1

Onderwerp: verhoudingen (recept) biscuitdeeg (geen mix)

Ik ben laatst begonnen met mijn eerste taart. Het was een uitgeknipt recept ui bv libelle ofzo. Het is een kersentaart met amandelroom.
Hij was aardig gelukt. Vorig jaar heb ik een taart LATEN maken voor mijn zoons eerste verjaardag, nu wil ik hem zelf maken.
Vandaag taart 2 gemaakt, met andere vulling. Ik wil jullie even het recept van de biscuitdeeg voorleggen en vragen wat jullie ervan vinden.

-125 gr suiker
-1 zakje vanilliesuiker
-snufje zout
-150 boter (margarine gebruikt)
-4 eieren
-1 zakje bakpoeder
-200 gr bloem
-5 eetl. slagroom

25 min bij een voorverwarmde oven van 175 gr.

Ik heb een springvorm gebruikt van 26 cm. Helaas is de bodem erg laag, heb er NET 3 laagjes van kunnen snijden, maar je kon er bijna doorheen kijken haha.
Kan ik (zonder gebruik te maken van een mix) een HOGERE taart maken die net zo lekker en luchtig is?
De bodem is verder prima luchtig en toch vast genoeg om te snijden, mooi bruin geworden, alleen een klein beetje bol.
Ik kan ook 1,5 maal het recept maken, maar dan moet ik wel wat langr bakken toch?
Het mag ook een ander recept voor biscuit deeg zijn voor een springvorm van 26 cm. Heb al gekeken naar het deeg hier op de site, maar het verschilt zoveel met het mijne. Iemand een voorstel?

Ow ja....wie weet waarom er slagroom in het deeg moet, of kan ik dat ook weglaten?

Gegroet
Kooppie

2

Re: verhoudingen (recept) biscuitdeeg (geen mix)

Hoi Kooppie,

Ik zou 1,5 x het recept proberen. Zeker al het recultaat bevalt. Iets langer in de oven, goed voelen of hij veerkrachtig is.

Waarom wil je geen gebruik maken van een mix?

Gr Esther

3

Weet ik eigenlijk niet.
Ik maak eigenlijk zelden dingen met "mixen" en bovendien maak ik niet veel taarten.

Zonet de taart verder opgemaakt, maar het was geen succes, er is iets mis gegaan met het marsepein en toen ging alles mis.
Had hem wel voor het eerst afgewerkt met botercreme, en das wel super, althans ik zelf geen BOTER lust...bv op brood....dat vette vind ik niet lekker, dus ik ben benieuwd of ik het ook ga proeven. Als "plaksel en plamuur" werkt het perfect.
Morgen ben ik jarig en heb ik mijn 2de "echte" taart gemaakt, maar telkens als ik hem aan het opmaken ben....gevloekt heb en dan voor de laatste keer weer opgeruimd en afgewassen heb, baal ik...dan ben ik weer niet tevreden met het resultaat!. Dat vind ik wel jammer, maar je moet natuurlijk ook vertrouwen krijgen enzo....vaker doen. Ik ben TE perfectionistisch en vraag teveel van mezelf (tja...van de taart eigenlijk!).
Hopelijk smaakt ie morgen super en vind het bezoek hem wel lekker, zodat ik dan toch wel zin krijg om voor mijn zoontjes 2de verjaardag een bumbataart te maken.

Kooppie

4

Hou moed! Oefening baart kunst, echt waar. Ik ben ook een beginneling. Maar die mixen maken het echt makkelijk.

Hoe was de botercreme? Kon je het proeven, je kan dat ook een lekker smaakje geven: koffie, vanille, chocolade, bokkepootjes.

Experimenteren.

Succes met je Bumba

Gr Esther

5

heb je het recept van hier uit de lijst (links) al geprobeerd? dan voor 26cm op basis van 6 eieren...

6 eieren 20min mixen met 180gr suiker.
ondertussen 150gr meel en 30gr maizena afmeten (de maizena is voor de stevigheid) en dat  zeven boven het ei-suiker-mengsel. Dan voorzichtig doorscheppen met spatel en dan 50-60min op 180gr in de oven.

Succes!

Groetjes, Dorothea.

6

Ik heb inmiddels biscuit deeg mix van boerenbond gekocht.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Maar toch erg bedankt voor het recept, precies wat ik bedoelde.

