1

Onderwerp: biscuitdeeg laag help!

hoi hoi

Ik heb al een aantal taarten gemaakt maar telkens blijft mijn biscuit  heel laag ,3 cm of zo (bij een vorm van 25 cm ) Ik volg netjes de instructies. Ben nu zelfs overgestapt op de kant en klare mix maar  Weer hetzelfde,  Taart van 3 cm.

Kan het aan mijn mixer liggen of gebruik ik de verkeerde mix tool . Ik heb een philips huis tuin en keuken mixer (een cucina??).

Mijn eieren zijn op kamertemperatuur en soms komen ze uit  lauw water maar telkens  blijft het laag

groetjes en alvast bedankt

2

Re: biscuitdeeg laag help!

Zit je vorm wel voor 2/3 vol?

Toevallig had ik vandaag ook meer mix nodig dan ik gewend ben. Dit kwam denk ik omdat de kom echt steenkoud was.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Heb even gemeten net de helft en dat blijft dan zo . In de oven wordt het deeg stevig maar niet hoger..

:)

4

Staan je gardes onder het beslag als je klopt? Want dan klop je geen lucht in het beslag en dan rijst het niet.

Groetjes, Ilonka

5 Laatst bewerkt door Dagmar (14-01-2010 21:25)

Heb je weleens met oplopende tempratuur gebakken?

Ik bak eerst 12 minuten op 140 graden, dan 12 minuten op 160 graden en daarna nog 10 minuten om 175 graden. Maar dat is bij mijn oven, bij die van jou kan het weer anders zijn..

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

6

Ik bak nooit met oplopende temperatuur en het beslag rijst bij mij altijd prima.

Maar inderdaad is elke oven anders :Y

Groetjes, Ilonka

7

Op mijn machientje zitten niet echt gardes aan het is een kom met  in het midden een draai schijf waar je verschillende tools op  kunt bevestigen.

Ik heb al op verschillende temperaturen gebakken was niet echt een noemenswaardig verschil

grtje

8

Maar dan ligt het waarschijnlijk aan het mixen. Wordt je mix wit en veel meer dan toen je begon met mixen?

Je beslag moet tijdens het mixen verdubbelen qua hoeveelheid (door de lucht die erin komt) en het wordt ook veel witter dan als je begint. Je mixt wel ecbht de 10 min. ga ik vanuit.

Groetjes, Ilonka

9

Ik mix  ruim 10 minuten  maar mijn mix  wordt warm maar niet echt hoger in mijn mixer . De kleur blijft eigenlijk wel gewoon geel ..

10

Dan ligt het aan het mixen...

De mix moet tijdens het mixen wit (witter) worden, verdubbelen qua hoeveelheid en pieken trekken zeg maar...

Zie een voorbeeld op deze pagina, halverwege staan foto's van hoe het er na 10 minuten toch wel uit moet zien:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 99&p=3

11

Dat denk ik ook want zo luchtig is het echt nooit . Het is bij mij altijd warme dikke vla.  Nou dan weet ik genoeg. Opzoek naar een echte mixer..

bedankt allemaal voor de tips!!

groetjes thys

12 Laatst bewerkt door Eefje81 (14-01-2010 22:45)

Heb je geen foto van de machine. De tooltjes die je gebruikt klinken heel apart om te mixen.

13

Eefje81 schreef:

Heb je geen foto van de machine. De tooltjes die je gebruikt klinken heel apart om te mixen.

Ja, zou ik ook wel willen zien. Ik kan me er, eerlijk gezegd, geen voorstelling van maken :/ . Ik heb een simpele handmixer van Philips. CreaMix de Luxe 220 watt. 10 minuten kan deze wel aan (nog wel) maar geen twee keer achter elkaar, denk ik.

14

De basistaart:

Onderstaand recept is voor een bakvorm van ongeveer 24 cm rond en 20x20 cm vierkant.

1. Leg op de bodem van de bakvorm een stukje bakpapier dat u op maat heeft geknipt. Zorg dat het precies past en niet de randen raakt. Vet de bakvorm in, en bestuif hem met bloem.

2. Voor het beslag neemt u vijf eieren die u verwarmt tot ongeveer 30?C. Au-bain-marie of in de magnetron. Als het niet meer koud aan uw vingers voelt is de temperatuur goed. Giet de eieren in de beslagkom. Nu voegt u 150g suiker en een zakje vanillesuiker toe. Dit mengsel mixt u met de hand of met een elektrische mixer tot het een lichtgele schuimige massa is. Zeker 10 minuten.

3. Aan het schuimige mengsel voegt u 125g bloem toe. Zeef de bloem vooraf zodat alle klontjes eruit zijn. Voeg dan 25g ma

15

Ik had ook het probleem dat mijn bescuits heel laag bleven, bij mij lag het echt aan het mixen. Ik mixte 10 min. op de laagste stand maar dat moest hoogste stand zijn, nu gaat het veel beter. Verder zette ik voorheen mijn oven op 175 graden (voorverwarmd) nu bouw ik de temp. op dat is voor mij een hele goede tip geweest.

