1 Laatst bewerkt door evelien1001 (05-02-2010 22:00)

Onderwerp: * Donut Recept II *

Hier mijn recept van Donuts:

http://img192.imageshack.us/img192/6685/p1010497s.jpg

14 Gr Gist (2 zakjes)
350 Ml Lauw warme melk
100 Gr Basterdsuiker (Of bij gebrek aan, gewone suiker)
Theelepel zout
2 Eieren
70 Gr Crisco (zou ook zonder kunnen)
650 gr Bloem

75 Gr Boter
250 Gr Poedersuiker
Vanille
Warm water

--------------------------------------------------------------------------------------

1. Mix in een grote kom de gist, melk, suiker, ei, crisco en een kwart van het bloem. Mix het een paar minuten samen. Voeg de rest van het bloem toe tot het niet meer zo plakt (Ik had wat meer bloem daarvoor nodig) kneed het 5 minuten en leg het in een ingevette schaal om te rijzen in een warme plek tot het vollume ongeveer het dubbele is (bij mij zo 40 minuten)

2. Bestrooi je werkblad met bloem en rol het deeg uit (zo 2 cm dik) steek er dan rondjes uit (met uisteker of een glas) en steek daar in het midden kleinere rondjes uit. Nu weer laten rijzen onder wat plastic folie. (Ik heb ze op stukjes bakpapier  gelegd zodat ik ze makkerlijker eraf kon halen)

3. Smelt de boter in een pan en doe de poedersuiker en vanille erbij, haal van het vuur en voeg wat water toe tot het wat vloeibaarder is maar nog niet waterig.

4. Verwarm de frituur tot 175 graden (Belangrijk is dat het niet heter is) en doe voorzichtig de donuts in de olie met bv. een spatel (Niet te veel, zo 3 per keer) Draai ze best snel om, je ziet wel wanneer ze een donut kleurtje hebben maar het gaat allemaal best snel.

5. Om de

2

Re: * Donut Recept II *

Ik ga dit recept deze week uitproberen. Lijkt mij heerlijkkkk! :P

3

Ziet er heeeeerlijk uit. Gauw proberen!

4

kan je deze meerdere dagen bewaren?

5

Ik snap niet wat je met vanille bedoelt?

Een mislukte taart, is nog steeds wat waard!

6

Lami schreef:

Ik snap niet wat je met vanille bedoelt?

nou gewoon vanille extract bv deze http://www.jetaartshop.nl/article8597705.jpg

in de supermarkt kan je ze ook kopen, staan samen met citroen en rum extract. ander kan je ook een zakje vanille suiker kopen of je kan het gewoon uit het recept laten.

7

Els schreef:

kan je deze meerdere dagen bewaren?

ze zijn het lekkerste als je ze de zelfde dag nog opeet (vooral als ze net klaar zijn :p). Je kan ze langer bewaren maar dan worden ze wat taai als helpt het wel als je ze eventjes in de magnetron doet.

8

Van het weekend wil ik deze gaan proberen, alleen een vraagje, hoeveel water dient er bij de gist toegevoegd te worden?

9 Laatst bewerkt door evelien1001 (05-02-2010 22:01)

Zjo schreef:

Van het weekend wil ik deze gaan proberen, alleen een vraagje, hoeveel water dient er bij de gist toegevoegd te worden?

Sorry ik heb het niet duidelijk gezet, het ligt eraan wat voor gist je gebruikt, verse gist dient opgelost te worden in wat water of melk (paar eetlepels tot het beetje onderwater staat) meeste mensen kopen nu gist uit een zakje in poedervorm die niet opgelost hoeft te worden, in dit geval kan je stap 1 gewoon overslaan en samen in de warme melk roeren

*Heb stap 1 eruit gehaald dus nu kan je dit recept gewoon volgen

succes

10

dankjewel!
Morgen ga ik me eraan wagen, dan laat ik weten of het me gelukt is ;)

11

belangrijk is gewoon om ze goed te laten rijzen, echte donuts zijn ook zo lekker bol, hoe korter je ze laat rijzen hoe platter ze worden. mijne zijn ook niet allemaal erg bol maar dat kwam meer omdat ik het lastig vond om ze van het bakpapier in de frituur te krijgen omdat ze erg zacht zijn, makkelijkst is om stukjes bakpapier te knippen en ze dan daar afzondelijk op te leggen, dan kan je ze zo in het vet kieperen haha

12 Laatst bewerkt door Zjo (08-02-2010 18:57)

Bedankt voor de tips!
Ik heb ze zondag gemaakt. Uiteindelijk waren ze wat groot uitgevallen maar dat ligt natuurlijk aan de uitstekers.

