1

Onderwerp: marsepein smelt

Hoi hoi,

Ik ben pas net begonnen met deze leuke hobby. Ik heb nu 2 taarten gemaakt, eentje heb ik bekleed met marsepein, de ander met rolfondant.
Ik heb alles precies volgens 'het boekje'  gedaan alleen bij allebei mijn taarten is de marsepein gaan scheuren en smelten.

Ik heb een kant en klare mix gebruikt en een laagje jam met banketbakkersroom en frambozen om hem te vullen.

Heb ik de marsepein te dun gerold (heb precies het gewicht genomen dat hier op de site aangegeven stond) Is dat het gewicht dat op de taart komt of het gewicht dat je uit moet rollen (ik hou een heel stuk over dus stel dat hier 450gr staat, zit er geen 450 gr op de taart)

Of komt het door de jam of botercreme? en die frambozen moeten die dan echt helemaal ontdooit zijn of is dat niet nodig?

Misschien voor jullie hele simpele vragen maar ben echt pas net begonnen :-D

2

Re: marsepein smelt

Ik denk dat je marsepein toch met iets van water in aanraking is gekomen. Dus dat er misschien water in je vulling zat die het marsepein heeft geraakt.
Heb je de taart nog afgesmeert met 1:1 botercreme of met de mix. In de mix zit water en dat kan je marsepein laten smelten.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

ik heb hem met de banketbakkersroom afgesmeerd...heb net een ander topic gevonden waarin staat dat dat waarschijnlijk de boosdoener is geweest. Heb de telec uitzending gekeken en daar hebben ze met water het overtollige poedersuiker weggesmeert. Dat heb ik ook gedaan...maar dat werkt dus niet, denk dat ik nu wel weet waar het door komt!
Bedankt voor je reactie iig!

4

Het zal idd een samenloop van omstandigheden zijn. Ik smeer altijd af met botercreme en als ik diepvriesframbozen gebruik laat ik ze echt goed ontdooien en vooral ook uitlekken, anders wordt alles een beetje te drassig. Ik gebruik bij het uitrollen alleen poedersuiker aan de onderkant, niet aan de bovenkant van de lap. Succes met de tips! Je kunt ook veel vinden onder de FAQ (als die al klaar is vandaag op de nieuwe site).

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

5

Ook ik ben een beginner en mijn eerste taart met banketbakkersroom afgesmeerd, ik wilde er later mee verder gaan en ook mijn marsepein was gesmolten. De volgende taart het ik met slagroom afgesmeerd, meteen in de koelkast en rustig met de marsepein begonnen. Ik heb wel de poedersuiker eraf gehaald met water, maar deze taart is hartstikke goed gebleven, gewoon in de koelkast met vershoudfolie erover.

succes.

groetjes,
lisette

6

Ik zou toch echt niet met slagroom afsmeren en ook geen verhoudfolie erover doen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

jolanda71 schreef:

Ik zou toch echt niet met slagroom afsmeren en ook geen verhoudfolie erover doen.

ik ook niet :nooo

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Mag je niet met boterroom mix afsmeren?
Ik heb die mix voor m'n taarten gekocht en wou dit wel gebruiken?
Moet wel nog boter gaan kopen.
Welke soort koop ik best?
Misschien kunnen jullie een merk noemen? (ben van Vlaanderen dus liever geen hollandse merken)

Why stop dreaming when you wake up?

