Onderwerp: * Donut Recept II *
Hier mijn recept van Donuts:
14 Gr Gist (2 zakjes)
350 Ml Lauw warme melk
100 Gr Basterdsuiker (Of bij gebrek aan, gewone suiker)
Theelepel zout
2 Eieren
70 Gr Crisco (zou ook zonder kunnen)
650 gr Bloem
75 Gr Boter
250 Gr Poedersuiker
Vanille
Warm water
--------------------------------------------------------------------------------------
1. Mix in een grote kom de gist, melk, suiker, ei, crisco en een kwart van het bloem. Mix het een paar minuten samen. Voeg de rest van het bloem toe tot het niet meer zo plakt (Ik had wat meer bloem daarvoor nodig) kneed het 5 minuten en leg het in een ingevette schaal om te rijzen in een warme plek tot het vollume ongeveer het dubbele is (bij mij zo 40 minuten)
2. Bestrooi je werkblad met bloem en rol het deeg uit (zo 2 cm dik) steek er dan rondjes uit (met uisteker of een glas) en steek daar in het midden kleinere rondjes uit. Nu weer laten rijzen onder wat plastic folie. (Ik heb ze op stukjes bakpapier gelegd zodat ik ze makkerlijker eraf kon halen)
3. Smelt de boter in een pan en doe de poedersuiker en vanille erbij, haal van het vuur en voeg wat water toe tot het wat vloeibaarder is maar nog niet waterig.
4. Verwarm de frituur tot 175 graden (Belangrijk is dat het niet heter is) en doe voorzichtig de donuts in de olie met bv. een spatel (Niet te veel, zo 3 per keer) Draai ze best snel om, je ziet wel wanneer ze een donut kleurtje hebben maar het gaat allemaal best snel.
5. Om de