1

Onderwerp: vrijdag was hij strak bekleed, vandaag niet meer!

waar ligt dat aan?
vrijdag heb ik mijn taartje gemaakt, ik had namelijk gelezen dat 2 dagen van tevoren makkelijk moet kunnen.
mijn taartje was mooi strak, ik was er helemaal trots op:
http://94.100.122.117/839700001-839750000/839719501-839719600/839719590_5_bOwt.jpeg biscuitdeeg, gevuld met nutellabc en bokkepootjesbc. afgesmeerd met gewone bc en bekleed met zelfgekleurde marsepein.

ik had hem in de koelkast gezet, afgesloten in een pedaalemmerzak.
er heeft niets op gelegen, maar toen ik de taart vandaag uit de zak haalde was hij soort van ingezakt, 1 cm boven de onderrand zaten rimpels in de marsepein, overal rondom de taart. ook vond ik bij het eten de marsepein een beetje vochting en te zacht lijken.
hoe kan dit komen?

de taart was gevuld en afgesmeerd met botercreme, dus ook geen vulling die in de marsepein kan trekken, ook had ik alles goed laten rusten/opstijven voordat ik de taart bekleedde. ik heb er alle tijd voor genomen.

de gasten hebben niks gemerkt, en hij smaakte oke, maar toch vond ik het jammer, ik was zo trots op mijn strakke afwerking en nu zat ik met een gerimpeld ding. misschien kan ik het met jullie tips volgende keer voorkomen...?

Re: vrijdag was hij strak bekleed, vandaag niet meer!

Marsepein smelt iets als je het in de koelkast hebt. Ik heb woensdag een taart gemaakt, donderdags was het al iets gesmolten en vrijdags was het al behoorlijk zacht. Dat is de reden... Voor tips moet je toch bij de meer gevorderden zijn haha.

3

ms kwam er ook water bij door de plastic zak eromheen (condens?) volgende keer een doos proberen?

4

melaniepelanie schreef:

Marsepein smelt iets als je het in de koelkast hebt. Ik heb woensdag een taart gemaakt, donderdags was het al iets gesmolten en vrijdags was het al behoorlijk zacht. Dat is de reden... Voor tips moet je toch bij de meer gevorderden zijn haha.

Daar ben ik het niet mee eens: ik bekleed (bijna) alles met marsepein en alles gaat de koelkast in (en komt er net zo uit als het erin is gegaan). Daar kan het niet aan liggen.
De pedaalemmerzak kan misschien wel een "boosdoener" zijn? Ik heb een aparte "taartenkoelkast" en daar zet ik de taarten onafgedekt in of in een taartdoos (dan kan het eventuele vocht daarin trekken).

Ik heb een keer de ervaring met voorgekleurde zwarte marsepein gehad, dat daaruit veel meer vocht vrijkwam dan anders.

Groet, Jolanda

5

Met 'gewone botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

En ik lees net dus dat Jolanda het net zo doet :+

Jol321 schreef:
melaniepelanie schreef:

Daar ben ik het niet mee eens: ik bekleed (bijna) alles met marsepein en alles gaat de koelkast in (en komt er net zo uit als het erin is gegaan). Daar kan het niet aan liggen.
De pedaalemmerzak kan misschien wel een "boosdoener" zijn? Ik heb een aparte "taartenkoelkast" en daar zet ik de taarten onafgedekt in of in een taartdoos (dan kan het eventuele vocht daarin trekken).

Ik heb een keer de ervaring met voorgekleurde zwarte marsepein gehad, dat daaruit veel meer vocht vrijkwam dan anders.

Wat raar dat het mij dan wel gebeurde. Ik heb wel de marsepein zelf gekleurd en de taart heeft in de koelkast gestaan in een tupperware taart'doos'. Wat kan dan de reden zijn dat toch de marsepein smelt?

8

Je zegt het al: tupperware; zowel Jolanda als ik zetten de taart 'bloot' of in een kartonnen doos in de koelkast, zo kan het vocht ergens heen. In plastic dus niet.

Hmm jammer van die dure Tupperware doos haha! Dan maar over op karton! Aldoende leert men zeggen ze toch altijd. :D

10 Laatst bewerkt door Tandenfee (11-01-2010 11:15)

goh vreemd, ik heb het op het forum nog speciaal nagevraagd bij mijn taartenparade, en daar zeiden 2 mensen dat een afgesloten zak het beste was! terwijl ik zelf dus ook al dacht dat bloot misschien beter was... :S maar dat werd afgeraden omdat er dan sterke geurtjes in de taart kunnen trekken, gebeurt dat snel? en welke voedingsmiddelen moet ik dus uit de koelkast halen om dat te voorkomen bij mijn volgende taart? ik heb sowieso al geen uien of knoflook erin liggen...
bedankt voor jullie reacties! en volgende keer doe ik het dus anders!

11 Laatst bewerkt door Tandenfee (11-01-2010 11:12)

Marianne schreef:

Met 'gewone botercr

12

1:1 is boter en poedersuiker in de verhouding 1 deel boter, 1 deel poedersuiker.

Maarre... bedoel je met mix zonder extra ingredi

13

Tandenfee schreef:

goh vreemd, ik heb het op het forum nog speciaal nagevraagd bij mijn taartenparade, en daar zeiden 2 mensen dat een afgesloten zak het beste was! terwijl ik zelf dus ook al dacht dat bloot misschien beter was... :!

