1

Onderwerp: scheuren

hoe kan het toch dat mijn marsepein altijd scheurt en altijd aan de zijkant
maarre.... alleen bij een gewone ronde taart
blanda 1e keer geen probleem 2e x ook niet
1e met foldant een sneeuwpopvorm geen probleem
vind het zo iritant
reken 1 ons marsepein per gebruikt ei
nu een ons extra genomen en het gebeurt nog
iemand een oplossing?

2

Re: scheuren

Aan de zijkant als bovenop rondom de rand of echt de zijkant van de taart?

3

Misschien rol je het te dun uit?
Dat was altijd bij mij, nu gebruik ik vaker fondant, maar denk dat bij marsepein ook slim is om niet te dun uit te rollen.

Groetjes Serife..

altijd de zijkant gek word ik ervan

5

ik ken t.... ik plak er altijd maar wat op zodat je de 'plek'niet meer ziet... Maar ik bekleed m liever zonder scheuren!!
Ik blijf mee lezen voor tips.

6

Kneed je het wel goed door voordat je gaat uitrollen?
Dat is bij mij wel eens niet goed gegaan....!

7

ik kneed er altijd wat fondant door (dan krijg je marsefond) dat smaakt wel naar marsepein maar is makkelijker om mee te werken!

8

heel goed doorkneden
en als je bedoelt, scheuren aan de zijkanten bij het uitrollen
dat heb ik ook wel, maar niet heel erg
zorg dat ik wat meer marsepein gebruik en de uitgerolde lap meer dan ruim om de taart past
dan snij je de gescheurde randjes er bij weg (maar is hooguit halve cm gescheurd bij mij, helemaal rondom wat)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

9

Mij overkwam het daarnet ook. Ik wilde een wit taartje maken met zwarte versieringen (Patchwork Cutter Art Nouveau), dat laatste lukte sowieso al niet, moet ik nog maar eens mezelf in verdiepen want ik vind het echt zonde.  :nooo
En ik had witte marsepein gekocht maar die scheurde zodra ik m op mn taartje legde. Toen maar gemengd met nog wat fondant wat ik had liggen maar helaas had ik alleen rood, dus is het een roze taart geworden (met nog 1 scheur helaas), dus moest ik weer wat anders verzinnen om m te versieren. Nu zijn het daardoor zwart/dieproze/zwart-zilvere cirkels met zwarte sliertjes tussen de cirkels om ze soort van te verbinden geworden. Ik wilde een mooi sjiek taartje en nu is het meer een artistieke rommeltaart.  :s
Allemaal de schuld van die scheuren.  :(
Dus ja, ik wil er ook dolgraag vanaf! Volgende keer toch maar dikker erop denk ik, maar dan heb je meer een mond vol marsepein en voor mezelf vind ik dat wel lekker, maar het is geen taartje voor mezelf dit keer dus durfde het risico niet te nemen (het is een verrassing dus kan het ook niet vragen  :P).

10

Ik neem altijd wel meer marsepein/fondant dan 1 ons per gebruikt ei. Ik kijk altijd op de site van felicitaartjes met hun schema's en reken dan wat extra. Zo hoef je niet superdun uit te rollen (en uiteindelijk kom ik met de gebruikte hoeveelheden toch altijd weer uit op de hoeveelheden van de schema's, alleen rolt het met wat meer gewoon fijner uit).

Scheuren krijg ik vooral als ik te weinig fondant neem en dat te dun uitrol. En ook goed de afmetingen van je gevulde kapsel opmeten en niet groter uitrollen dan nodig, want dan scheurt de fondant weer door z'n eigen gewicht.

Verder nog direct na het op de taart leggen van je lap marsepein/fondant de randen met je handen aanwrijven, zodat het daar niet meer kan scheuren. Dan pas de zijkanten gladmaken.
En inderdaad: heel goed doorkneden.

11

Het is ook wel eens het gewicht van de marsepein. Dus eerst fixeren op het randje (op de 'hoek' dus, zover dat kan op een ronde taart :P) en dan daar waar de grootste lap naar beneden hangt beginnen, of die lap even afsnijden, zodat er niet zoveel gewicht aan hangt.

Volgens mij leg ik het niet handig uit :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

12

jawel ik snap hem helemaal :Y  :thumb:

13

Haha, dat was precies wat ik met mijn laatste alinea bedoelde Marianne. Volgens mij legde ik het niet zo duidelijk uit  :o  :)

14

Wat ben ik blij met deze tips!
Bij mij scheurt het vaak precies op de rand. Het lijkt dan wel alsof de marsepein heel droog is, en dus als het ware kapot brokkelt.
Maar denk dat het aan het gewicht ligt...ik rol altijd heel ruim uit. De volgende keer dus opletten dat ik meteen die randen "vastplak".