1

Onderwerp: 3 vraagjes: fondnat zacht / fondant stroef / taart lekt,smelt

3 vraagjes...

Vraag 1
Wie heeft hier ook last van en wat zou ik ertegen kunnen doen.
Als ik de fondant gekleurd heb in de broodbakmachine komt het er erg zacht en plakkerig uit. Hierdoor is die veel te zacht om uit te rollen.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
-Een dag van tevoren kleuren
-Wat poedersuiker erdoor gemixd
-Even in de koelkast gelegd

Maar het helpt ellemaal niks...

Vraag 2
Ik rol het fondant uit op bakpapier ingesmeerd met een laagje crisco zodat het beter loslaat. Dan draai ik het bappapier om boven de taart en haal voorzichtig het bakpapier eraf. Het is ideaal, maar ik kan de taart niet smoothen. Door de crisco is de laag fondant stroef geworden... Wat kan ik hieraan doen? Ik rolde eerst uit op maizena maar dat wordt zo'n witte poederbende...

Vraag 3...
Ik heb de laatste taarten last van lekken. Aande onderkant komt er een stroperig goedje uit lekken. Wat kan dit zijn? Ik smeer sf met botercreme...

Hopelijk kan iemand mij helpen...

Sinds begin december 2009 taart addict!

2

Re: 3 vraagjes: fondnat zacht / fondant stroef / taart lekt,smelt

hoi,

op vraag 1 kan ik je geen antwoord geven, ik gebruik namelijk zelf alleen marsepein en kleur dat met de hand omdat ik het met de machine niet handig vind.
Wat betreft vraag 2, ik heb ook last van stroef marsepein als ik uitrol op crisco. ik gebruik gewoon poedersuiker en draai onder het uitrollen veel rond. Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van witte poederzooi omdat je die kant op de taart legt. Restjes poedersuiker haal ik altijd weg met wat alcohol. Laat dan alles goed drogen voor ik verder ga met decoreren.

Hoe is jouw botercreme qua verhouding? Ik gebruik de mix van funcakes en doe standaard 40 ml water erdoor omdat hij anders te waterig is. Marsepein en fondant lossen namelijk op door teveel water wat dan voor zo een plakkerig goedje zorgt onderaan je taart.  Ik vermoed dus dat je botercreme te nat is

hoop dat je er iets aan hebt.

3 Laatst bewerkt door Bommeltje (02-02-2010 12:29)

Geeft de broodbakmachine wellicht warmte af tijdens het kneden? Dan zou ik het me voor kunnen stellen..

Wellicht een tipje tylose erdoor (pas op niet te veel anders tast het de smaak aan) Ik heb dat laatst ook eens moeten doen bij een taart omdat de nieuwe bakels gewoon veels te zacht is.. zeker als je net de emmer open hebt gemaakt..

Lekken komt inderdaad (soms) voor bij taarten die zijn afgesmeerd met BC mix met 1:1 BC heb je daar geen last meer van..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Je kunt voor het uitrollen ook een stukje tafelzeil gebruiken of de o zo heerlijke bureau-onderlegger van Ikea. Hier is geen crisco voor nodig. Gewoon uitrollen, omdraaien op de taart en eraf halen.

Een machine is sowieso warm, dus daat kan het plakken aan liggen. Met de hand kleuren is dan een optie. Als je dit te zwaar vind kan je de fondant effe in de magnetron leggen om zachter te maken en dan kleuren.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5

anneloekie schreef:

Hoe is jouw botercreme qua verhouding? Ik gebruik de mix van funcakes en doe standaard 40 ml water erdoor omdat hij anders te waterig is.

Ik gebruik funcakes mix. 100 garm poedersuiker 100 gram mix en 200 water (zoals op de verpakking staat) met 200 gram roomboter. Maar als ik het goed begrijp kan je dus ook minder water erin doen?

Alvast bedankt voor de tips tot nu toe!

6

Ik doe er vaak ook wat minder water in, iets van 150 ml, maar ik doe er wel 250 gram boter in, volgens mij is 200 te weinig...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

7

Ik lees vaker dat mensen minder water in de bc mix doen omdat hij te waterig zou zijn.
Ik vraag me af....laten jullie het wel een uur staan dan voor het mixen?
Ik heb dit probleem dus n

Groetjes Melanie

8

Ik laat het wel minimaal een uur rusten. Soms langer zelfs!

9

Doosch schreef:

Ik lees vaker dat mensen minder water in de bc mix doen omdat hij te waterig zou zijn.

Groetjes Laura!

10

Doosch schreef:

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

tipsytaartje schreef:
Doosch schreef:

12

enne ik bedoel  natuurlijk 40 ml water minder dussss

Berichten [ 12 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » 3 vraagjes: fondnat zacht / fondant stroef / taart lekt,smelt