1

Onderwerp: marsepein of fondant???

hoi meiden

vanavond heb ik mijn aller eerste taartje gemaakt ik had nog een biscuitbodem en die was dus nu de klos voor proefkonijn te spelen..

dit is m
http://i49.tinypic.com/vy6w6x.jpg

deze heb ik met marsepein bekleed en die bleef plakken aan de onderkant na het uitrollen dus scheurde helaas.

maar nu is mijn vraag wat is het verschil tussen bekleden met marsepein en fondant en wat doe je met het een en wat met de ander

en wat gebruiken jullie en waarom

gr roxen

2

Re: marsepein of fondant???

Het verschil is voornamelijk de smaak.. , en smaak is voornamelijk ook de reden om of het een of het ander te gebruiken..
Verder voelt het iets anders aan tijdens het verwerken, vandaar dat de een liever marsepein gebruikt en een ander liever Fondant.

Voor het uitrollen stooi je poedersuiker op je werkblad en rolt daar de marsepein/fondant op uit.. zeer regelmatig je lap draaien tijdens het rollen en nieuwe poedersuiker er onder strooien tot je merkt dat het niet meer plakt.

Ik gebruik het liefst fondant, vind het prettig werken, mooie kleuren, en in mijn omgeving eet iedereen het liefst fondant op de taart..

Het beste kun je beiden uitproberen om zelf er achter te komen waar jij het liefst mee werkt.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

Antwoord in de FAQ (=Veel Gestelde Vragen, maar dan in het engels: Frequently Asked Questions)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ik gebruik marsepein omdat ik, ede meeste die ik ken, dit lekkerder vinden. Voor decoraties die hard worden (bv strik, vlinder en bloemen) gebruik ik fondant.

5

Ik gebruik liever marsepein.
Ik vind fondant wel fijner om mee te bekleden, maar marsepein bekleed mooier. Bij fondant zie je echt alles!!!
En buiten het bekleden om, vind ik het helemaal niet fijn werken met fondant.
Maar idd, gewoon eens proberen.

6

Hoi hoi

Ik ben ook nog niet zolang bezig met de taarten en deed het eerst met marsepein. Maar had gister een klein proef taartje gemaakt met fondant en ik vond het prettiger werken. Kleuren zijn veel mooier en vond het kneden en boetseren makkelijker gaan.

Maar denk dat het wel voor iedereeen persoonlijk is.Gewoon proberen heb ik ook gedaan.
Succes

Een smakelijke groet @ngelique
Smulfun.nl - Lekkere taarten bestellen!

7

Ik heb vandaag voor het eerst fondant gemaakt... Wat een zwaar werk!! Ik krijg hier nog spierballen van!! :)
Maken jullie de fondant zelf of kopen jullie kant en klaar??

Groetjes, Astrid

8

Aster75 schreef:

Ik heb vandaag voor het eerst fondant gemaakt... Wat een zwaar werk!! Ik krijg hier nog spierballen van!! :)
Maken jullie de fondant zelf of kopen jullie kant en klaar??

Ik koop hem op de webshop.

Groetjes

Een smakelijke groet @ngelique
Smulfun.nl - Lekkere taarten bestellen!

9

Ik koop de mijne ook in de webshop of in de winkel hier om de hoek (maar die is veel duurder)
Heb 1x zelf MMF gemaakt en die vond ik eigenlijk echt niet te eten: teveel poedersuiker  :nooo

Groetjes

10 Laatst bewerkt door Sannn (21-02-2010 15:13)

Ik gebruik alle 2 en vind dat er best veel verschil in fondant en marsepein zit.

Het liefst gebruik ik fondant, omdat het wat elastischer is, marsepein scheurt sneller, maar vind ik wel steviger.

Mijn werkblad smeer ik nooit in met crisco, maar ik bepoeder mijn blad altijd met poedersuiker. tijdens het uitrollen je lap een paar keer rond draaien, zodat hij los blijft van je blad.