9

Ik zou met de mix niet afsmeren. De kans dat het je marsepein/fondant gaat smelten is dan meer aanwezig als dat je met botercreme 1 op 1 afsmeert.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

10

Wat bedoel je met boterroom mix? Is dat de mix voor botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Marianne schreef:

Met die laatste zou ik sowieso niet afsmeren. Met de eerste doe ik ook niet, altijd 1:1, s )

:lol:  Dus ip smeer je gewoon met beide niet af. Ik snap hem nu. Pooh heeft het even uitgelegd :+ :lol:

Sorry ben zooooow melig :lol:

12

[insert tong uitstekende smiley die zoekgemaakt is O-) ]

Ok, even voor degene die geen Pooh in de buurt hebben :+ Met banketbakkersroom moet je NOOIT afsmeren, dan weet je zeker dat het fout gaat, met botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13

Marianne schreef:

[insert tong uitstekende smiley die zoekgemaakt is O-) ]

http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/kiss.gif

14 Laatst bewerkt door Pooh (26-01-2010 12:21)

Pssst........... (alleen voor M. h

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

15

En dan misschien een heel domme vraag: wat is botercreme 1:1
Waarvoor staat die 1:1?

16

Mamaleen schreef:

En dan misschien een heel domme vraag: wat is botercreme 1:1
Waarvoor staat die 1:1?

1 deel poedersuiker/suikerbakkerspoeder op 1 deel boter.
Dus bijvoorbeeld 250 gram poedersuiker en 250 gram boter.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

17

Helemaal geen domme vraag!
Botercr

'Dieting is no piece of cake'

18

Super! Bedankt! Dan gebruik ik die mix om te vullen en de 1:1 om af  te smeren!

19

Mamaleen schreef:

Mag je niet met boterroom mix afsmeren?
Ik heb die mix voor m'n taarten gekocht en wou dit wel gebruiken?
Moet wel nog boter gaan kopen.
Welke soort koop ik best?
Misschien kunnen jullie een merk noemen? (ben van Vlaanderen dus liever geen hollandse merken)

Ik koop hier bij de Lidl in Lommel altijd de roomboter. Werkt en smaakt geweldig!!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

20

Alleen lees ik nu net in een ander topic dat ze bij de Lidl ineens andere boter hebben en dat die raar ruikt en niet meer lekker is??? Ik heb inderdaad wel gezien dat er een andere wikkel omheen zit, maar nog niet dat hij anders ruikt of smaakt... Tja. Heb nog een voorraadvan deze nieuwe boter in de koelkast dus ik merk het gauw genoeg...

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

21

Hoi dames, ik haak graag even in op dit onderwerp.
Ik heb laatst ook afgesmeerd met 1:1 en ik vond dit zo compact smaken in combi met de marsepein laag. Ook vond ik het een soort van alsof ik de poedersuikerkorreltjes nog proefde. Iemand een suggestie? Langer mixen? Boter zachter?
Is het een optie, en daar lees ik nog wel eens over op het forum. Om af te smeren

22

Ik merk ook wel dat inderdaad je de poedersuiker nog "voelt"  En heb vanalles geprobeerd inclusief het warmer maken van de boter..

Wat ik bij mijn laatste taarten heb gedaan is de botercrememix aanmaken zoals normaal, dus 100 mix, 100 suiker en 200 ml water. Dan de 250 gr boter erbij..
Hier haal ik af wat ik nodig heb voor de vulling, en wat er over blijft doe ik nog extra boter en suiker bij ( 1: 1 ) Toen had ik daar veel minder last van.. Er zit dan nog wel iets aan botercrememix bij maar veel minder dan met de normale verhoudingen.

Het was bij mij overigens niet compact.. omdat je voor het afsmeren maar een heel dun laagje nodig hebt.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

23

val64 schreef:

Ik heb laatst ook afgesmeerd met 1:1 en ik vond dit zo compact smaken in combi met de marsepein laag. Ook vond ik het een soort van alsof ik de poedersuikerkorreltjes nog proefde. Iemand een suggestie? Langer mixen? Boter zachter?
Is het een optie, en daar lees ik nog wel eens over op het forum. Om af te smeren

24

ik gebruik gewoon roonboter van de lidl en dan bakkerspoedersuiker erbij
1 deel meng ik met pasta oid en de andere helft smeer ik mee af
nooit probleemen mee hoor

25

etmc schreef:
val64 schreef:

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Berichten [ 1 tot 25 van 31 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » marsepein smelt