1

Onderwerp: Hoe mooie lagen snijden van je biscuit zonder speciaal materiaal?

Tja, de titel spreekt voor zich... hoe doe je dat?
Dacht ergens gelezen te hebben dat je je biscuit kon invriezen om zo betere laagjes te kunnen snijden maar hoe pak ik dit aan?
Laat ik hem helemaal hard worden of steek ik het maar even in de vriezer?
Wordt m'n biscuit dan niet sneller slecht als ie ingevroren is geweest?
Blijft de biscuit even stevig als voorheen?

Bedankt voor de antwoorden!
Heb hier trouwens al eens op de zoekfunctie gezocht maar nog niet echt gevonden...

Why stop dreaming when you wake up?

2

Re: Hoe mooie lagen snijden van je biscuit zonder speciaal materiaal?

Je kan je biscuit gewoon een nachtje in de vriezer doen. Wordt  'ie (vind ik) niet slechter van, alleen iets 'steviger' en minder kruimelig.

Maar eerlijk gezegd vries ik hem nooit in, laat ik hem gewoon een nachtje in een pedaalemmerzak op de aanrecht liggen en heb ik nog nooit problemen gehad met snijden!

Dus misschien kan je beter op een ervaringsdeskundige wachten ;)

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

3

Ik snijd mijn kapsel gewoon met een heel lang broodmes. Ik stop hem niet eerst in de vriezer, maar ik heb ook gelezen dat het makkelijker snijdt en minder kruimelt. Als ik al eens een kapsel uit de vriezer haal, dan vind ik deze niet makkelijker snijden eerlijk gezegd.

Maar je moet zorgen dat je 1 hand lichtjes bovenop de taart houdt zodat je kapsel stil blijft liggen. Dan met de andere hand rondsnijden. Ik hoop dat je het snapt, want het is niet eenvoudig uit te leggen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt Ottolien.

Valt het op dat ik een beginner ben :-)

Wil tegen 31/1 een taart maken en heb nu al ZOVEEL zin om er aan te beginnen!

5

Maakt niet uit hoor dat je dat vraagt. Ik wist ook niet alles gelijk ;)

Ik zou gewoon voor 31/1 nog een keertje oefenen. Altijd leuk om te doen en ach er is altijd wel iemand te vinden die hem voor je op wil eten :D

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

En dan heb ik nog een vraagje: er wordt hier veel gesproken over 'dijkjes'.
Is dit dan wat je aan de buitenste rand van je biscuit doet zodat je vulling niet in aanraking komt met datgene waar je je taart dan mee insmeert?
Maar als ik m'n taart insmeer met boterroom en ik maak een dijkje van boterroom dan heeft dat dijkje toch geen effect?
Oja, nog een vraagje: had ergens gelezen dat slagroom niet tegen boterroom mag komen omdat dan de slagroom smelt? Mag ik dan geen laagje slagroom in m'n biscuit doen?

7

Mamaleen schreef:

En dan heb ik nog een vraagje: er wordt hier veel gesproken over 'dijkjes'.
Is dit dan wat je aan de buitenste rand van je biscuit doet zodat je vulling niet in aanraking komt met datgene waar je je taart dan mee insmeert?
Maar als ik m'n taart insmeer met boterroom en ik maak een dijkje van boterroom dan heeft dat dijkje toch geen effect?
Oja, nog een vraagje: had ergens gelezen dat slagroom niet tegen boterroom mag komen omdat dan de slagroom smelt? Mag ik dan geen laagje slagroom in m'n biscuit doen?

Een dijkje is inderdaad niet nodig als je een laag botercreme in je taart doet. Wel bij vochtige vullingen, zodat je marsepein of fondant niet smelt.

Bij slagroom moet je juist een dijkje gebruiken, omdat slagroom vochtig is en fondant en marsepein doet smelten. (Dus de slagroom smelt niet, maar als de clagroom in aanraking komt met de bekleding van je taart smelt dat)

Voor het snijden van de taart in laagjes: Bij de Ikea heb je een taartzaag voor een paar euro. Even oefenen en het werkt perfect! Mooie gelijke laagjes...

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

8

Bedankt voor de info Dagmar!
Naar de ikea geraak ik jammer genoeg niet meer... ben er afgelopen 3 weken een 6-tal keer geweest ivm een kast die nooit niet geleverd werd wanneer het beloofd was dus heb het daar nu wel ff gezien...

9

Ik vries de taart niet voor het snijden in, maar stop de taart gevuld en al wel even in de vriezer voor het afsmeren, dan kruimelt het iets minder en krijg ik het strakker afgesmeerd ;)

Groetjes Mimi

10

Voor mij werkt het het beste als ik mijn kapsel juist wel invries. Vind dat de biscuit er steviger van wordt en minder kruimelt bij het snijden. Bovendien kan ik zodoende bakken op een tijdstip dat het mij uitkomt. Een uurtje voordat ik aan de taart begin haal ik het uit de vriezer.
Ik maak nooit dijkjes, maar blijf een stukje van de rand met de (elke) vulling. De laag die er op komt druk ik dan een beetje aan en dan komt de vulling bijna tot het randje. Daarna de buitenkant goed afsmeren met 1:1 botercr

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

11

Dank u voor de nieuwe tips en raadgevingen!
Ik krijg steeds een beter beeld van hoe het allemaal moet verlopen.
Ga straks eens een gedetailleerd actieplan uitschrijven.
VInd ik wel makkelijk werken, zeker voor de eerste keer!

12

Misschien heb je hier ook nog iets aan: http://www.creativecelebrationcakes.co.uk/page40.htm

Ik heb het nog nooit zo uitgeprobeerd, maar het lijkt me best handig.

Succes met het maken van je taart!

groeten, Marieke

13

Marieke! Super idee! Bedankt voor de link!

14

Als je mes tekort is, kan je een sneetje maken met je mes en dan een draad (garen) pakken. Dan snij je hem af als een kaasboer ;)

Ik stop de kapsels ook eerst in de vriezer, idd tegen het kruimelen, dat werkt wel! Te vers is wat onhandiger.

Groetjes, Linda

15

Linda, gelukkig heb ik wel een goed lang mes liggen, maar het idee van de draad is ook handig!