Tijdens het bekleden, vind ik dat Marsepein sneller scheurt dan fondant. Maar daarentegen droogt fondant weer sneller uit.

Om eventuele kleine scheurtjes te repareren bij marsepein gebruik ik een klein beetje water, terwijl water bij fondant heel erg vlekt ( glimt op de plekken waar het nat is geweest). Daar gebruik ik dan weer crisco voor.

Voor strikken of schoentjes gebruik ik altijd marshmellowfondant of fondant, omdat dat lekker uithard. Marsepein word niet hard, ook niet met tylose.

Fondant koopt ik altijd in de hebshop per 5 kilo emmer. Mijn marshmellow fondant maak ik zelf......hmmm dat vind ik zooo lekker  :9

Maargoed, dat wat ik hierboven heb geschreven, kan bij een ander weer heel anders zijn. Tis vooral wat je zelf het prettigst vind, en daar kom je alleen maar achter als je het alle 2 een keer hebt gebruikt.

Groetjes San

11

hoi..ook een nieuweling hier.
gebruiken jullie de al voor gekleurde fondant of kleuren jullie het zelf
de kleurstoffen zijn het zelfde toch voor marsepein en fondant.

nou hebben we op de zaak steek fondant vroeg me af dat het zelfde is als rolfondant.
wij gebruiken dat voor de borstplaat..maar twijfel of we het ook als taart bekleding kunnen gebruiken..
je kant het wel kneden is wel vrijstug...denk dat ik maar is even een proefje maak met cupcakjes.

Zeg me als het beter kan...ik wil nog veel leren.

12

Ik zit met hetzelfde. Ik gebruik nu steeds marsepein, maar ik zie dat je fondant beter kan kneden. Dus neig ik nu daarnaar.

Maar wat zit er voor smaak verschil tussen?

En is de fondant ook met de wilton icing colors te kleuren?

En wordt fondant altijd hard?

Groetjes Marianne

Groetjes Marianne

13

MarianneB schreef:

Ik zit met hetzelfde. Ik gebruik nu steeds marsepein, maar ik zie dat je fondant beter kan kneden. Dus neig ik nu daarnaar.

Maar wat zit er voor smaak verschil tussen?

En is de fondant ook met de wilton icing colors te kleuren?

En wordt fondant altijd hard?

Groetjes Marianne

Fondant is niet op basis van amandel, maar gewoon een soort suikerpasta. Ik heb tot nu toe enkel die van RegalIce geprobeerd; daar zit een subtiele (maar ontzéttend lekkere!) vanillesmaak aan.
Fondant is ook met die icing colors te kleuren, geen probleem.

Fondant wordt niet altijd hard: PettinIce en RegalIce wel; ballina niet.

Pluspunt aan fondant (voor mij) is dat fondant wit is en marsepein niet.

Succes!

14 Laatst bewerkt door MarianneB (24-02-2010 21:16)

*Maar om een taart te bekleden moet je toch diegene hebben die niet hard wordt?

En hoe plak je dan figuurtjes ok van fondant vast? Ook gewoon met een klein beetje water?

Groetjes Marianne

15

MarianneB schreef:

*Maar om een taart te bekleden moet je toch diegene hebben die niet hard wordt?

En hoe plak je dan figuurtjes ok van fondant vast? Ook gewoon met een klein beetje water?

Ik heb een taart bekleedt met RegalIce en dat werkt perfect: werd erg makkelijk om te snijden en ook gewoon heel mooi om naar te kijken, hihi!

Figuurtjes heb ik nog niet echt vast moeten plakken: had de verkeerde kleurstof gebruikt, waardoor de fondant begon te zweten en dus van zichzelf plakkerig was. Je kan de fondant inderdaad een beetje nat maken, of je kan eetbare lijm gebruiken. Verder heb ik er geen ervaring mee.