1

Onderwerp: Slagroom ook als "dijkje"?

Ik ben ook een beginneling, en misschien is dit wel een hele rare vraag.
Maar ik gebruik voor het insmeren de kapsel opgeklopte slagroom met klop fix, maar kan ik dat ook als dijkje gebruiken? Ik lees eigenlijk alleen maar dat dat met botercreme gedaan wordt.

Groetjes Marianne

Re: Slagroom ook als "dijkje"?

omdat een dijkje stevig moet zijn en geen/weinig vocht moet bevatten. Slagroom voldoet niet aan die eisen, vandaar.
Verder moet je niet afsmeren met slagroom als je fondant gebruikt, dat gaat smelten. Verder kun je met stevige botercreme veel beter oneffenheden wegwerken, hobbel, bobbels, deuken etc ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ja, slagroom om te vullen (met evt. iets erdoor). Dijkje, wat ik wel doe, en afsmeren met botercreme.

4

Ok, dus geen slaogroom als dijkje.
Maar ik gebruik alleen marsepein, het afsmeren met opgeklopte slagroom gaat prima.
Waar kan je nog meer een dijkje mee maken?

Groetjes Marianne

5

Het afsmeren gaat ook prima, maar als je je taart mooi wilt houden moet je dus NIET met slagroom afsmeren. Niet vanwege het afsmeren maar, zoals Tirza zegt, vanwege de hoeveelheid vocht. Geldt voor fondant en marsepein, volgens mij. Ik gebruik alleen marsepein en smeer altijd alleen met botercreme af. Slagroom probeer ik niet eens vanwege de vele reacties op deze site dat je marsepein/fondant gaat smelten.

ik heb buiten bovenstaande uitleg van esther nog een reden waarom ik niet met slagroom afsmeer.... omdat dan mijn taart waar ik soms wel 15 uur aan heb gewerkt per se in de koelkast moet staan.... :/ lekker verstopt dus, terwijl ik vind dat sommige taarten het verdienen om midden op de tafel te staan voor een paar uurtje, en met slagroom kan dat dus niet :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7 Laatst bewerkt door kaatjekeutel (28-01-2010 21:47)

tipsytaartje schreef:

omdat een dijkje stevig moet zijn en geen/weinig vocht moet bevatten. Slagroom voldoet niet aan die eisen, vandaar.
Verder moet je niet afsmeren met slagroom als je fondant gebruikt, dat gaat smelten. Verder kun je met stevige botercreme veel beter oneffenheden wegwerken, hobbel, bobbels, deuken etc ;)

Ik heb vorige week een taart gemaakt met fondant en afgesmeerd met slagroom, mijn taart is gewoon normaal gebleven......misschien geluk gehad?!
Trouwens wel in de koelkast bewaard, vrijdag gemaakt maandag opgegeten, was niks aan de hand. Gelukkig maar want ik vind botercreme niet lekker en meerdere mensen niet.

8

:Y waarschijnlijk heel dun opgebracht en snel opgegeten. Echt, fondant gaat smelten als het met vocht in contact komt...

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

kaatjekeutel schreef:
tipsytaartje schreef:

Ik heb vorige week een taart gemaakt met fondant en afgesmeerd met slagroom, mijn taart is gewoon normaal gebleven......misschien geluk gehad?!
Trouwens wel in de koelkast bewaard, vrijdag gemaakt maandag opgegeten, was niks aan de hand. Gelukkig maar want ik vind botercreme niet lekker en meerdere mensen niet.

Oeh misschien zeurderig van mij hoor, maar een taart met slagroom vrijdag maken en maandag opeten vind ik niet zo smakelijk.. Ik heb in een bakkerij gewerkt en daar moest het slagroomgebak echt na 1 dag weggegooit worden (dan moet de klant het natuurlijk ook nog wel 1 dag kunnen bewaren)

Ik moet zeggen dat het met dit weer ook beter gaat dan in de zomer. Dan smelt ie soms met 1 op 1 botercreme al onder je handen weg.

Ik zou het risico gewoon niet nemen! Ben je zoveel uur met een taartje bezig, wil je hem uit de koelkast pakken, is ie helemaal gesmolten. En van botercreme hoef je maar een heel dun laagje te doen.... En je kan er altijd een lekker smaakje doorheen doen!

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

10

tipsytaartje schreef:

terwijl ik vind dat sommige taarten het verdienen om midden op de tafel te staan voor een paar uurtje, en met slagroom kan dat dus niet :)

Helemaal mee eens!!!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

Jozien schreef:

:Y waarschijnlijk heel dun opgebracht en snel opgegeten. Echt, fondant gaat smelten als het met vocht in contact komt...

Ik heb er wel een zakje klopfix doorgedaan.

12

Dagmar schreef:
kaatjekeutel schreef:
tipsytaartje schreef:

Oeh misschien zeurderig van mij hoor, maar een taart met slagroom vrijdag maken en maandag opeten vind ik niet zo smakelijk.. Ik heb in een bakkerij gewerkt en daar moest het slagroomgebak echt na 1 dag weggegooit worden (dan moet de klant het natuurlijk ook nog wel 1 dag kunnen bewaren)

Ik moet zeggen dat het met dit weer ook beter gaat dan in de zomer. Dan smelt ie soms met 1 op 1 botercreme al onder je handen weg.

Ik zou het risico gewoon niet nemen! Ben je zoveel uur met een taartje bezig, wil je hem uit de koelkast pakken, is ie helemaal gesmolten. En van botercreme hoef je maar een heel dun laagje te doen.... En je kan er altijd een lekker smaakje doorheen doen!

Maar ik vind slagroomgebak toch anders want hier zit een hele laag fondant of marsepein omheen. Als ik hier op het forum lees zeggen ze dat je een taart 3 dagen in de koelkast kan bewaren.

13

kaatjekeutel schreef:

Als ik hier op het forum lees zeggen ze dat je een taart 3 dagen in de koelkast kan bewaren.

:think: Dat gaat dan toch echt over een taart zonder slagroom, denk ik...

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

14

Ik maak niet eens taarten met slagroom als ze niet de volgende dag worden opgegeten. Ook dus niet met vullingen waarin slagroom verwerkt is. Maar ik ben een pietje precies  wat voedselveiligheid betreft!