1 Laatst bewerkt door Mama's nieuwe hobby (08-02-2010 20:32)

Onderwerp: krakjes/barstjes in bloemen (fondant+tylose) hoe verkomen???

Help!! Ik heb dit weekend voor het eerst geprobeerd om grote bloemen te maken.
Die je vooral ziet op stapeltaarten bijv. zoete kunst of grote annemoon.
Maar nu mijn bloemen opdrogen krijgen ze lelijke barstjes/krakjes en dat vind ik niet mooi. Hoe kan ik dit probleem voorkomen de volgende keer??
En zijn deze bloemen juist meestal uitgehard of moeten ze nog zacht zijn??

Ik heb fondant(bakels/pettince) met tylose gebruikt, super gekneed en een uur of 5 laten intrekken. Goed plat uitgerold.Toen heb ik met de rose petal cutter de bloemen uitgestoken gebruikt, vervolgens de bloemen bewerkt met een ball tool/cone tool en tandenstoker om ze echter te laten lijken. Maar het resultaat is er niet na.

Groetjes van Nicole!!

Re: krakjes/barstjes in bloemen (fondant+tylose) hoe verkomen???

is het echt nodig om hier 2 topic voor te openen? Geduld is een schone zaak... :/

ik heb je andere topic dus verwijderd

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Sorry!! Dat was niet mijn bedoeling.
Ik had ook al gezien dat ik per ongeluk !!  twee had aangemaakt. Ik had nog gezocht hoe ik de ander kon verwijderen maar dat lukte niet.
Het was echt geen kwestie van ongeduld! :S

Groetjes van Nicole!!

ik zal je ook even proberen te helpen... ;) maar ik heb niet echt n idee wat voor bloem je bedoelt. heb je een foto van een voorbeeld?
En komen die barstjes pas na het drogen? Beetje vreemd.... :think:

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

De fondant / tylose is niet echt geschikt om met baltool of tandenstoker te frillen.. het kan wel maar gaat idd snel scheuren

Je kunt dit beter met Mexican paste of Flower paste doen,.. daar zit veel meer elasticiteit in..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Ik zal morgen een foto van mijn mislukte bloemen maken, nu is het te donker om het goed op de foto te krijgen.
Misschien willen jullie dan nogmaals kijken en tips geven?!

Bommeltje; ik heb inderdaad ook al zitten kijken naar mexican paste of flower paste. Ik heb gelezen opd de site dat je dat zelf kunt maken . welke soort is het fijnst voor bloemen / rozen?? En zelf maken of kopen (ik kan het alleen niet vinden in de hebshop)

Groetjes van Nicole!!

7

De webhop verkoopt mix voor gumpaste en kant en klare gumpaste (moet je kijken bij special pastes) en dat is hetzelfde als flower paste.

Ik heb nog nooit met gumpaste gewerkt (wil het binnenkort eens zelf gaan proberen te maken), wel met mexican paste en ik denk dat de substantie van gumpaste mooiere bloemen oplevert.

8 Laatst bewerkt door Annelies (08-02-2010 23:22)

Nicole, je kunt (echt heel gemakkelijk!) zelf Mexican Paste maken. Het recept staat hier op de site (tweede recept). Ik maak deze ook en ik ben er heel tevreden over...;)

Als je hem gaat maken doe het dan in een grote kom (wat gezeefde poedersuiker apart houden om eventueel nog toe te voegen) en met een vork net zo lang roeren totdat het niet meer gaat.
Dan met

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

9

Het fijnst werkt zelf maken :)

Hier het recept

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15593

Ik heb zelf ballina gumpaste uit de hebshop. werkt wel iets minder fijn maar scheelt wel weer in tijd :)

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=518

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

O Bommeltje...ik zou willen dat ik net zo knap was als jij met die computer en ook van die linkjes kon maken...(zucht)

Als ik de recepten al lees raak ik al in paniek.
Maar stomme vraag zeer waarschijnlijk ik snap nog steed niet goed wat het verschil is tussen mexican paste en flowerpaste.

Annelies; mexican pasta ik zie twee soorten, bedoel je de mexican paste 2 ?
Bommeltje; glucose, gum tragacanth en poedergelantine waar kan ik dat kopen?

Groetjes van Nicole!!

12

Don't panic!
Mexican Paste lijkt erg veel op flowerpaste (althans zo denk ik er over).
Beide zijn erg elastisch, heel erg dun uit te rollen en je kunt er de mooiste bloemen mee maken (en nog veel meer....)!
Ik bedoel het recept van Mexican Paste1 (weinig ingredi

Annelies; wat fijn dat je me hier mee helpt!!

