1

Onderwerp: Dringende hulp nodig! Vorm vs Hoeveelheden!

Ok mijn eerste taart komt er aan!  En ja hoor ik heb natuurlijk besloten om er direct een stapeltaart van te maken.  Gelukkig heb ik een vriendin die al wat meer ervaring heeft en me morgen komt helpen met vullen, versieren afwerken,...  Maar!!!...

Vandaag moet ik dus de taarten zelf al gaan bakken.  Ik had gekeken naar de schema's op de site en dan alles omgerekend naar mijn bakvorm.  Ik vond dat ik heel weinig nodig had en denk dat mijn berekeningen echt niet kloppen hoor!

Voor een taartvorm van 15cm doorsnee en 10cm hoogte (een ronde vorm, gekocht via de webshop) zou ik maar 2 eitjes nodig hebbe en 151g biscuitmix.  Als ik het vergelijk met een recept van op de site voor een taart van 15cm maar 7,5cm hoog kloppen mijn verhoudingen niet want daar had je al 3 eitjes en 200g biscuitmix  :s

Kan iemand me de juiste hoeveelheden geven voor mijn bakvormen?  Dit was nog maar de kleinste en ik zat nu al compleet fout pff!

Hier mijn vormen:

- 15cm doorsnee, 10cm hoogte
- 25cm doorsnee, 10cm hoogte
- 35cm doorsnee, 10cm hoogte

Oh ja en dan heb ik nog een vraagje ivm de vullingen!
Ik zou graag de bananenvulling, de frambozenvullen en de marsvulling maken maar mag ik die nu al maken voor morgen?  Of maak ik deze best morgen pas?

Alvast bedankt!

2

Re: Dringende hulp nodig! Vorm vs Hoeveelheden!

Rustig aan... al doende leert men. Het maakt eigenlijk niet zo uit hoeveel biscuitmix je aanmaakt, maar je moet kijken tot hoever je bakvorm vult (altijd 2/3 hoogte aanhouden).
Het schema geeft je een aardige indicatie hoeveel je moet gebruiken. Het is voor ieder dan zelf te bepalen wat zij prettig vind.

De vullingen zou ik lekker op de dat zelf maken, maar maak het jezelf ook niet al te moeilijk met gelijk 3 verschillende vullingen. De dag is zo om......

Groetjes Nicolette
Waar je van droomt, kan je niet wakker van liggen!!!

3

Ach ok hihi :)  Ja ik ben al serieus aan het panikeren hoor lol...  Ok morgenvroeg maak ik dan de vullingen.  Jaaaa ik weet dat ik het mezelf weer moeilijk maak maar ik ben zo è lol...   Nuja ik heb hulp genoeg hoor ;)  Samen met vriendin van me, mama en zus dus dat komt vast wel goed!

4

Ik gebruik altijd de hoeveelheden van het forum. Maar mijn pannen zijn 7,5 cm hoog.

Voor een pan van 15ø

115 mix
12 water en 85 gr eieren. 1 ei is ongeveer 50gr. Ik rond wel altijd naar boven af, dus bij 15ø gebruik ik  2 eieren.

De verhoudingen bij Felicitaartjes zijn meer. Misschien heb je daar dan meer aan.

Groetjes San

5

Kijk eens of je beter uitkomt met per halve liter inhoud van je blik 1 ei, 66 gr mix en 6 ml water.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties