1 Laatst bewerkt door mamavanjaimy (06-01-2010 08:40)

Onderwerp: Beginnersvraagjes

Allereerst: wat een geweldig inspirerend forum is dit zeg!
Ik word helemaal gek gemaakt hier haha en kan niet wachten om te beginnen.
Wil voor mijn zoontje zijn 1e verjaardag zelf zijn taart maken namelijk, hij is 17 febr jarig.
Maar eerst wat vragen voordat ik als een dolle stier vanalles ga kopen en doen:

- Hoe lang zijn de baktijden en op welke temperaturen? Kan ik dat ergens vinden per bakblik (moet het maar ff zo) of staat dat op de mixverpakking?

-Waar maak je de figuurtjes van? (die 3D giguurtjes op een taart)

- Wat kun je als vulling gebruiken en hoe maak je dat of is dat kant en klaar te koop?
(ik zie namelijk veel choco mouse, maar ik denk dat ik niet gewoon een mona verpakking uit de winkel kan gebruiken?)

-Ik vind jam vreselijk vies, wat kan ik dan gebruiken?

-Hoe komen jullie aan die mooie letters op de taart? Maak je die zelf of is dat met vormpjes gemaakt?

-Ik zie wel eens taarten met dikkere "sliertjes" aan de zijkanten, die ook een gedeelte "los" staan zeg maar, word dat ook van icing gemaakt?

-Als je een vierkante taart maakt en daar marsepein overheen doet, dan zit je toch met de hoeken die niet uitkomen net als met een cadeautje inpakken? Hoe doe je dat?

-Ik heb wel eens een gevlochten taart gezien, vierkant en dan de marsepein die eroverheen ging was in 3 verschillende kleuren gevlochten/geruit, hoe doe je dat? Gewoon met die stroken werken en eroverheen trekken?

-Dijkjes maak je die ook gewoon van de botercreme mix? En wanneer heb je die wel en niet nodig?

-Waar kan ik de marsepein beter mee kleuren? Met gel geloof ik?

-Wat is beter/fijner te gebruiken om te bekleden en om te puzzelen? Fondant of marsepein?

-Als ik een puzzel maak, dan heb je toch ook zwarte lijntjes nodig tussendoor? Bijvoorbeeld om een neus aan te duiden? Zwarte lijn eromheen toch? Of is dat niet nodig? Zo wel: hoe maak je dat? Waarmee?

Sorry voor zoveel vragen dames, maar ik wil eerst wat feiten weten voor ik eraan begin.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

2

Re: Beginnersvraagjes

kijk even in het oranje gedeelte aan de linkerkant daar kun je een heleboel antwoorden vinden

3

WOW wat een vragen zeg!
Ik zou zeggen, kijk even flink rond in het rijtje links van de pagina en dan denk ik dat de meeste vragen van je al beantwoord zullen worden.
Er staan recepten, how to`s, is een webshop met leuke hebbedingetjes en een faq waar je veel antwoorden krijgt op je vragen.

Veel plezier met rondkijken en als het virus eenmaal is binnengedrongen raak je hem niet meer kwijt, dus weet waar je aan begint :lol:

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

4

Idd, veel lezen en rondkijken op internet. Heb ik ook gedaan. Op YouTube staan ook filmpjes. Aan deze site heb ik ook veel (gehad). En niet te snel opgeven! Al heb ik dat met Royal Icing wel gedaan....... :mad:

5 Laatst bewerkt door mamavanjaimy (06-01-2010 09:12)

Ik ben dus moeilijk in zoeken en vinden en lezen......kan het niet uitleggen, maar das moeilijk voor mij, vandaar dat ik al mijn vragen hier zo neer zet in de hoop dat iemand het in 1 bericht kan plaatsen voor me, de antwoorden. Dat is voor mij veel makkelijker. Ik word namelijk helemaal gek van alle lettertjes.....*schaam*
Misschien kunnen jullie dan een paar antwoorden geven????

6

mamavanjaimy schreef:

Allereerst: wat een geweldig inspirerend forum is dit zeg!
Ik word helemaal gek gemaakt hier haha en kan niet wachten om te beginnen.
Wil voor mijn zoontje zijn 1e verjaardag zelf zijn taart maken namelijk, hij is 17 febr jarig.
Maar eerst wat vragen voordat ik als een dolle stier vanalles ga kopen en doen:

- Hoe lang zijn de baktijden en op welke temperaturen? Kan ik dat ergens vinden per bakblik (moet het maar ff zo) of staat dat op de mixverpakking?

STAAT OP DE MIX VERPAKKING!!

MARSEPEIN OF GROTERE VAN FONDANT MET TYLOSE ERDOORHEEN WANT DAN HARD HET UIT EN IS HET STEVIGER

- Wat kun je als vulling gebruiken en hoe maak je dat of is dat kant en klaar te koop?
(ik zie namelijk veel choco mouse, maar ik denk dat ik niet gewoon een mona ver-Ik vind jam vreselijk vies, wat kan ik dan gebruiken?
pakking uit de winkel kan gebruiken?)

KAN WEL GEWOON UIT VERPAKKING, BIJ RECEPTEN EN DAN VULLINGEN STAAN HEEL VEEL TIPS VOOR VULLINGEN!

