1 Laatst bewerkt door 7leintje93 (18-01-2010 16:16)

Onderwerp: uberbeginner

Okay. I admit. Ik ben een beginner.

Dus daarom maar even lekker een domme vraag om te beginnen. Ik heb deze week toetsweek, en daardoor erg veel vrije tijd. Aangezien ik gemiddeld zeer weinig tijd nodig heb om te leren, verveel ik me in die week nogal gauw. Nou vond ik in een oude cosmogirl een recept voor een taart, maar die zag er nogal saai uit. Dus ben ik iets verder gaan kijken en kwam ik eigenlijk iets te veel informatie tegen dan ik zou willen.

Het idee van de cake en de vulling enzo heb ik wel begrepen, daar kom ik wel uit. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat je 'op' de taart kan leggen. (Volgens mij is dit de definitie van bekleden, maar dat doet er niet toe.) Ik ben een aantal begrippen tegengekomen:

Marsepein
Fondant
Suikerpasta
Glazuur

Wat kan ik het beste gebruiken om ook lettertjes of figuurtjes of iets dergelijks van te maken? En waar maak je dat mee vast? En kun je dan verschillende kleurtjes gebruiken? Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik niet al te veel geld heb (ik ben pas 16), en we hebben thuis ook niet heel veel apparaten (wel een oven, magnetron, blender), dus ik zoek wel een beetje een goedkope oplossing. Als ik het gewoon in de supermarkt kan kopen is het het handigst. Er is geen kookwinkel waar ik woon, wel een stuk of 6 supermarkten. Voor de dichtstbijzijnde kookwinkel moet ik 10 km fietsen (of met de trein maar die is weer duurder geworden).

Het leek me gewoon een leuk idee om mijn team of mijn ouders ofzo weer eens te verrassen met een van mijn impulsieve acties.

Groetjes Marjolein

P.S. Sorry voor mijn lange bericht met mijn redelijk domme vraag. En sorry voor deze P.S. die het bericht n

2

Re: uberbeginner

Hallo Marjolein, als je de FAQ bestudeert (ipv je toetsstof ;)) dan zul je heeeeeel veeeeeeel wijzer worden!
Succes!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

Ik zou even naar de teleac cursus kijken
http://player.omroep.nl/?aflID=10264485
Veel succes!

4

Weet wel waar je aan begint.........straks ben je ook besmet met het taartenvirus!!!

Ik denk dat je heel wat antwoorden op je vragen kunt vinden in de FAQ (links op de pagina), bij de recepten en bij de how to's. Gebruik ook de zoekfunctie (staat hierboven in de balk). Je zult zien dat je dan heel wat te weten kunt komen.
Probeer daar eerst te vinden wat je zoekt, lukt het niet dan kan je altijd nog een keer je vragen stellen.

De marsepein of fondant die je nodig hebt kan je niet in de supermarkt kopen en in een kookwinkel is het meestal erg duur,(als ze het al hebben). Het beste kan je het kopen bij een webwinkel of een taartwinkel, maar ik weet natuurlijk niet of die bij jou in de buurt zit. Kijk even hier links bij de webshop, daar vind je alles.

In ieder geval heb je een oven om je kapsel te bakken. Om de marsepein vast te plakken aan je cake, smeer je het beste met 1:1 roomboter-poedersuiker (10 min. gemixt). Als je verder geen materialen hebt, kan je met een aardappelschilmesje en misschien wat klei uitstekertjes toch een heel eind komen.

Succes!!

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5

Oh, super, bedankt. Wat stom dat ik daar niet meteen heb gekeken. Ik dacht dat meer over vragen over de website zelf ging. Lekker snel vandaag. En dat doet dan vwo.

Nog wel even een klein vraagje: hoe maak ik bijvoorbeeld Marshmellowfondant in een kleurtje (behalve wit en roze :P)?

6

7leintje93 schreef:

Oh, super, bedankt. Wat stom dat ik daar niet meteen heb gekeken. Ik dacht dat meer over vragen over de website zelf ging. Lekker snel vandaag. En dat doet dan vwo.

