1 Laatst bewerkt door taartjelief (13-02-2010 18:38)

Onderwerp: taart zo bobbelig ..

Heey dames,
had vandaag een taart gemaakt ,alles zo goed bedekt van botercreme. en ik ben klaar krijg ik van die bobbelige marsepein.. Wel jammer, je ziet het goed ook omdat het wit is.

maar hoe ken je het mooi strak krijgen , met hand gedaan met de smoother gedaan, maar ene of andere manier krijg ik het niet strak..

Jammer.
Ik wil foto ook plaatsen maar het lukt me ook niet. jammer.

Groetjes TaartjeLief/ Tamara

2

Re: taart zo bobbelig ..

Je moet je taart goed strak afsmeren. Je smeert hem af met botercreme, dan half uurtje of langer in de ijskast en dan een mes of spatel in warm water (wel afvegen ;) ) zetten en dan daarme de restjes bc eraf halen tot je taart strak is. Daarna nog even met de smoother en dan zou hij strak moeten worden. Maar oefening baart kunst ;)

Veel liefs Rafaëla

3

Wat ook wil helpen is een 2e keer afsmeren..
Je smeert de taart af en zet hem in de koelkast.. daarna ga je er nog eens met een inieminie dun laagje botercreme over heen..

Dan weer terug de koelkast in en hard laten worden..

Ik doe ook altijd de lap marsepein of fondant nog effe smootheren als ie uitgerold (dus voordat ie op de taart gaat)

En voor al veel oefenen!

4

thx jaa dan zal ik dat eens gaan proberen, dat had ik nog niet gedaan, ik hou nu ff 2 weken pauze haha dan weer een speciale gelegenheid om het te maken, maar die tip zal ik zeker wel houde.. Gelijk ff opschrijven .. wel zo handig.

5

Rafaela schreef:

Je moet je taart goed strak afsmeren. Je smeert hem af met botercreme, dan half uurtje of langer in de ijskast en dan een mes of spatel in warm water (wel afvegen ;) ) zetten en dan daarme de restjes bc eraf halen tot je taart strak is. Daarna nog even met de smoother en dan zou hij strak moeten worden. Maar oefening baart kunst ;)

Dus je smoothert de botercreme? Of bedoel je de marsepein/ het fondant als dat erop ligt?

6

Tedda schreef:
Rafaela schreef:

Dus je smoothert de botercreme? Of bedoel je de marsepein/ het fondant als dat erop ligt?

Nee niet de bc, maar de fondant of marsepein met de smoother. Verder smoother ik inderdaad ook de plak fondant of marsepein voordat hij op de taart gaat.

Veel liefs Rafaëla

7

Ik lees net in een ander topic dat je niet met maizena moet uitrollen dat het ook bobbels geeft. (wist ik ook nog niet)
Weet niet waarmee jij uitrolt, maar ik dacht alle tips zijn welkom.
succes

8

Volgens mij hoeft uitrollen met maizena niet per se tot bobbels te leiden hoor. Het lijkt me wel minder lekker. Je moet bij maizena (en bij poedersuiker, wat ik altijd gebruik bij uitrollen) met name goed uitkijken dat het aan de onderkant van je lap marsepein/fondant blijft en dat de marsepein/fondant er niet teveel van uitdroogt, want dan krijg je scheuren.

Velen rollen hier uit op een tafelzeil (al of niet ingesmeerd met crisco (vet)) of op de bureau-onderlegger van Ikea (projst heet die geloof ik). Voor mij werkt dat weer niet fijn, maar je kunt dat ook proberen.

Tegen bobbels inderdaad wat hierboven ook werd gezegd: goed strak afsmeren, de koelkast in, eventueel nog een 2e keer afsmeren en koelkast in en daarna met een heet paletmes de botercreme nog strakker maken.

9

en je marsepein of fondant niet te dun uitrollen dat maakt ook veel uit

10

Ik gebruik zelf om me marsepin uit te rollen, frituurvet, gewoon zo blok kopen in de winkel. en de aanrechtbald een deel mee invetten, helpt ook prima, het is maar natuurlijk waar iemand het beste mee werkt.