1

Onderwerp: Marshmallow fondant

Ik zou eigenlijk eens iets anders willen proberen dan M.botercreme om de taart af te maken.
Is Marshmallow fondant dan een goed idee? Of is het erg zoet.
En is dit gemakkelijk te smeren? En als je geen Crisco hebt, kun je dan roomboter gebruiken?
Als je de filmpjes op You Tube bekijkt hebben ze het vaak over Royal Icing wat ze dan rondom smeren. En hier op het forum zeggen ze dat je met Royal Icing taarten en koekjes kunt decoreren.
Wie helpt mij aan een leuk idee?

2

Re: Marshmallow fondant

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

ik snap je vragen niet helemaal. Je zegt dat je met iets anders wil afsmeren dan merengue botercreme en geeft als optie MMF?

In de filmpjes zeggen ze volgens mij niet dat ze met royal icing afsmeren, maar zeggen ze met icing. En dat kan alles zijn, ze noemen alles wat we op de taart doen icing, rolfondant is bijvoorbeeld ready to roll icing.
Als ze echt zeggen dat ze het met Royal Icing afsmeren, dan doen ze er denk ik flink wat glycerine in, gezien het anders hard wordt

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ja, klopt, ik doe nu Merengue botercreme, maar wil dan een dun laagje bc en daaroverheen iets anders, bijvoorbeeld MMF. Of is dit een rare vraag. Ik vraag me dus ook af of MMF niet veel zoeter is dan M botercreme. Is MMF een beetje gemakkelijk om mee te werken? Het wordt dan natuurlijk wel mooi strak.
Je hebt denk ik wel gelijk dat ze het over Icing hebben, kijk, zo weinig verstand heb ik er nu van, haha.  Maar ik hoor het graag van iemand.

5

Gewoon een keer proberen zou ik zeggen.
Ik waarschuw je wel: bekleden met MMF of masepein kan een verslaving tot gevolg hebben. :lol: :lol:

6

Ik heb tot nu toe de taartjes die ik heb gemaakt met botercreme 1 op 1 afgesmeerd dus 100 gram roomboter 100 gram bleuband margarine en 200 gram poedersuiker, waarom bleuband ik ben bang dat er in de goedkopere versies te veel water gebruikt wordt en dat mijn mmf gaat smelten en ik decoreer ze altijd met mmf ik vindt het wel lekker werken, het plakt wel en daarom gebruik ik ietswat poedersuiker op mijn werkblad en soms een ietsiepietsie maizena en vet mijn handen in met frietvet van een blok en dat gaat prima je moet er even mee leren werken, maar naar een paar keer is het super fijn te hanteren.

het is wel zoet, maar als je daar een beetje rekening mee houd wat vulling betreft is het prima

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt
groetels

7

zo doet bijna iedereen hier zijn taartjes. eerst een laagje botercreme, en dan een laag mmf/fondant/marsepein.
ik zie aan jouw foto's dat je dat nog niet eerder hebt gedaan, dus gewoon doen! even op youtube filmpjes bekijken hoe je goed de mmf erop krijgt, en dan zelf proberen.
is lekker hoor!

oja, pluto, 1 op 1 botercreme kun je ook gewoon maken met 200 gram roomboter. zonder margarine dus, daar zit water in..

8

Bedankt voor de tip chantal 1980 daar heb ik ook weer wat geleerd nooit geweten dat je ook alleen roomboter kunt gebruiken, Ja weet je ben zelf ook nog niet zo

9

ja, het is heel machtig. maar dit gebruik je ook niet als vulling, alleen als lijm om je marsepein te laten plakken en om gaatjes te dichten. stuk makkelijker :) wel goed op kamertemperatuur laten komen, of anders een seconde of 7 in de magnetron doen.