Nog wel even een klein vraagje: hoe maak ik bijvoorbeeld Marshmellowfondant in een kleurtje (behalve wit en roze :P)?

Kleurstof erbij ;) Ook te koop bij webwinkels en taartwinkels. Soms ook bij de toko, maar je moet opletten dat de kleurstof niet te vochtig is, want dan gaat je fondant of marsepein erg plakken.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

7

ssabinee schreef:

Kleurstof erbij ;) Ook te koop bij webwinkels en taartwinkels. Soms ook bij de toko, maar je moet opletten dat de kleurstof niet te vochtig is, want dan gaat je fondant of marsepein erg plakken.

Niet heel toevallig ook bij de supermarkt? O-)
Daar gaat mijn plan.

8

mmf kan je ook makkelijk maken met vloeibaar kleurstof van de toko ;)

9

7leintje93 schreef:
ssabinee schreef:

Niet heel toevallig ook bij de supermarkt? O-)
Daar gaat mijn plan.

Ik ben het nog niet tegengekomen bij de supermarkt.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

10

sommige supermarkten hebben bij de bakspullen doosjes met schrijfstiften, tubetjes met gekleurde pasta, deze kun je ook gebruiken in je zelfgemaakte mmf om te kleuren.

mijn taartjes kun je bekijken op: https://www.facebook.com/sjakkiestaarten
Ik ben in vorm! (Rond is een vorm, nietwaar?)

11

Hier verkoopt de jamin ook kleurstof, misschien bij jou ook?

12

eilathan schreef:

Hier verkoopt de jamin ook kleurstof, misschien bij jou ook?

Jammer dat die hier niet zit, ik heb ook geen idee eigenlijk waar wel sinds de lokale snoepwinkel ermee is opgehouden, maar het is wel een goed idee om te gaan kijken! Bedankt!

13

Hallo,

Zag dat je uit Duiven komt,  maar bij de Molen-De Hoop in oud Zevenaar verkopen ze ook artikelen zoals kleurstof, fondant,  uitstekers en andere taartbenodigheden.
Succes!!!

Groetjes Yvonne

Ze zijn mooi om naar te kijken.
Maar te lekker om te laten staan.

14

Je kunt bv wel licht bruin maken met cacaopoeder (verkrijgbaar in de super)
maar weet je zeker waar je aan begint? straks ben verslaafd en komt dat je schoolwerk niet ten goede hoor :lol:
veel succes met je taart!

15

yvonnep schreef:

Hallo,

Zag dat je uit Duiven komt,  maar bij de Molen-De Hoop in oud Zevenaar verkopen ze ook artikelen zoals kleurstof, fondant,  uitstekers en andere taartbenodigheden.
Succes!!!

Groetjes Yvonne

Oh, dan ga ik daar eventjes langs, dat is maar een klein stukje fietsen :D

En iedereen hartstikke bedankt voor de tips!

16

Voordat ik mijn kleurstoffen kocht via internet ging ik altijd naar de plaatselijk banketbakker.

17

Hee allemaal

hartstikke bedankt voor de leuke reacties. Ik denk dat ik voor de MMF ga die ik dan een beetje bruin maak met cacaopoeder. Dan doe ik in mijn biscuit een chocoladevulling, dat klinkt heel lekker (of wordt het dan too much?). Als ik dan een gedeelte wit laat kan ik daarmee letters maken oid. Volgens mij is dat de goedkoopste oplossing, dan kan ik even kijken of het wat voor mij is voordat ik dure spullen ga kopen [:

Nog een vraagje. Ik las van alles over Frisco, dat je dat op je handen moet smeren om de MMF iets minder plakkerig te maken. Wat is daar een goede vervanger voor? Ik geloof dat wij bakken in plantaardige olie, maar ja, dat is geen vet. Durf ik trouwens ook niet met zekerheid te zeggen. En kan het ook zonder?

Groetjes Marjolein

18

Het is Crisco. Dat is een plantaardig vet. Je zou eventueel ook plantaardig frituurvet kunnen gebruiken, maar dan wel van een blok. Volgens mij is crisco ook bij de toko te koop, maar dat weet ik niet zeker.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties