1 Laatst bewerkt door Anne92 (12-02-2010 12:59)

Onderwerp: Een aantal vraagjes over een mislukte bakmiddag..

Hai dames!![en heren??]
Gisteren ben ik gaan bakken; een valentijnstaart en cupcakes voor mijn beste vriendin die vandaag 18 is geworden.
Ik wilde alvast oefenen met fondant en biscuit, omdat ik in maart 18 word, en mijn eigen topsy turvy taart wil maken.
Maar.... ALLES mislukte!!! :(
Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan.. :|

- De fondant is hard geworden. Nu las ik dat daar dus iets doorheen moet, maar moet er nou crisco of tylose doorheen? Of allebei?
- Mijn chocoladebiscuit was echt NIET TE ETEN!! :grr:  Hij had de textuur van een stuiterbal, of een yogamatje ofzo, en hij was heel erg zwaar.. Weet een van jullie wat ik fout heb gedaan? Ik heb gewoon het biscuit recept van Stijn gebruikt, met 40gr cacao en 75gr gesmolten chocola met een extra ei..
- Wat ik ook gek vond, was dat er een paar leden zeiden dat het beslag zo licht bleef, maar die van mij was zo donker als nutella..
- Mijn taartzaagje werkte niet..? Dit kan natuurlijk met de 'stuiterbal' te maken hebben, maar ik vraag toch maar.. Moet daar een bepaald zaagje op, of is dat ijzerdraadje al het zaagje..? :o

Misschien had ik ipv 40gr cacao per ongeluk 140grgedaan.. Dat kan natuurlijk ook..
Maar ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, alvast heel erg bedankt!!

EDIT: ik vond het trouwens ruiken en smaken naar Play-Doh klei.. Is dat ook normaal..? :/

anniescakes.hyves.nl

2

Re: Een aantal vraagjes over een mislukte bakmiddag..

door je fondant moet je geen tylose doen hoor, althans, niet als je het gebruikt om te bekleden....

misschien was je taart niet gaar genoeg? sja, als je per ongeluk 100 gram teveel cacao hebt gedaan.....zal niet lekker zijn.....

taartzaagje is al klaar voor gebruik, dat draadje is je zaagje, als je met een mes vast een beginnetje maakt, hoeft ie niet zoveel moeite te doen in het begin. maar als je taart niet gaar, of niet goed is zal dat denk ik idd niet lekker werken......

ach, ik heb deze hele week al een mislukte bakweek :/

komt wel weer goed, gewoon doorgaan!!!!

3

L4a schreef:

door je fondant moet je geen tylose doen hoor, althans, niet als je het gebruikt om te bekleden....

Maar wat moet je er dan wel doorheen doen, zodat het niet hard wordt?  :o

anniescakes.hyves.nl

4

niets, is niet nodig
alleen wat crisco op werkvlak en aan je handen zodat het niet plakt

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

5

De fondant die je niet gebruikt, moet je in een afgesloten zak bewaren, anders droogt het uit en wordt het hard.

Als je idd 140 gr cacao gebuikt hebt ipv 40 gr, ja dan krijg je een donkere, compacte cake, de verhouding is er dan uit. Niets aan te doen.  :(  (mischien kun je nog een brownieachtig iets eruit maken, of bonbons of zo. :) )

Als de cake zo hard is, dan wil zo´n taartzaag er niet door, dan moet je of eerst een begin maken met een mes, of helemaal met een (zaag)mes doorsnijden.

Tja je hebt van die dagen he......: Uithuilen en opnieuw beginnen en leer van je fouten, dan maak je ze nooit meer.  :)

Succes!

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

6

RedRose18 schreef:

niets, is niet nodig
alleen wat crisco op werkvlak en aan je handen zodat het niet plakt

Van het plakken had ik gelukkig dan weer niet zoveel last, het enige wat goed ging was dus het wertken met fondant. Alleen is het nu keihard, en ik heb het idee dat dat niet de bedoeling is?
Ik heb die harde taart maar niet bekleed, maar als ik dat wel zou doen, zou je bij het snijden de fondant breken omdat het zo hard is..

Sorry, dit was mijn eerste keer, dus ik weet nog niet alle ins en outs...:o

anniescakes.hyves.nl

7

Je moet het echt goed luchtdicht bewaren. Was het wel fondant? En geen gumpaste ofzo?

Heb je het zelf gemaakt? Of gekocht? Als je het gekocht hebt, welke heb je dan? Misschien dat het daaraan ligt...