-Hoe komen jullie aan die mooie letters op de taart? Maak je die zelf of is dat met vormpjes gemaakt?
dAAR ZIJN TAPPITS VOOR,T E GEBRUIKEN MET FONDANT (MET TYLOSE) GAAT HET 'T MAKKELIJKST

-Ik zie wel eens taarten met dikkere "sliertjes" aan de zijkanten, die ook een gedeelte "los" staan zeg maar, word dat ook van icing gemaakt?
VAN MARSEPEIN OF FONDANT

-Als je een vierkante taart maakt en daar marsepein overheen doet, dan zit je toch met de hoeken die niet uitkomen net als met een cadeautje inpakken? Hoe doe je dat?
BIJ DE HOEKEN BEGINNEN MET GLADMAKEN, MARSEPEIN EN FONDANT IS REKBAAR EN MET EN BEETJE OEFENING KUN JE HET TOCH GEWOON GLAD KRIJGEN :D

-Ik heb wel eens een gevlochten taart gezien, vierkant en dan de marsepein die eroverheen ging was in 3 verschillende kleuren gevlochten/geruit, hoe doe je dat? Gewoon met die stroken werken en eroverheen trekken?
GEEN IDEE :+

-Dijkjes maak je die ook gewoon van de botercreme mix? En wanneer heb je die wel en niet nodig?
VAN BOTERCREME MIX MAAK IK 'T GEWOON, TE GEBRUIKEN BIJ ZGN NATTE VULLINGEN (JAM/SLAGROOM/VLAAIVULLING)

JA

-Wat is beter/fijner te gebruiken om te bekleden en om te puzzelen? Fondant of marsepein?
PERSOONLIJK!

-Als ik een puzzel maak, dan heb je toch ook zwarte lijntjes nodig tussendoor? Bijvoorbeeld om een neus aan te duiden? Zwarte lijn eromheen toch? Of is dat niet nodig? Zo wel: hoe maak je dat? Waarmee?
SLIERTJE ZWARTE FONDANT OF MARSEPEIN MAAR NIET PERS

Voor elke minuut die je boos doorbrengt, verlies je 60 seconden geluk!!
Time will tell it allemaal wel!

7

Het zal wellicht echt een probleem voor je zijn, maar het zijn zov

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8 Laatst bewerkt door moeder mien (06-01-2010 09:32)

hoi hoi,

ik begrijp je en zal proberen je te helpen:

KIJK IN DE LINKER ORANJE BALK BIJ TABELLEN,HET VERSCHILT PER BAKBLIK.

ZELF BOETSEREN MET MARSEPEIN OF KOPEN IN DE WINKEL.

(ik zie namelijk veel choco mouse, maar ik denk dat ik niet gewoon een mona verpakking uit de winkel kan gebruiken?)

ZIE DEZE LINK: http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … ten:Vullen
EN JA GEWOON MOUSSE VAN MONA WERKT SUPER!

-Ik vind jam vreselijk vies, wat kan ik dan gebruiken?
JE KAN VAN ALLES GEBRUIKEN. ZIE VORIGE LINK.

JE KAN VORMEN GEBRUIKEN. OF LETTERS PRINTEN, UITKNIPPEN EN OP JE UITGEROLDE MARSEPEIN LEGGEN EN DAN UITSNIJDEN.

WEET IK NIET. VOLGENS MIJ KAN HET WEL.

GLADSTRIJKEN IN DE HOEKEN BEGINNEN EN DAN PAS DE ZIJKANTEN. VEEL OEFENEN.

WEET IK NIET, PROBEER HET EENS!

IK GEBRUIK 1:1. DAT IS DE HOEVEELHEID BOTER MIXEN MET DEZELFDE HOEVEELHEID POEDERSUIKER.  DIJKJES GEBRUIK IK ALTIJD OM DE VULLING GOED IN DE TAART TE HOUDEN.

VIND IK HET BESTE WERKEN.

IK HEB NOG NOOIT GEPUZZELD.

WEET IK DUS OOK NIET.

probeer op je gemak toch eens rond te kijken. bij de foto's van de taartenparade kan je veel zien!! zonder lezen.

veel succes!

groetjes monique.

mama-tijd = tijd voor taart!!

9

Baktijd = afhankelijk van grootte vorm en oven. Een vorm van 25 doe ik 30 min op 165 gr hetelucht. Vulling doe ik 1 laag slagroom met evt vruchten 1 laag bc met smaakje. Ik doe het altijd met een dijkje. 1:1 boter en poedersuiker. Idd kleurgel. Ik werk met marsepein, vind ik lekkerder, zowel mee werken als de smaak. Geen zwarte lijnen met puzzelen, wel accentueren met een tool of mesje. Royal Icing is geen vriend van mij. Ben ik mee gestopt. De letters doe ik met een tappit of uitsteker. Maar dit is allemaal persoonlijk. Gewoon proberen en gebruiken wat jij lekker vind.

10

Ik ga dit topic verplaatsen naar Taartdecoratie algemeen

[MOVE] --> die kant op dus

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Ontzettend bedankt voor de vele uitleg! Hier kan ik zeker iets mee!

Berichten [ 11 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren