1

Onderwerp: kapsel afsnijden

In een paar topics heb ik gelezen dat de meeste het kapsel bijsnijden wanneer het kapsel te bol is. Anders krijg je geen rechte taart. Mijn kapsel is ook een beetje bol en nu, na enige ervaring, zijn mijn taarten redelijk recht en strak. Wel gebruik ik de bovenkant als onderkant. Mijn vraag is dus.....wanneer je het kapsel bijsnijdt, wordt het kapsel dan niet te slap? Want je mist dan toch de stevige buitenkant? Het lijkt mij dat de taart dan juist in gaat zakken na afsmeren en bekleden. Zeker wanneer er boetseersels op gezet worden. Klopt dit?

2

Re: kapsel afsnijden

Als je het bijsnijdt dan is de bovenkant (dus stuk waar je de bolling van hebt weggesneden) de onderkant, dus je behoudt gewoon je stevigheid.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

3

ssabinee schreef:

Als je het bijsnijdt dan is de bovenkant (dus stuk waar je de bolling van hebt weggesneden) de onderkant, dus je behoudt gewoon je stevigheid.

De bovenkant steunt dus als het ware op de zijkant. Ok, dan weet ik wat ik moet doen als mijn kapsel een keer te bol is. Wat ik niet hoop natuurlijk.... :)

4

Als je kapsel te bol is, dan rijst hij te snel. Je kan proberen om hem op een wat lagere temperatuur (5-10 graden) wat langer te bakken.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

5

Mijn kapsel is niet heel erg bol, volgens mij :) .Ik denk dat het 1,5 cm scheelt (rand, top van kapsel).Maar ik wilde het toch al eens gaan proberen met oplopende temperatuur. Nu doe ik 165 gr, 30 min in heteluchtoven, maar kijk wel regelmatig naar de losse oventhermometer omdat mijn oven nogal kuren heeft. Tijd voor een nieuwe! :)

6

Esther68 schreef:

Mijn kapsel is niet heel erg bol, volgens mij :)

Ik bedoelde eigenlijk dit... :O, omdat ik maar een beginner ben...