Ik vind de onderkant netjes afsnijden eigenlijk nog steeds een van de lastigste dingen aan het bekleden van een taart. Heb echt een beetje moeten uitvinden hoe ik mijn mesje moest houden voor een mooi afgesneden rand onderaan en ook echt uitgeprobeerd welk mesje me daarbij het best beviel (speciaal marsepeinmesje dus bijvoorbeeld niet, goedkoop paletmesje van de Blokker wel).
Inderdaad bij het smootheren goed de rand aan de onderkant drukken, zodat je de snijrand al een beetje ziet lopen. En dan met een scherp mesje (sommigen zweren bij een pizzaroller) in 1 lange lijn (althans, dat probeer ik altijd wel) de rand afsnijden.
Wat ook nog een tip is, die ik pas in een taartenboek las: fondant krimpt schijnbaar altijd nog iets na het bekleden, dus als je met fondant bekleedt, is het echt het proberen waard om niet te krap af te snijden, zodat de fondant ook een poosje later nog tot de onderplaat van je taart loopt.
En inderdaad: met frillcutters kun je uitstekende verdoezel-versierrandjes maken!