1

Onderwerp: Onderkant afwerken

Ik zie bij veel taarten allemaal van die mooie onderkanten.. Bij mij ziet de onderkant er nooit zo mooi uit omdat ik het fondant heb moeten afsnijden omdat het stuk te groot is voor de taart.
Nu vraag ik mij af hoe jullie die onderkant zo mooi krijgen.
Deze heb ik ook liggen maar ik kan er nog niet echt mee overweg.. Hebben jullie tips voor mij.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=220

2 Laatst bewerkt door Adrienne (01-02-2010 21:23)

Re: Onderkant afwerken

Als je lap over je taart ligt, eerst goed de bovenrand aandrukken ( in indeuken ;) ), zodat die niet meer van z'n plekkie kan. Dan steeds van boven naar helemaal beneden het fondant aanwrijven, en telkens als je aan je volgende stapje begint je lap goed optillen om vouwen te voorkomen. Als ie overal goed aansluit, zonder plooien, dan ga je met je smoother erover, waarbij je het ook onderaan goed aan laat sluiten. Dan met een paletmesje of pizzasnijder het overschit wegsnijden.

Als ik het zo beschirjf is het niet bar duidelijk :S, maar er zijn ook heel goede en duidelijke filmpjes van ( A picture speaks a thousand words ;) ).

En mocht het nou onderaan nog net niet helemaal je dat zijn, dan kun je mooi je frill cutters gebruiken om een leuk 'verdoezel'-  eeeh sierrandje te maken :D :Y

Succes!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

veel mensen werken de onderkant af met een randje. Dat kan vanalles zijn: een lintje of een rand bolletjes (parelsnoer) en jouw frillcutters zouden ook fanatstisch zijn! maak een reepje fondant/marseppein net zo lang als de omtrek van je taart, snijd 1 kant recht af en gebruik de frill om aan de andere kant een sierrand te maken. Leg het randje daarna als een lint om je taart.

succes!

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

4

Ik vind de onderkant netjes afsnijden eigenlijk nog steeds een van de lastigste dingen aan het bekleden van een taart. Heb echt een beetje moeten uitvinden hoe ik mijn mesje moest houden voor een mooi afgesneden rand onderaan en ook echt uitgeprobeerd welk mesje me daarbij het best beviel (speciaal marsepeinmesje dus bijvoorbeeld niet, goedkoop paletmesje van de Blokker wel).

Inderdaad bij het smootheren goed de rand aan de onderkant drukken, zodat je de snijrand al een beetje ziet lopen. En dan met een scherp mesje (sommigen zweren bij een pizzaroller) in 1 lange lijn (althans, dat probeer ik altijd wel) de rand afsnijden.

Wat ook nog een tip is, die ik pas in een taartenboek las: fondant krimpt schijnbaar altijd nog iets na het bekleden, dus als je met fondant bekleedt, is het echt het proberen waard om niet te krap af te snijden, zodat de fondant ook een poosje later nog tot de onderplaat van je taart loopt.

En inderdaad: met frillcutters kun je uitstekende verdoezel-versierrandjes maken!

5

Ik snij het randje 2 mm te ruim af en duw het met een smoother een beteje onder de taart. En eventueel een sierrandje eromheen inderdaad.

6

Ik snijd met de liniaal van de lettertappits ca. 3 mm meer af bij het gebruik van de frillcutters. Je randje is dan dus iets breder, je hebt zo iets meer stevigheid met het verplaatsen.
Als de marsepein erg zacht is laat ik het randje vaak even liggen zodat het iets steviger wordt.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

Ik snij de rand met een pizzaroller....maar kies wel vaak voor een randje :P