10 Laatst bewerkt door AnjaS (04-01-2010 11:25)

Het is me gelukt. Kon eigenlijk uit het recept hier op de site geen wijs worden hoeveel een cup eigenlijk was, dus heb maar op het net gestruind.
Daar vond ik een recept: 100 gram Marshmallows, 300 gram poedersuiker en 20 ml afgekoeld gekookt water.
Ging in het begin niet zo lekker, bleef met heel veel suiker zitten, heb toen nog een beetje water toegevoegd, werd toen een mooie "klont". Heb het toen in huishoudfolie ingepakt en in een tupperware doosje gedaan, en in mijn apothekerskast gezet. De dag erna was ik toch wel erg nieuwsgierig of ik er iets mee kon, heb een klein beetje maizena op het werkblad gestrooid, en toen steeds wat verder uitgerold. Ik zag in een Youtube filmpje dat ze het steeds optilde en een kwartslag draaide, desnoods weer een heel klein beetje maizena toevoegde als het wat vastkleefde, en dat werkte perfekt. Ik heb dus wat zitten oefenen. Daarna alles weer in plastic gepakt en weggezet. Ik ben nog van plan een gedeelte ervan te gaan kleuren, maar ik weet nu in ieder geval dat het goed te doen is. Het wordt nog spannend voor me om een taart ermee te bekleden, maar oefening baart kunst zal ik maar zeggen. Dit was mijn oefenwerkje. Ik neem aan dat iedereen zo begonnen is.
Ik wil nog wel graag weten hoeveel 1 cup eigenlijk is in aantal grammen.
http://i15.photobucket.com/albums/a387/Durac_00/Marshmallowfondant.jpg

11

Heb even voor je gesnuffeld en het volgende gevonden

1 cup bloem  is 120 gram
1 cup boter is 200 gram
1 cup cacao is 90 gram
1 cup vocht is 0,237 liter

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

12

Ja stom je wilde natuurlijk weten hoeveel 1 cup is voor marshmallows, dat weet ik helaas niet maar ik doe als ik mmf maak 300 gram marshmallows en 2 eetlepels water en dan heb ik in totaal 500 gram poedersuiker nodig om er een mooie bal van te krijgen.

misschien heb je er wat aan.

13

Ok, kijk, daar heb ik wat aan, dank je wel.

14

een cup is geen gewicht... een cup is 254 ml meen ik. Dus wat je ook gebruikt, marshmallows, suiker of water, even in je maatbeker proppen ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

15

na gisteren avond heel you-tube afgezocht en gekeken te hebben vanmorgen marschmalows gehaald. poedersuiker had ik nog maar voor de zekerheid nog 2busjes erbij gehaald. :/

vanavond mijn eerst mmf gemaakt. ppfff was maar goed dat ik gelezen heb dat je moet volhouden en gewoon poedersuiker moet blijven toevoegen totdat het niet meer plakt want sjonge zeg wat een geplak. heb geen crisco/fritvet dus gewoon margarine op werkblad en handen gesmeerd en een lieve man in de buurt die me zo af en toe klopje op de schouder gaf. is het mij toch gelukt om een niet meer plakkende bal te krijgen ligt nu op aanrecht in hh-folie.
alleen vroeg ik me af of ik niet te veel p.suiker heb gebruikt het is nl mierzoet --> ben zelf geen zoetekauw dus misschien dat het daaraan ligt. maar heb ruim 200 gr marshmallows gebruikt en ruim 500gr p.suiker. :s!!!!
klopt dat wel een beetje??

maar goed ga morgen proberen mijn vierkante taartje ermee te bekleden ben benieuwd hoor. anders gebruiken we ?????????? beloofd een client een taartje te geven voor haar verjaardag dus dan moeten we nog iets anders bedenken al zal het voor haar niet zoveel uitmaken zij is al lang blij met een plak cake :)

hoor graag of ik het fout cq toch wel goed heb gedaan?

gr lydia

16

Hallo lydia

Ik denk dat je het wel goed hebt gedaan ik zelf gebruik 500 gr p suiker op 300 gram marshmallows, maar je zult zien als je dit vaker maakt dat je er steeds handiger in gaat zijn en dat je ook met p suiker gebruik iets anders gaat inschatten.

Maar het is inderdaad even plakkerig maar ook dat gaat beter namate je het vaker zou gaan maken.
Ik heb zelf een hele oude handmixer en maak daar mijn mmf mee. Ik doe de deeghaken op het aparaat het doe dan wat poedersuiker in de kom, en mix heel voorzichtig om doorbranden van de mixer te voorkomen en niet te veel suiker ineens gebruiken anders kan je daarna acuut de hele keuken gaan poetsen als je snapt wat ik bedoel hahaha.
En als ik denk nu krijgt hij het echt zwaar, dan ga ik verder met kneden. En ja het is zoet, maar als je de vulling daar op aanpast dat heft de zoete smaak wat met een frisse vulling.

Ik wens je succes met het bekleden van de taart en het zal zeker goed gaan.
groetjes