1

Onderwerp: Help ! Cake zonder ei blijft inzakken. Wie heeft tips

Ik heb nu al een aantal madeira cakes zonder eieren zitten bakken maar ze blijven inzakken. Ook met de tips van de allergie-recepten topic (karnemelk, bronwater) zakken ze in en blijven ze dus ook niet luchtig. In mijn cakes gebruik ik wel altijd boter en de tot nu toe mislukte ei-vrije cakes zijn wel lekker maar zien er niet uit en zijn niet geschikt voor decoratie
Wie heeft een gouden tip?

2

Re: Help ! Cake zonder ei blijft inzakken. Wie heeft tips

hoort dit niet onder het topic "bakken".?

Groetjes Alexandra
http://www.lekkertaart.nl

Mag ook: ik zal kijken hoe ik 'm kan verplaatsen.

4

gewoon ff op melden klikken ;) de mods verhuizen je wel

5

Done :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Ik heb de gouden tip! Echt waar!
Met dit recept bak je een taart die lekker is, maar niet droog, hij is een beetje smeuig, luchtig maar smeuig.

Je hebt nodig voor een vorm van 20 cm:
220 gr bloem
220 gr suiker
4 eetl. cacao
1 tl. zuiveringszout
½ tl zout
1 tl vanille essence (of vanillesuiker)
1 eetl.  azijn
6 eetl. olie
2,3 dl water
(evt. Bakpoeder toevoegen)

De droge ingredienten bij elkaar doen, 3 kuiltjes maken, 1 voor de olie, 1 voor de azijn en 1 voor de vanille essence.
Dan water erbij doen en met een vork roeren (niet mixen) totdat het goed gemengd is. In de oven (175 graden voorverwarmd).
30 - 40 minuten bakken. Klaar.

Wil je geen chocolade-taart dan laat je de cacao eruit.
Ook te combineren met appelstukjes en kaneel.
Makkelijk en goed recept!

If live gives you lemons, make lemonade!

he Ans,

geweldig dank je wel!! Ik was juist op zoek naar een veganistisch recept en dit past zeker :) :)

dank!!

Ans, ik ga vanmiddag  het recept direct uit proberen. Ben heel benieuwd, zonder boter,eieren en zelfrijzend bakmeel.
Ik hoop dat ze zuiveringszout te koop hebben bij drogist in het dorp. Het is niet toevallig hetzelfde als wijnsteenzuurbakpoeder? Hier zit ook natriumbicarbonaat in.
Ik ga het uitzoeken en laat het resultaat wel weten. Bedankt!

9 Laatst bewerkt door ans pommerans (16-02-2010 09:00)

ik zit toevallig net te lezen.
Zuiveringszout (=baking soda) is maagzout en te verkrijgen bij de apotheek (hier tenminste). Kost iets van 2,50 of zo, maar dan kan je ook erg lang vooruit.

Ik heb laatst een taart gebakken voor een meisje met allerlei allergieen en toen twee van die taarten op elkaar gedaan.
Dat ging prima.

O.k. ik ga zo bij de apotheek langs. Ben heel benieuwd, ik had in een natuurvoedingswinkel al een pakje ""no-egg"'  gekocht, maar ook deze cake is heel compact, kruimelig en niet luchtig.
Jou tip geeft weer hoop ! Groetjes, Jolanda

Jolanda, laat je nog even weten hoe het gegaan is?
Ben ik ook wel benieuwd naar!

Beste Ans,

ik heb de cake net uit de oven gehaald. Hij (of is cake vrouwelijk?) ziet er goed uit en voelt ook lekker aan; dit exemplaar is gelukkig ook niet achteraf aan het inzakken.
De cake is iets lager dan normaal maar ik denk dat ik 2 lagen op elkaar ga plaatsen met vulling ertussen. Dan heeft iedereen tijdens workshop een normale hoogte. Als''ie is afgekoeld ga ik 'm met m'n proefpanel (4 kids) proeven, maar het cakebeslag was al veel belovend. De smaak van cakebeslag hebben ze zelfs in een ijszaak in Oudewater verwerkt en die zijn lekker... Ik heb i.p.v. bakpoeder nog een half theelepeltje wijnzuursteenbakpoeder toegevoegd maar voor de rest het recept ongewijzigd uitgevoerd.

Alvast bedankt!

beste Ans, hij is lekker!! Zowel koud als warm geproefd, dus nu kan ik 'm in het echie gaan maken voor een cursiste. Nog bedankt voor je recept ! P.s. ik heb 'm gemaakt zonder cacao, maar heb het idee dat met nog lekkerder is...  :)

Fijn dat ie goed gelukt is, ja het kan ook bijna niet fout. Ik vond hem ook erg lekker. Ik had er ook geen cacao in gedaan maar heb inderdaad hetzelfde idee.
Ik heb er wel nog een gemaakt met appel en kaneel, ook erg lekker.
groetjes.

15

Beste Ans,

Was even aan het surfen. Ben net nieuw hier en wil heel graag mooie taarten leren maken :)  Ik moet zeggen dat dit echt de plek is waar je het allemaal vandaan kan halen! Helemaal geweldig, zoveel te vinden hier.

Mijn mam viert haar verjaardag as zaterdag maar is een veganist,
eet dus geen eieren. Nou heb ik haar een veg.taart belooft. Maar mijn eerst poging is mislukt (recept van deze site gehaald). Vanaf morgen ga ik deze recept proberen. Maar had eigenlijk een vraagje,
waarom azijn?

gr, sarita