1

Onderwerp: suikervrije vulling?

Hoi,
ben ik al 2 dagen het forum aan het doorspitten, maar ik kom nog niet superver. een aantal van mijn collega's zitten op een suikervrij dieet. nou vind ik het dan wel weer een uitdaging om daar iets voor te maken :D

ben er al achter dat ik met ganache, rolbare chocolade of suikervrije marsepein kan bekleden en dat ik dan al een heel eind ben. maar wat voor vulling is er dan lekker bij??

want als ik het goed begrijp gebruik je bij ganache geen vulling (toch?). zelf zat ik te denken aan slagroom en verse aardbeien met light jam ofzo, of denk ik nou helemaal verkeerd??? want in lemon-curd stop je toch echt best wel wat suiker...

iemand tips of een topic waar ik waarschijnlijk overheen heb gekeken???? dankjewel alvast!!!

groetjes, yvonne

2

Re: suikervrije vulling?

Wat je zegt lijkt me nog niet zo'n gek idee: slagroom, verse aardbeien en light jam. Lemoncurd 'stikt' inderdaad van de suiker, en ik vraag me ook af of je met ganache of rolbare chocolade kan bekleden hoor! Daar zit toch ook veel suiker in? Of je gebruikt dan suikervrije chocolade om dat te maken?
Heb laatst wel voor m'n oma een suikervrij taartje gemaakt maar dat heb ik met biscuit gedaan die ik met speciale zoetstof gebakken had, dan een met hetzelfde zoetstof gezoete botercreme gevuld en daarna vers fruit erop, en de zijkanten beplakt met schotsen suikervrije chocolade.
Maar dat is dan wel een heel ander soort taartje als de andere taarten die iedereen hier maakt, niet met marsepein of fondant of zo.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

Ik weet niet of de suikervrije chocolade dezelfde smelteigenschappen heeft als gewone, maar als dat zo is: chocolade!

Chocoladebiscuit met zoetstof gemaakt, opgeklopte ganache en een laag suikervrije jam als vulling en overgoten met niet-opgeklopte ganache. Klinkt mij goed in de oren...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

4

Wellicht kun je hier iets mee:

http://www.canderel.nl/recepten/recepten_weetjes.html

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

nou ik weet dat ze pure chocolade wel mag, geen kilo's natuurlijk. ik zat er alleen mee: wat is nou lekker bij chocolade?

ik zal trouwens eens vragen of ze wel zoetstof mag, dan kan ik meteen misschien wat meer (..of niet!)

bedankt alvast voor 't meedenken!!

6

suikervrije marsepein is gemaakt met fructose. Ik zou idd eerst vragen wat ze wel mag.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Overigens zijn er volgens mij in natuurwinkels ook veel suikervrije dingen te krijgen zoals jam/marmelade enzo..

Wellicht eens op een site voor diabeten kijken.. die zullen elkaar toch ook veel tips geven over wat ze wel en niet mogen eten..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

dummiedegum schreef:

wat is nou lekker bij chocolade?

Wat Annemiek zei, dus!!

En er is dus ook een zoetstof waar je mee kunt bakken, gaat prima!

@ Annemiek: suikervrije chocolade werkt prima hoor, smelt hetzelfde als gewone!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...