hersens nog even aan het kraken was..... ook goede uitleg! ja ja complimentendag ;)

11

Hallo dames,

bedankt dat jullie zoveel moeite voor mij doen...

even ter duidelijkheid:

Dus de ronde is: 15x15x10

en de vierkante is: 15x15x7,5

En in die ronde heb ik dus evenveel beslag in gedaan als die 7,5 vierkante. Dus niet meer. En toch steeg het naar 10 cm.

Ligt het dus dan nog aan de hoeveelheid beslag?

12

makkelijkste oplossing blijft, gewoon even meten met water
dan nog een keer bakken, met de inhoud je je hebt gemeten
wil je een hoger bisquit dan je vorm? neem dan het aantal eieren dat je nodig hebt voor een "normale hoogte bisquit" en doe daar 1 of 2 bij

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

13

Umran schreef:

Hallo dames,

bedankt dat jullie zoveel moeite voor mij doen...

even ter duidelijkheid:

Dus de ronde is: 15x15x10

en de vierkante is: 15x15x7,5

En in die ronde heb ik dus evenveel beslag in gedaan als die 7,5 vierkante. Dus niet meer. En toch steeg het naar 10 cm.

Ligt het dus dan nog aan de hoeveelheid beslag?

Daar zit juist de probleem volgens mij.  De vierkant 15x15 heeft meer beslag nodig (grotere inhoud)  als de ronde 15cm.  ook als is de lager.

14 Laatst bewerkt door RedRose18 (02-03-2010 12:24)

http://lh6.ggpht.com/_0-qIfRARfmk/S4zzvKXhvPI/AAAAAAAABs4/Bi2USC9Sba8/voorbeeld.JPG

zo is het misschien makkelijker
hier kun je zien dat een cirkel van 15 cm in een 15x15 bakblik past.
er blijft dan nog ruimte over in het vierkante bakblik aan de zijkanten.
er gaat dus meer in een vierkant 7,5 dan in rond 7,5.
als je dus de mix gebruikt voor het vierkante blik (7,5 hoog) is het logisch dat het bij de cirkel hoger komt (kennelijk tot 10cm) omdat je teveel beslag toevoegt voor een hoogte van 7,5.

het heeft wel wat van een wiskunde les  :D

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

15

djehr schreef:

Dus Umran...check even de inhoud van je bakvormen, dan weet je het gelijk. Je kunt de inhoud meten door de vormen te vullen met water (is vaak lastig omdat springvormen niet waterdicht zijn)

Als je een pedaalemmer-zak in je springvorm doet en die vult met water dan lukt het best!!!   ;)  :Y

16 Laatst bewerkt door djehr (02-03-2010 15:59)

RedRose18 schreef:

zo is het misschien makkelijker
hier kun je zien dat een cirkel van 15 cm in een 15x15 bakblik past.
er blijft dan nog ruimte over in het vierkante bakblik aan de zijkanten.
er gaat dus meer in een vierkant 7,5 dan in rond 7,5.
als je dus de mix gebruikt voor het vierkante blik (7,5 hoog) is het logisch dat het bij de cirkel hoger komt (kennelijk tot 10cm) omdat je teveel beslag toevoegt voor een hoogte van 7,5.

het heeft wel wat van een wiskunde les  :D

Umran je gaf aan dat je hebt:
- ronde vorm van 15 cm met een hoogte van 10 cm (inhoud is dan 1,76 liter)
- een vierkante vorm van 15 cm met een hoogte van 7,5 cm (inhoud is dan 1,69 liter).
Maar je wilt een vierkante 15 cm met een hoogte van 10 cm
(inhoud is dan 2,25 liter).

Als je de vierkante vorm verhoogt naar 10 cm en je wil dat de cake net zo hoog wordt als de ronde dan zal je meer beslag moeten gebruiken.

Volgens mij moet je dan (volgens het schema dat je al eerder aangaf) de volgende verhouding gebruiken:

In 2,25 liter zit 4,5x500 ml. Dus dan doe je alles keer 4,5 en dan krijg je deze verhouding.

4,5 ei (= ongeveer 225 gram)
295 gr mix
30 ml water

Pfff...een heel verhaal, maar ik hoop dat je nu antwoord op je vraag hebt.

17

Is je rand van bakpapier om te verhogen misschien te hoog? Dat heb ik ook eens gehad. Dan staat de vorm als het ware niet in het midden van de oven en kan de warme lucht er niet goed bij. Bij mij rees het kapsel toen ook niet goed.

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

18

Jeetje dames een compliment voor jullie allemaal,dit is zeker een hele wiskunde les waar ik nou ne niet zo goed in was. :( Maar ik heb zeker weer wat geleerd.COMPLIMENTEN. :thumb:  :Y

groetjes van Ann

19

Dames,

Echt harstikke bedankt voor al jullie moeite... Dat verdient een applaus...  :thumb:

Ik ga zeker jullie adviezen volgen en dan laat ik het in deze topic weer weten...

gr