1

Onderwerp: Vraag over bakken en invriezen en ontdooien

Hallo allemaal,

Ik wil vanavond mijn eerste biscuit gaan bakken. Ik wil hem dan invriezen.
Vrijdag wil ik hem vullen en bekleden en zaterdag aansnijden.
Wat is dan handig?

* vanavond: bakken, storten, afkoelen en invriezen
* donderdagavond: uit de vriezer om te ontdooien
* vrijdagmorgen: vullen
* vrijdagmiddag bekleden
* en dan weer in de koeling? Of kan die dan buiten de koeling? Ben van plan om te vullen met slagroom en vlaaivulling en te bekleden met marsepein.

Wie helpt? ;-)

absolute beginner ;-)

Re: Vraag over bakken en invriezen en ontdooien

ja hoor je planning kan best.

en je laatste vraag... slagroom bewaar je in de.......???? De taart dus ook :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

OK!
Maar de biscuit is dan nog wel lekker vers vrijdag? En wanneer snijden jullie hem in lagen? Voordat ie de vriezer ingaan of als ie ontdooit is?

absolute beginner ;-)

als ie ontdooit is.

wel in de plastic zak, waar je hem in de vriezer doet, laten ontdooien anders droogt hij uit

groetjes Tirza     

5

Ben hier ook ff aan het meelezen.
Goed dat je dat zegt Tirza dat je in de zak moet laten ontdooien want dat zou ik dus niet gedaan hebben.
En hoe lang duurt het gemiddeld om een taart ontdooit te hebben?
Ik zou m'n taarten deze week bakken en invriezen en dan zaterdagochtend ontdooien om zaterdagmiddag en zondagochtend af te werken.
En ik heb er ook een met slagroom in. Maar die past nooit in m'n ijskast. Zou dat ook goed zijn om boven in een koude slaapkamer te zetten (waar niemand slaapt)?

Why stop dreaming when you wake up?

Ik denk een paar uur, omdat het natuurlijk heel luchtig is. Maar heb het nog nooit zo bij gehouden. Zo staan er nog een heleboel dingen op een lijstje die ik een keer wil uitproberen, ook een compleet decoreerde taart invriezen, heb ik nog nooit gedaan nl.

En die slagroom... die moet echt op koelkast temperatuur, dus als ik het goed heb, om en nabij 4 graden. Ik mag toch aannemen dat die slaapkamer niet zo koud is, BRRRR..... Ik zou eerder denken aan de schuur ofzo, wel goed de taart inpakken dan. En trouwens over je koelkast, bij mij past ook geen 3 hoog zo in mn koelkast, maar wel als ik wat plankjes eruit haal.

En ik gebruik echt zelden slagroom, of iets anders wat per se in de koelkast moet. Als je een mooie taart hebt voor je verjaardag ofzo, dan wil ik hem altijd zelf op de tafel,. midden in de aandacht zetten, en niet verstopt in de koelkast :)

groetjes Tirza     

7

Ah maar ik heb net een idee! Ik ga eens de temp in de auto meten die in de garage staat. Denk dat het daar wel lekker koud is snachts...

Why stop dreaming when you wake up?

@tipsytaartje: wat voor vulling gebruik jij dan die niet in de koelkast hoeft? (ben beginner, dus alle tips zijn welkom!)

absolute beginner ;-)

9

Ontdooien duurt nooit zo lang hoor, ik zou m er vrijdagmorgen gewoon uit halen. Hooguit een uur of 2 duurt het, dan is ie niet helemaal zacht, maar da's wel handig tegen t kruimelen. Ligt ook aan de maat trouwens

10

Slagroom moet inderdaad in de koelkast. Je zou paticreme kunnen gebruiken als vulling. Het lijkt op slagroom, al is echte slagroom wel lekkerder, maar het kan geruime tijd buiten de koelkast en kan ook heel stevig opgeklopt worden. Ik vind het ideaal iig. En je kunt er ook gewoon smaakjes aan geven.

11

als ik mijn biscuit ondooi kan ik hem binnen het uur snijden. Ik vries ze in in huishoudfolie.

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

Dank dames, het is verleden week prima gelukt. Heb de biscuit in een grote zak in de vriezer gedaan. Toen eruit gehaald en een uur later was hij inderdaad al prima snijbaar. Taart is erg leuk geworden. Staat in het taarten show topic! (titel: Mijn eerste taartje)

absolute beginner ;-)

13

hier helemaal niet meer gekeken... snorry.... :/

ik gebruik vaak varianten van botercreme, met allerlei smaakjes erdoor dus, verder jam, curd, chocolade pasta's, vlaaivullingen etc... zie het topic, vullingen buiten de koelkast houdbaar oid...

en goed dat ik weet dat het maar een uurtje duurde, kan ik die weer van mn lijstje afstrepen ;)

groetjes Tirza