Ik lees net even de reacties in de taartenparade, maar schrijft Tirza dat je 'm onafgedekt moet wegzetten (met waarschuwing voor luchtjes inderdaad) en dianaatstyle zegt, dat het kan mits er een vulling inzit die NIET in de koelkast hoeft.....
Geeft niet, is een leermoment en wij proberen ook alleen maar te adviseren wat we denken dat het is ( ik lees het dus niet als beste advies.....)
Succes met de volgende taart(en)!

Groet, Jolanda

14

Zitten we weer tegelijk, Marianne ;) !

Groet, Jolanda

15 Laatst bewerkt door Tandenfee (11-01-2010 21:59)

oh, ik heb die twee inderdaad misschien verkeerd gelezen en gecombineerd, sorry daarvoor dan. maar ik heb ook gelezen dat het suiker vocht uit de koelkast kan aantrekken, ik denk dat ik daardoor tot mijn 'zak-in-koelkast'-beslissing ben gekomen ;)
dus ik had hem wel in een plastic zak buiten de koelkast kunnen zetten, maar bloot in de koelkast? (want botercreme hoeft toch niet per se in de koelkast?) maar kan een taart zonder 'koelkastvulling' wel sowieso 2 volle dagen buiten de koelkast staan? dat leek mij te lang... :S
en marianne, voortaan kan ik dus beter 1:1 boter:poedersuiker nemen (niets anders erdoor?) en alleen voor de vulling de mix gebruiken? ook nooit geweten..
bedankt, weer veel geleerd! :-)

16

Nou, dat is in ieder geval wat ik doe, maar er zijn er wel genoeg die wel afsmeren met cr

17

nou, dan probeer ik dat volgende keer! bedankt! :D

18

botercreme moet sowieso in de koelkast, het is boter...

19

etmc schreef:

botercreme moet sowieso in de koelkast, het is boter...

Ben ik niet met je eens hoor... mijn roomboter staat echt neit in de koelkast, ja als het uit de winkel komt maar daarna gaat het in de botervloot in de kast en daar staat het op zijnminst wel 2 weken gaat prima

20 Laatst bewerkt door Tandenfee (11-01-2010 22:01)

ik heb inderdaad ook een aantal keer van verschillende mensen op verschillende taartenwebsites gehoord dat botercreme juist n

21

ja hij kan iets gaan glimmen, maar dat trekt snel weg. Ik zet alle maar dan ook echt alle taarten in de koelkast. En inderdaad zeker als je nog 2 dagen moet wachten tot het aansnij-moment.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

22

Ik zet de taarten ook "bloot" in de koelkast. Ik kijk dan wel even of er niet te veel condens op de achterwand zit, die maak ik indien nodig eerst droog.

Groetjes, Elly

23

Ha, dit zijn bruikbare tips! Ben ik blij dat ik toch een aantal kartonnen dozen aangeschaft heb, die ik dan weer lekker kan recyclen :D

24

melaniepelanie schreef:
Jol321 schreef:
melaniepelanie schreef:

Wat raar dat het mij dan wel gebeurde. Ik heb wel de marsepein zelf gekleurd en de taart heeft in de koelkast gestaan in een tupperware taart'doos'. Wat kan dan de reden zijn dat toch de marsepein smelt?

mijn ervaring is dat zo'n tupperware (hoewel van de blokker) plastic zijn met marsepein niet goed. ik had twee dezelfde taarten gemaakt ganache en marsepein. 1 ging in de tupperwareding en de andere in een kartonnentaartdoos. beiden stonden in een vrij koude bijkeuken. de volgende dag was de taart in het karton nog heel mooi en de taart in de tupperware heel erg gesmolten. naar mijn idee moet inderdaad het vocht weg kunnen, in tupperware kan dat niet en dus gaat het in de marsepein zitten. ik doe dus nooit meer iets luchtdicht verpakken.

25

Tandenfee schreef:

oh, ik heb die twee inderdaad misschien verkeerd gelezen en gecombineerd, sorry daarvoor dan. maar ik heb ook gelezen dat het suiker vocht uit de koelkast kan aantrekken, ik denk dat ik daardoor tot mijn 'zak-in-koelkast'-beslissing ben gekomen ;)
dus ik had hem wel in een plastic zak buiten de koelkast kunnen zetten, maar bloot in de koelkast? (want botercreme hoeft toch niet per se in de koelkast?) maar kan een taart zonder 'koelkastvulling' wel sowieso 2 volle dagen buiten de koelkast staan? dat leek mij te lang... :S
en marianne, voortaan kan ik dus beter 1:1 boter:poedersuiker nemen (niets anders erdoor?) en alleen voor de vulling de mix gebruiken? ook nooit geweten..
bedankt, weer veel geleerd! :-)

taarten zonder koelkastvulling staan hier nooit in de koelkast en zijn tot een week lekker. als de taart nog niet aangesneden is gaat ie of in karton of met wat vershoudfolie (niet geheel luchtdicht) op een niet te koude plek. aangesneden moet je vooral de zijkanten/binnenkant beschermen tegen uitdrogen.

Berichten [ 1 tot 25 van 26 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » vrijdag was hij strak bekleed, vandaag niet meer!