8 Laatst bewerkt door Anne92 (12-02-2010 12:58)

L4a schreef:

Je moet het echt goed luchtdicht bewaren. Was het wel fondant? En geen gumpaste ofzo?

Heb je het zelf gemaakt? Of gekocht? Als je het gekocht hebt, welke heb je dan? Misschien dat het daaraan ligt...

Ik had het net uit de verpakking gehaald, dus daar kan het niet aan liggen.. Het was Ready To Roll RegalIce Icing van Dr. Oetker, uit een engelse supermarkt.

ik vond het trouwens ruiken en smaken naar Play-Doh klei.. Is dat ook normaal..? :/

anniescakes.hyves.nl

9

ready to roll...nou kan niet missen....raar....volgens mij hoort het niet zo te ruiken, maar ik ken dat merk niet.....dus misschien hoort wel zo...hihi....

misschien hoort deze ook wel hard te worden.......maar dan is het dus minder geschikt om te bekleden....

10

Ik heb laatst een kilo van de webshop besteld, maar die was dus bedoeld voor mijn taart.. Ik zal begin maar wel nog een beetje bestellen, misschien gaat het met die fondant veel beter!!

anniescakes.hyves.nl

11

Volgens mij weet ik al wat er mis is...
Op de webshop site staat dat RegalIce uithardt..... -_-'
Er staat ook dat Pettinice ook uithardt.. nou, dan heb ik dus dat kilootje voor niks gekocht -_-' Het enige dat niet uithardt is Ballina...
Hardt MMF ook uit? Dacht het niet toch? Anders ga ik dat wel een keer proberen...:P

anniescakes.hyves.nl

12

mmf niet, kun je ook zelf maken, ik gebruik altijd de ballina "paste-to-cover" die is erg prettig....

Maar je hebt het niet voor niets gekocht hoor, want voor bloemetjes en boetseren is het wel geschikt!!!

13

Je kunt alle fondant uit de webshop gebruiken om te bekleden hoor. Je moet het alleen luchtdicht verpakken als je het niet gebruikt en er verder geen tylose doorheen doen als je gaat bekleden.

I'm not bossy, I just have better ideas...

14

mmf hard niet uit
ik gebruik het ook regelmatig op taarten (soms gemengd met marsepein)
maar goed, ik ken het merk dat je hebt ook niet
staat het niet op de verpakking, dat het uit hard oid?

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

15

Ik denk dat het voor jou (omdat je voor maart al een topsy turvy wil maken) een goed idee is om een workshop te gaan doen ergens.
Daar leer je alle basisbeginselen zodat je zelf daarna een goede keuze kunt maken in wat je wel of niet prettig vind werken.
Na die basis kun je hier op het forum heeeeeel veel bij leren en tips op doen en weet je zeker dat je zelf een leuke verjaardagstaart kunt maken.

Succes !!! :thumb:

16

Met uitharden wordt niet bedoeld dat het binnen een paar dagen een ondoordringbaar pantser wordt, hoor  ;)

Ballina blijft idd zo zacht als dat je het erop hebt gedaan, Bakels oftewel PettinIce bijvoorbeeld hardt uit. Dat betekent dat het stugger wordt nadat je het op de taart hebt gedaan, en als je decoraties laat liggen worden ze na verloop van tijd inderdaad behoorlijk hard. Voor gevormde bloemen heel handig!

Mij lijkt dat die ready-to-roll-icing van dr. Oetker inderdaad niet goed verpakt is geweest. Zodra het in aanraking komt met de lucht begint het uitdrogingsproces al, net zoals een halve boterham die na een haastige lunch op het bord blijft liggen  :D

Fondant die je niet gebruikt moet je tot een bal rollen, luchtdicht verpakken in plastic (zakje of huishoudfolie) en het liefst ook nog in een afsluitbare bak leggen. En zeker niet in de zon, dan droogt het helemaal snel uit en verkleurt het soms ook nog eens...

Succes met de volgende pogingen, we zien je creaties hier wel verschijnen!!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

17

Cakes by Petra schreef:

Mij lijkt dat die ready-to-roll-icing van dr. Oetker inderdaad niet goed verpakt is geweest.

Nou, toen ik begon was het gewoon kneedbaar, en tijdens het kleuren ook. Maar ik heb cupcakes ermee versierd, en na 10 minuten was het al hard!! Dus in het vervolg gebruik ik denk ik MMF of die van Ballina!

Ik weet nu dus wat ik fout heb gedaan, heel erg bedankt voor de hulp!!!:D :thumb:

anniescakes.hyves.nl