Maar het recept, ik kijk opzij onder recepten en zie twee soorten; de eerste is met de meeste  ingredienten zie hieronder;

?225 gr suikerbakkerspoeder (hele fijne poedersuiker)
?1 theelepel (5 ml) glucose
?3 theelepels (15 ml) tylose (of gum trachant)
?6 theelepels (30 ml) water
(gebruik hiervoor de maatschepjes daar staat de maataanduidking goed op)

en dan mexican paste 2 ;

?225 gram suikerbakkerspoeder
?15 ml tragantgom
?30 ml koud water

welke maak jij nu altijd??

en ja die linkjes van bommeltje zijn heel makkelijk ;) ik wil dat ook kunnen.

zo nu ik ook naar bed, en morgen zet ik mijn foto's erop dan kunnen jullie duidelijker zien wat ik bedoel.

Groetjes van Nicole!!

14

O wat dom van mij!!!:grr:
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.....
Ik maak dus recept nummer twee.....:D
Sorry hoor Nicole, wijt het maar aan de leeftijd....O-)
(Verder is alles in orde hoop ik!)

15 Laatst bewerkt door Bommeltje (08-02-2010 23:59)

Mama's nieuwe hobby schreef:

en ja die linkjes van bommeltje zijn heel makkelijk ;) ik wil dat ook kunnen.

oohhh stelletje grapjassen.. ik had toevallig Annelies net een mailtje gezonden met hoe je dat kan doen..
Ik kopieer die uitleg hier ook wel even voor jou :)

Verders voor uitleg van gumpaste / mexican paste naar Annelies luisteren :Y die is daar veul beterder in dan ik :lol:

linkjes maken:

Boven in de witte balk van de website die je aan anderen wil laten zien zie je een 'adres' staan... de tekst die de link maakt..

Ga daar in staan, (in die witte balk met je pijltje) doe nu CTRL C (Kopieren)
Dan terug naar de post die je aan het maken bent (in een andere pagina) en zet je pijltje weer in je post en doe CTRL V (Plakken)

Verder gewoon je post afmaken en op verzenden klikken.. meer issut niet :-)

16

:D :lol: :lol:

17

ow.. zal ik maar niet verklappen dat ik nog een 3e recept heb voor gumpaste?
Anders raken we hier helemaal van de wijs :lol:

18

Dat is vast het recept met eiwit, poedersuiker en tylose, niet? :)

Volgens mij heb ik Annelies weleens over dat recept zien posten, als ik me goed herinner., je was er best enthousiast over. En ik dacht steeds dat dat h

19

Freya schreef:

Dat is vast het recept met eiwit, poedersuiker en tylose, niet? :)

Volgens mij heb ik Annelies weleens over dat recept zien posten, als ik me goed herinner., je was er best enthousiast over. En ik dacht steeds dat dat h

20 Laatst bewerkt door Freya (09-02-2010 23:10)

Je bedoelt of ik toen met die fondant met tylose crisco heb geprobeerd? Ja, heb ik erdoorheen gekneed toen de blaadjes gingen rafelen, maar dat hielp niet echt. Als jullie geen ander idee hebben (te dun/dik uitgerold of iets dergelijks) gooi ik het er maar op dat mijn fondant toch wat te oud was om mooie roosjes mee te kunnen maken.
Op deze foto kun je zien wat ik bedoel: http://www.mijnalbum.nl/Foto-HK6AOEG7.jpg
Edit: en op deze de rozen van de workshop, ook dus van fondant met tylose, maar zonder barstjes, scheurtjes of rafeltjes :S
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPXGPDTY.jpg

Het recept van gumpaste o.b.v. eiwit en poedersuiker ken ik niet met crisco. Heb net het topic van Annelies (inderdaad) even erbij gezocht en zij noemt het ook niet. Kom op youtube dit recept wel meer tegen, crisco wordt er niet in genoemd.

Wat is het recept van Madhuri dan? Heb je hoeveelheden?
(Annelies noemde: een pond poedersuiker, 2 eiwitten en 5 afgestreken theelepels tylose)

21

Ik moet bekennen dat als ik het me goed herinner madhuri heeft gevraagd dit recept voor ons zelf te houden.. Ik weet het niet zeker meer maar vind het niet netjes als ik het hier neer ga zetten en zij houdt het liever voor haarzelf en cursisten ( bij gastworkshop aankondigingen heb ik zien staan dat het recept na afloop beschikbaar is )

echter met een beetje rond googlen kom ik meer recepten (al zijn het dan iets andere verhoudingen) tegen met zowel crisco als frituurvet

22

Ah, ok, dat wist ik niet, dan moet je het ook inderdaad hier niet opschrijven (des te meer reden om me toch ook bij haar eens voor een workshop te gaan melden:) ). Ik zal dan weleens googlen.

23

Die workshop is zeker aan te raden! :Y

24

Ze zit volgens mij in de plaats waar ik werk, dus ik ga inderdaad eens kijken of ik niet e.e.a. kan combineren. Dan kan ik meteen eens bij haar vragen of zij een idee heeft voor mijn rafelige rozenprobleem. :grr:  :)

Berichten [ 24 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » krakjes/barstjes in bloemen (fondant+tylose) hoe verkomen???