1

Onderwerp: Marsepein week op voorhand kleuren?

Hoi iedereen,

volgende week is het zover: ik maak m'n eerste taarten!
Nu heb ik het tamelijk druk en ben ik ook zwanger dus wil graag m'n werk wat spreiden.
Ik had eraan gedacht om morgen of zondag m'n marsepein al te kleuren zodat dat volgend weekend al weer wat werk uitgespaard is.
Kan dit al?
En hoe pak ik dit het best aan? Ik dacht om heel kort (5sec) in de microgolf te doen en dan kleurstof op doen en goed kneden zodat het een mooie even kleur krijgt.
En dan in huishoudfolie wikkelen en in een doosje afgesloten van de lucht te bewaren. (in de ijskast of beter niet?)
Kan ik als ik m'n taart wil bekleden dan nog altijd eens in de microgolf doen om het marsepein weer handelbaar te krijgen of beter niet?
Of wat ik net bedenk: al uitrollen tussen twee bakpapieren en dit dan zo oprollen en plasticfolie om doen en zo bewaren?

Alvast bedankt voor de tips!

Why stop dreaming when you wake up?

2

Re: Marsepein week op voorhand kleuren?

Jahoor je kan makkelijk je marsepein al kleuren en dan gewoon goed luchtdicht verpakken ik doe het ook wel eens een paar sec. in de magnetron oja en het hoeft niet in de ijskast hoor en ga je het weer uitrollen dan kan je het weer een paar sec in de magnetron doen

succes ermee!!!!

groetjes Carolien   
www.cakepunt.nl

3

ik weet niet hoeveel je gaat kleuren, maar als het een groot stuk marsepein is, zou ik het in meerdere delen kleuren en dan, wanneer dat de gewenste kleur heeft, alles door elkaar kneden tot een egaal geheel
dat vind ik zelf makkelijker werken dat een grote hoeveelheid in 1x.
let wel op, dat de kleuring nog na kleurt en dus nog wat donkerder van kleur wordt.
en ik doe er meestal huishoudfolie om, in een plastic zakje en dan op een donkere plek bewaren.
alvast uitrollen zou ik niet doen, onhandig te bewaren en wanneer de marsepein dan afkoelt en steviger wordt, lijkt het mij lastig om mee te bekleden

hoop dat je hier wat aan hebt!!

groetjes en succes ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

4

helemaal eens met shopgirl! :D
kleur maar vast, gewoon goed luchtdicht verpakken en NIET in de koelkast, evt een paar sec in de magnetron zodat het doorkneden gemakkelijker gaat, no problem ;)
Succes met je eerste taart! Heel verstandig dat je het werk spreid. Als je al weet hoe je de taart wilt gaan docoreren kun je ook vast figuurtjes maken e'/of het basisbiscuit bakken en dat invriezen zodat je niet alles in 1x hoeft te doen, z

Voor elke minuut die je boos doorbrengt, verlies je 60 seconden geluk!!
Time will tell it allemaal wel!

5

Bedankt voor de tips!
Ga alvast in kleinere deeltjes kleuren en dan inderdaad samen voegen voor een egaal geheel! Goede tip!
Jammer genoeg heb ik een heel kleine diepvries en kan ik dus het biscuit niet op voorhaand maken. Ik zou het biscuit bakken, vullen en besmeren op zaterdag zodat ik op zondag nog de marsepein moet doen en versieren.
Ik maak geen extra figuurtjes denk ik... alhoewel ik er wel zin in krijg. Misschien eens rondsnuffelen op het forum en toch nog iets proberen?
De ene taart is een barbie taart die ik als Tinkerbell wil proberen maken en de anderen heb ik nog geen echte deco plannen voor dus tips zijn welkom die bij het tinkerbell thema passen!

6 Laatst bewerkt door RedRose18 (23-01-2010 00:22)

als het bakken, vullen en afsmeren te veel is op een dag, kun je ook evt vrijdag je bisquit bakken
dat weet je ook zeker dat ie goed is afgekoeld wanneer je de vullingen aanbrengt
dan vullen en afsmeren op zaterdag en bekleden decoreren op zondag :D
zo doe ik het hier meestal ook
vooral omdat ik nog niet mega ervaren ben, dus gaat nog wel eens iets fout, aangezien ik de meeste vullingen ed voor het eerst doe. zo weet ik zeker dat ik genoeg tijd heb (tenzij er, net als deze week, van alles tussendoor komt en alles toch nog weer snel snel moet :()

owh en voor tips, misschien een puzzelplaatje van tinkerbell maken?

7

ja, misschien al op vrijdag bakken, goed idee! Maar blijven de biscuits dan nog wel vers tot zondag?
Als vulling gebruik ik in 1 taart: boterroom (voor diegenen in m'n familie die geen fruit of room lusten), in een andere: room + ananas (gekochte reeds klaargemaakte vulling) en in de derde: banaan + banketbakkersroom (gekochte, reeds klaargemaakte verpakking).
De vullingen stellen dus niet zo veel voor, net omdat het m'n eerste project is wil ik op 'mijn gemak' alles kunnen doen zonder aan te veel te gelijk te moeten denken!

8

Mamaleen schreef:

ja, misschien al op vrijdag bakken, goed idee! Maar blijven de biscuits dan nog wel vers tot zondag?

je kan hem invriezen, een kapsel is in een uurtje wel ontdooit
gewoon in een plastic zak invriezen en als je hem ontdooit kun je hem gewoon in de plastic zak laten zitten tot je hem gaat bewerken

9

ik maak em altijd 2 dagen voordat ie gegeten wordt
na afkoelen verpak ik em in alu folie
nooit klachten gehad dat ie droog was en vind ze zelf ook niet droog
maar zal vanavond even vragen aan mijn bezoek of de taart eetbaar is en of ie droog is of niet ;)