Ik doe 8 min. 140 graden, 10 min. 150 graden en daarna 15/20 min. 160 graden. Daarna oven uit, bescuit 10 min. in de oven laten afkoelen met de ovendeur open. Daarna bescuit eruit halen en taart opnieuw laten afkoelen, daarna ondersteboven op het taartrooster.

Dit is dan mijn resultaat:
http://94.100.120.227/846950001-847000000/846987101-846987200/846987124_5_F-uA.jpeg

Hoogte: 6,5 cm.

16

IK heb geen idee wat jij verkeerd doet, ik mix ook met een cucina. Op turbo stand bijna 10 min. ik heb net mijn 2e taart gemaakt, de 1e vanmorgen was mooii bruin en toen ik er hem na 40 min uithaalde na afkoelen ed. Was de binnenkant nog snot. Ok nw poging hetzelfde gedaan en nu weer vorm 20 cm en 2/3 vol nu was hij bijna 20 cm. Ik snap er niks van. Heb er een stukje van af gehaald maaar nu is hij scheef, laat maar zo want anders blijf ik snijden. HIj is afgesmeerd vanavond op mijn gemak bekleden. Nou wel stressen hoor als je het goed wilt hebben. Voor jou ook zeker na 5 taarten bakken. En dan moet t bakken het makkelijke gedeelte zijn ha ha.

17 Laatst bewerkt door Aapie23 (16-01-2010 20:56)

Aan Noel!

Misschien moet de biscuit wat langer in de oven,
Het verschild wel eens van oven hoelang die moet.
Ik kijk ook altijd even met een sateprikker of hij gaar is!

Je moet ook een beetje je oven leren kennen mijn eerste 5 biscuit waren ook mislukt, je moet gewoon blijven oefenen!

---------------------------

ff over de foto!
Prachtig biscuitje, niks mis mee!

18

Ja heb bij de tweed taart andere oven gepakt hierin staat ie lager onder het element zeg maar. Ik moet mijn eerste taart maken en zie best wel op tegen het bekleden dacht dat bakken oe ik even. Ik maak genoeg taarten ook slagrooomtaart en kirsch is bijna dezelfde samenstelling maar goed. nu is ie iets schuim maar prima morgenochtend bekleden en 's middags op verjaardagka ie gekeurd worden. ( heb voor de zkerheid 2 appeltaarten in huis, je weet t niet he hi hi)

19

ik heb vandaag voor het eerst zonder kant en klare mix gebakken, met zelfrijzend bakmeel 5 eieren etc. maar de taart was maar 4 cm!!!!!!
nu heb ik hier gelukkig heel veel tips gezien en het opnieuw geprobeerd met bloem dan en maizena etc. maar ik zie het al aan de eieren met suiker toen ik 10 min. geklopt had zag het er veel schuimiger en hoger uit. Ik heb wel extra grote eieren gebruikt deze keer en ik heb eerst water gekookt in de waterkoker en ze daar 5 min. ingelegd, misschien net 1 min. te lang want het eiwit was al een beetje wit geworden, ik hoop dat het deze keer een hogere taart wordt.
Fijn zo een forum en al die tips, allemaal bedankt!

20

nou hij is redelijk zo een 6 cm, nog niet helemaal zoals het wezen moet, toch? is het niet zo dat ie 10 cm moet kunnen worden?
in ieder geval kan ik hier wel iets mee. nogmaals bedankt.

21

Jee, ik ben gelukkig niet de enige die een treurige hoogte haalt met de biscuit.
Ik heb nu 2 taarten gebakken.
Ruiken heerlijk, goed gebakken en gaar, maar zo laag!
Alles netjes volgens de instructie gedaan. En opbouwende ovenwarmte enz.
Moet er misschien meer water bij of zo? Je ziet zoveel varianten van de ideale combinatie, dat ik twijfel.
Ik heb kant en klare biscuitmix gebruikt (taartenwinkel). 250 gr, 4 eieren en 25 ml water.
Misschien toch eens zonder mix proberen en gewoon bloem, suiker etc doen. Het lijkt wel of het gewoon niet hoger gaat met die mix.
Wordt het eigenlijk luchtiger als je er wat meer water bij doet? Of een extra ei?
Heeft iemand nog een toptip?

22

taartthys schreef:

Op mijn machientje zitten niet echt gardes aan het is een kom met  in het midden een draai schijf waar je verschillende tools op  kunt bevestigen.

Ik heb al op verschillende temperaturen gebakken was niet echt een noemenswaardig verschil

grtje

het klinkt of je een foodprocessor hebt
misschien zo'n vorm? http://www.neck.nl/produkt/produkte.mb1 … lt=default

Dan werkt het idd niet zo goed om deeg te maken en kun je beter een model nemen met deegkom

Groetjes, Dorothea.

23

Dot schreef:
taartthys schreef:

grtje

het klinkt of je een foodprocessor hebt
misschien zo'n vorm? http://www.neck.nl/produkt/produkte.mb1 … lt=default

Dan werkt het idd niet zo goed om deeg te maken en kun je beter een model nemen met deegkom

Ja, nou krijg ik een beeld! Kon me bij de eerdere uitleg al niet echt een voorstelling maken. Ik heb wel het idee dat sommige een foodprocessor en mixer door elkaar gooien.