1

Onderwerp: banketbakkersroom wel of niet koelkast?

Het is ongetwijfeld vaker geweest maar kan het even zo snel niet vinden.. Heb misscihen wel mega probleem. Dinsdag banketbakkersroom gemaakt (vanuit webshop) dus poeder en water en deze buiten koelkast bewaard. Inmiddels zit hij in mijn taart die nu af is, bekleed met marsepein. Had ik het in de koelkast moeten bewaren???

Ik ben in de war doordat ik 2 weken geleden mijn eerste workshop had en daar ook een taart met banketbakkersroom en jam heb gemaakt en daar werd gezegd dat taart echt niet de koelkast in mocht.

Is mijn taart nu morgen wel eetbaar???

2

Re: banketbakkersroom wel of niet koelkast?

nu meteen alsnog in de koelkast en dan moet ie morgen nog wel goed zijn hoor. Neem aan, dat je het geen 25 graden stookt in huis?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

melkpoeder wordt met water erbij ook een soort van melk.
Eerst stond het in deze site ook tussen de vullingen buiten de koelkast, maar ik heb dr oetker gemaild met deze vraag en zij zeiden ook in de koelkast bewaren!! Toen heb ik direct die vulling uit de lijst gehaald. ;)
het is niet zo kwetsbaar als slagroom, maar ik hoef persoonlijk geen kopje melk wat al een dag op het aanrecht heeft gestaan, of een puddingbroodje wat al een dag op tafel ligt... :S

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Nou ik weet wel dat banketbakkersroom wel wat kan hebben.

Bij de bakker waar ik werkte verkochten we de roombolletjes buiten de koeling.. Ze waren dan meestal wel 's ochtends verkocht.
De room die over was werd de volgende dag opgemaakt maar ging snachts wel in de koelkast.

Wat ik wil zeggen als je taart dezelfde dag gegeten wordt hoef je je geen zorgen te maken dat het bederft, maar als hij een nachtje moet staan kun je het beter wel in de koelkast zetten!

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

5

ik zou hem per direct in de koelkast zetten.
Volgende keer zou ik alleen een "melk"vulling pas de dag zelf maken, maar goed dat is mijn mening.

Bbr is levensgevaarlijk buiten de koeling.
De ingredienten van bbr zijn een ideale voedingsbodem voor bacterieen.
Iedere 20 min vermenigvuldigen bacterien zich bij de juiste temperatuur.
Als er 100 bacterieen inzitten (vooral bij Koude bbr) heb je na 5 uur  1000000 bacterieen.

Als je zondigt zondig dan lekker

7

Levensgevaarlijk klinkt ook weer wat overdreven, nog nooit gelezen dat iemand dood is gegaan aan bbr.......
Het is uiteindelijk een melkproduct en moet daarom in de koelkast bewaard worden.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

tipsytaartje schreef:

het is niet zo kwetsbaar als slagroom, maar ik hoef persoonlijk geen kopje melk wat al een dag op het aanrecht heeft gestaan, of een puddingbroodje wat al een dag op tafel ligt... :S

Mirjam5 schreef:

nu meteen alsnog in de koelkast en dan moet ie morgen nog wel goed zijn hoor. Neem aan, dat je het geen 25 graden stookt in huis?

Pooh schreef:

Levensgevaarlijk klinkt ook weer wat overdreven, nog nooit gelezen dat iemand dood is gegaan aan bbr.......
Het is uiteindelijk een melkproduct en moet daarom in de koelkast bewaard worden.

Uit deze reacties blijkt dat er een enorm gebrek is aan basiskennis over hygienne en warenkennis.
Je zal er niet dood van gaan maar een coli of salmonella infectie behoort zeker tot de mogelijkheden.
Slagroom is niet minder gevoelig voor bacterieen dan bbr omdat coli het uitstekend doet in vet.
Ook schimmels en gisten zijn berucht.
De keuringsdienst monstert bijna alleen maar op slagroom en bbr of producten waar dit in verwerkt is.

Ja Rob, het klopt dat daar wel een gebrek aan is, bedankt dat je deze kennis met ons wil delen ;)

Zoals ik al zei, eerst stond de koude BBR hier zelf tussen de vullingen die uit de koelkast kunnen, zo zie je maar.

Van coli had ik overigens nog nooit gehoord, dit heb ik gevonden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli Is dat de coli waar jij het over hebt?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

Ja.
Erg gevaarljk omdat het zich in vet vermeerderd en door fout schoonmaken zich kan verspreiden.
De volgorde voor schoonmaken is eerst ONTVETTEN en dan ONTSMETTEN.
Een scheut chloor oid in water en daarmee schoonmaken is zo fout.
Chloor lost namelijk geen vet op.