1

Onderwerp: Maanlandschap taart.... met foto...

Ik ben al een hele tijd bezig met het perfecte biscuit...
met de 1e workshop kreeg ik zo'n mooie luchtige hoge om te decoreren! Eerst ging ik zelf aan de gang met bloem/maizena/ed, maar dat haalt het niet bij de mix helaas!
Maar goed in de oven, rijst de taart mooi, maar als ik die uitzet (ook al bouw ik de temp af), komt hij er zo uit:
http://i43.photobucket.com/albums/e390/tessie1981/k19110.jpg
qua hoeveelheid beslag heb ik de tabel van deze site aangehouden...
Nog tips en trucs? Ik heb wel het forum goed doorgelezen, maar het wil dus niet echt baten helaas...
OF is het bij iedereen zo?
Ik ben benieuwd hopelijk kan iemand helpen...

2

Re: Maanlandschap taart.... met foto...

hai,
bij mij lukt ie perfect met de mix van de hebshop.
Wat ikw el doe is dat ik de oven pas aanzet vlak voor ik het bakblik erin doe en zet 'm eerst nog op een iets lagere stand die ik na 10 min. verhoog en daarna pas op de juiste stand zet. Tegen het einde baktijd doe ik voorzichtig de oven open en duw met een vinger boven op hetmidden van het biscuit, als ie terugveert dan is ie goed, en anders laat ik 'm nog even langer in de oven.
Succes!

Voor elke minuut die je boos doorbrengt, verlies je 60 seconden geluk!!
Time will tell it allemaal wel!

3

Hoi,

had ik in het begin ook. Mijn oven heeft niet helemaal de goede tempraturen waardoor ik hem standaard 10 graden hoger zet dan de aangeraden temperatuur. Ook doe ik hem altijd minstens 10 minuten langer. Het verhogen van de temperatuur kan werken maar als je kapsel nog niet helemaal goed is en je gaat dan de temp verlagen zakt hij in en krijg je dit resultaat. Misschien de temperatuur dus niet verlagen en wat langer erin laten zitten

Succes

4

Dit herken ik niet maar ik heb wel een losse thermometer aangeschaft en sindsdien krijg ik de perfecte kapsels, op een luchtrandje na :S

lekker duurt het langst!

5

Ik doe het altijd net als Liekie (ook met mix van de webshop), maar soms heb ik het ook wel eens. Geen idee waarom. Uiteindelijk maakt het niks uit, want als je gaat decoreren doe je toch de andere kant boven.

6

Meestal is als je biscuit er zo uit ziet je oven te heet geweest. Het beslag bakt dan heel snel van boven dicht en gaat daarna nog rijzen. Als hij dan ook nog net niet gaar is geweest (en dat kan om een paar minuten hangen) krijg je een prachtige bol die bij het afkoelen weer inzakt.
De oplossing kan zijn om je oven een paar graden lager in te stellen.
Sommige mensen krijgen een goed resultaat als ze de oven  getrapt verwarmen. De oven voorverwarmen op 155 graden, daar hem 10 minuten in bakken, dan 10 minuten op 165 graden en het laatste kwartier op 175 graden.
De biscuit is klaar als hij terugveert als je hem met je hand lichtjes indrukt.

Bij een grote vorm of een hoge taart laat ik hem nog wel eens bakken tot de biscuit net een millimeter van de rand los gaat komen. Eigenlijk is hij dan net even te gaar maar dan weet ik zeker dat het goed is.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

7

hoi,
grrr.. net een berichtje getypt, is ie kwijt! opnieuw dan maar.. ik heb ook vaak zo'n biscuit, maar ik gebruik hem verder wel gewoon. ik heb alleen een combimagnetron, die alleen op 160 of op 180 graden kan.. kan ik hem dan beter iets langer op 160 graden gaan bakken??
groetjes, Yvonne

8

MireilleF schreef:

Meestal is als je biscuit er zo uit ziet je oven te heet geweest. Het beslag bakt dan heel snel van boven dicht en gaat daarna nog rijzen. Als hij dan ook nog net niet gaar is geweest (en dat kan om een paar minuten hangen) krijg je een prachtige bol die bij het afkoelen weer inzakt.
De oplossing kan zijn om je oven een paar graden lager in te stellen.
Sommige mensen krijgen een goed resultaat als ze de oven  getrapt verwarmen. De oven voorverwarmen op 155 graden, daar hem 10 minuten in bakken, dan 10 minuten op 165 graden en het laatste kwartier op 175 graden.
De biscuit is klaar als hij terugveert als je hem met je hand lichtjes indrukt.

Bij een grote vorm of een hoge taart laat ik hem nog wel eens bakken tot de biscuit net een millimeter van de rand los gaat komen. Eigenlijk is hij dan net even te gaar maar dan weet ik zeker dat het goed is.

Ja, zo doe ik het ook!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

9

Afkoelen in de vorm wil ook nog wel eens zo'n raar effect geven. Dus gelijk storten (ik laat niks afkoelen in de vorm) en ondersteboven laten afkoelen. Kan er ook geen rare luchtbellen onder de bovenkant komen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

baktijd trapsgewijs verhogen heb ik ook geprobeerd idd...

ik heb de soezie mix, werkt ook goed las ik hier...

anneloekie, gaar is hij wel... werkt het dan wel om de baktijd te verhogen/verlengen?

meyke, los temp meter is ook een goede idd!

petra, dat is ook zo hoor, maar ik vind het leuk om wat hogere taarten te hebben.

mireille, goede tips van dat mm loskomen en lager zetten.

marianne, o dan zou ik echt bang zijn dat alles instort en ik met een 1 cm hoge taart zit haha... ben altijd heel voorzichtig met oven openen enzo, maar het proberen waard, thanks!

11

enne ik ben ook wel heel benieuwd hoe jullie kapsels er na de oven uit zien, maar dat heb ik hier nog niet echt kunnen vinden....
is ook niet echt interessant, zonder decoratie... hihi