1

Onderwerp: beginner , maar het lukt niet, help

Ik snap er niets van , ben een beginner maar het lukt niet.

5 eieren in de machine met 150 gram suiker , waarvan de eieren op kamer tempratuur even in lauw water, mixen in de machine 10 minuten.

dan 125 gr bloem +maizena 25 gram en een beetje zout er door spatelen , dan zakt het al en beetje in .
Dan in de over en er gebeurd dan niet komt bijn niet omhoog . Op verschillende temp. gedaan de eerste keer 180 graden de tweede keer 160 /170.

Wat doe ik fout?

Help Chica

2

Re: beginner , maar het lukt niet, help

Samenvatting van de meest voorkomende oorzaken als je biscuit niet omhoog komt:

- eieren niet warm genoeg (zie je doordat ze niet mooi 'fluffy' worden, in dat geval warm ipv lauw water gebruiken)

- niet lang genoeg gemixt (zie je doordat het beslag niet heel hoog komt in de kom, of het ziet er niet wit uit, in dat geval volgende keer langer mixen)

- te 'goed' gespateld (zie je doordat je beslag inzakt, in dat geval de volgende keer heel voorzichtig scheppen, zo min mogelijk en beslist niet roeren.

Er staat sinds gisteren een foto bij het recept op de site, daar kun je goed aan zien hoe je beslag eruit moet zien voordat je de bloem erdoor gaat spatelen.

Succes!

Jozien.

PS: ow ja, ik heb er nog 1: te grote eieren gebruikt! Bijv XL ipv M, waar het recept vanuit gaat. Zie je doordat je beslag heel vloeibaar is, je kunt het schenken in plaats van scheppen. Te voorkomen door je eieren af te wegen (eerst breken). Een ei maat M weegt ca. 50 gram.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Jozien schreef:

Er staat sinds gisteren een foto bij het recept op de site, daar kun je goed aan zien hoe je beslag eruit moet zien.
.

Eigenlijk klopt de foto niet met het recept. Daarin staat de eieren met de suiker 10 minuten mixen, daarna de bloem er doorheen spatelen. Het beslag op de foto is incl. de bloem neem ik aan, dus er wel doorheen gemixed?

Groetjes, Elly

4

Hoi Elly,

Nee, ik ging ervan uit dat dit het beslag is VOORDAT de bloem erdoor gespateld wordt. Maar dat heb ik er niet bijgezegd, sorry :D En ik ga het even checken; de foto is van Maggie, ik mail haar even :)

Groetjes, Jozien.

Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Hallo allemaal,

Ik heb de foto eergisteren gemaakt. De foto is genomen voordat ik de bloem en de maizena erdoor spatel.
Ik doe de eieren zeker 10 min in zeer warm water uit de kraan. En dan ruim 10 min mixen, en dan ziet het eruit zoals op de foto.
Daarna in 1 keer de bloem en maizena erbij, eerst door de zeef. Rustig erdoorheen spatelen.
Dan in de oven, eerste helft van de baktijd op 150 C en de tweede helft op 175 c. Nog nooit verkeerd gegaan.

Succes!

Ps: de volgende keer maak ik ook nog wel een foto van hoe het eruit ziet met de bloem erdoor heen.

Lieve groetjes en bedankt voor alle inspiratie
Machteld. www.taartjesindepipowagen.com

6

Dankjewel Machteld voor je antwoord :)

Ik heb mijn antwoord in de startpost meteen maar even aangepast, om misverstanden te voorkomen ;)

7

Oke, dan heb ik niets gezegd  :D

Groetjes, Elly

8

Het is van weekend een bakweekend , maar nog steeds geen mooie kapsel ......help

Nog steeds geen mooi kapsel. ben nu  6 taarten verder en ze zakken allemaal in tijdens het bakken.

Eieren op tempratuur 10 minuten met suiker gemixt Machine)zeer mooi resultaat. ook verschillende standen getracht met de over , maar na 15 minuten  in de over zakken ze (zonder de deur te openen) .Ook een mensel van zelfrbakmeel geprobeerd zakt ook in.

De bloem er rustig door gespateld bakvorm is voor 75/90% gevuld.Met goede moed elke keer in de oven maar dan gebeurd het .

Wie heeft een suggestie wat ik anders kan doen?

9

Had je je eieren nog afgewogen? Zijn ze (zonder schil) ongeveer 50 gram?

Andere optie: heb je een oude oven, kan het zijn dat hij niet goed op temperatuur komt? Kun je controleren met een oventhermometer.