Door die glazuur en met wat bastaardsuiker er daarna overheen smaken ze echt naar die van de winkel. Alleen jammer  dat het deeg niet zo luchtig wordt. Het blijft vrij vast voor een donut ondanks dat ik ze twee keer 1 uur  heb laten rijzen.

Uit het deeg heb ik 15 (grote) donuts van kunnen maken, waarvan nu nog maar een halve van over is! (Ok

13

Zjo schreef:

Bedankt voor de tips!
Ik heb ze zondag gemaakt. Uiteindelijk waren ze wat groot uitgevallen maar dat ligt natuurlijk aan de uitstekers.

Door die glazuur en met wat bastaardsuiker er daarna overheen smaken ze echt naar die van de winkel. Alleen jammer  dat het deeg niet zo luchtig wordt. Het blijft vrij vast voor een donut ondanks dat ik ze twee keer 1 uur  heb laten rijzen.

Uit het deeg heb ik 15 (grote) donuts van kunnen maken, waarvan nu nog maar een halve van over is! (Ok

14

Zouden ze ook ingevroren kunnen worden?

15

leinaaa schreef:

Zouden ze ook ingevroren kunnen worden?

ik heb het nooit gedaan eigenlijk. lees op het internet dat het wel kan maar dan worden ze hard, als je ze dan opbakt op in de magnetron doet zijn ze weer zacht. Hoe de smaak veranderd weet ik niet, kwestie van proberen denk ik

Na stap vijf is het weggevallen. Heeft iemand nog het hele recept?

17 Laatst bewerkt door evelien1001 (29-07-2010 14:33)

hoi stap 5 is alleen het glazuur, gesmolten boter, vanille en warm water mengen en erop smeren dan poedersuiker erover doen.

18

Hoihoi!

Eindelijk een recept voor de enige echte donuts. : :9
Hier heb ik lang naar gezocht. :Y
Toen ik het recept doorlas,stopte het bij punt 5.
De rest van het recept is dus "weg".
Heb jij het hele recept misschien nog een keertje voor mij?
Ik ben wel lastig,maar als je het nog een keertje voor me hebt,maak je mijn zoontjes heel erg blij. :D  :D  :Y  :Y
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Yvon.

groetjes yvon

19

"yvonne 72" schreef:

Hoihoi!

Eindelijk een recept voor de enige echte donuts. : :9
Hier heb ik lang naar gezocht. :Y
Toen ik het recept doorlas,stopte het bij punt 5.
De rest van het recept is dus "weg".
Heb jij het hele recept misschien nog een keertje voor mij?
Ik ben wel lastig,maar als je het nog een keertje voor me hebt,maak je mijn zoontjes heel erg blij. :D  :D  :Y  :Y
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Yvon.

beetje laat maar stap 5 is alleen het glazuur, gesmolten boter, vanille en warm water mengen en erop smeren dan poedersuiker erover doen.

20

Ga ik eens uitproberen lijkt me heerlijk :-D

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

21

rtoch even een vraagje ...ik heb van mijn zwager een soort tosti ijzer voor donuts gekregen ...
wat denk je zou dit recept ook werken ???

alles kan koffiekan ,thee kan ,melkkan !!

Ik ontdek dit recept nu ook pas. Ik ga het ook eens uitproberen want mijn zoon is gek op donuts. Wat zal hij blij zijn als ik ze zelf kan bakken.
Dankjewel voor het recept.

23

jink schreef:

rtoch even een vraagje ...ik heb van mijn zwager een soort tosti ijzer voor donuts gekregen ...
wat denk je zou dit recept ook werken ???

Heb echt geen idee maar het lijkt me wel, als het voor donuts is  :Y

Berichten [ 23 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Ingezonden recepten » * Donut Recept II *