Gegroet Kooppie

7

Ik ben ook geen mixen-fan, maar ik heb voor mezelf besloten dat ik het als "beginner" in het gebruik van biscuitdeeg best eerst een tijdje met mix mag proberen. De kans op mislukken is veel kleiner, en je leert het soort deeg "kennen", zodat je weet hoe je deeg moet worden als je het uiteindelijk helemaal zelf gaat maken.

8

Ik ben van het doe-het helemaal-zelf recept overgestapt op de mix. Je krijgt een heel ander soort cake met de mix. Veel zachter en veerkrachtiger terwijl het toch luchtig is. De moskovische cake zonder mix vind ik persoonlijk erg veel werk en deze is veel grover van structuur.
Maar dit is persoonlijke voorkeur.

9

De mixen voor biscuitdeeg zijn over het algemeen ook niet zo schreeuwend duur. Dus dat scheelt.

10

Voor degene die het interssant vinden: heb vandaag mij eerste biscuit gemaakt met mix (soezie).
Het resultaat is bijna hetzelfde als met het recept wat ik gebruikte alleen net iets hoger. Hij begon iets bobbelig en kwam behoorlijk bol te staan, maar toen ik de oven opendeed na de baktijd, zakte hij netjes weer in en de bobbels plamuur ik wel bij, haha.
Ik gebruikt een 26 cm springvorm met 250 gr mix, 200 gr eieren (4 M-eieren) en 10 ml water. Ik heb 10 min in hoogste stand gemixt....(misschien wat te veel lucht) en toen 30 min bij 180 graden (op het einde ietsie lager gezet omdat ikvond dat het nogal snel ging. Hij koelde snel af, net gesneden (met mijn nieuwe taartsnijder van de shop, was ff wennen).
Ik heb trouwens gemixt met een keukenmachine wat een mixer heeft, dus heb de vulling gemaakt tijdens het mixen...gemak dient de mens haha.

Ik ga voor de mix voortaan denk ik. Althans ik lees dat ze ook nogal eens mislukken.

Kooppie

11

kooppie schreef:

Althans ik lees dat ze ook nogal eens mislukken.

Kooppie

Als je gewoon blijft doen wat je nu gedaan hebt zou het gewoon goed moeten gaan.

12

Als je de temperatuur geleidelijk op laat lopen krijg je een mooier resultaat. Je kunt beginnen bij 140

13

kooppie schreef:

Voor degene die het interssant vinden: heb vandaag mij eerste biscuit gemaakt met mix (soezie).
Het resultaat is bijna hetzelfde als met het recept wat ik gebruikte alleen net iets hoger. Hij begon iets bobbelig en kwam behoorlijk bol te staan, maar toen ik de oven opendeed na de baktijd, zakte hij netjes weer in en de bobbels plamuur ik wel bij, haha.

je kapsel moet je wel omdraaien he, dus bovenkant wordt onderkant!
succes verder met bakken!

Groetjes, Dorothea.

14

Van de Soezie mix gebruik ik 1,5 keer het recept dat op de verpakking staat (voor een 26 cm vorm).

Dus dat is 375 gr mix, 6 eieren en wat water.
De taart wordt dan mooi hoog en kan makkelijk in 3 lagen worden gesneden.

Wat ik nog niet heb geprobeerd is het op laten lopen van de temperatuur, omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen in mijn oven zonder hem eerst helemaal uit te zetten (hetelucht oven).

Succes !!

15

Dot schreef:
kooppie schreef:

je kapsel moet je wel omdraaien he, dus bovenkant wordt onderkant!
succes verder met bakken!

Ow...dat doe ik nooit! hihi. weer wa geleerd!

Kooppie

16

Voor wie hem wil zien:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2125620082

Kooppie

17

Ben erg benieuwd naar hoe je het dan maakt (met dat recept) als het bijna hetzelfde wordt als biscuit van mix. Want als ik de ingredienten lees zou ik denken dat het gewone cake wordt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

18

Ik heb ook soezie biscuitmix maar zag dat ze alleen het recpt erop hebben staan voor bakvormen van 20 cm en 26  cm.
Nou is mijn rekenen niet zo geweldig goed dus vraag ik het hier: hoeveel heb je van alles nodig voor 24 cm? dus ei,mix etc.

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977