1 Laatst bewerkt door anaid_026 (28-12-2009 21:58)

Onderwerp: voor het eerst oliebollen zelf bakken

oooh ik ga dit jaar voor het eerst oliebollen zelf bakken met deze mix

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=3981

iemand nog tips?

Ik vind het zo spannend!
Ik ga de 31e bakken.

oh sjips, denk trouwens niet dat dit topic hier thuis hoort?

groetjes, Diana

2

Re: voor het eerst oliebollen zelf bakken

Ik ga de 31e ook bakken! Heb er nu al zin in, is altijd heel gezellig, de buren en familie komen dan samen bij ons in de schuur, kachel aan, lekker drankje erbij. Supergezellie.

Gebruik geen frituurvet want dan krijg je een witte aanslag op je afgekoelde oliebollen. Maak je ook nog bananenflappen en appelflappen? Hier wel, MMMMMMMM :P

Veel plezier!

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Gisteren kwam ik dit tegen, best handig!  : http://www.koopmans.com/recepten/bakfilms/oliebollen/

4

Mn man bakt al jaren, in zonnebloemolie en soms in olijfolie. Een keukendoek om ze erin te doen, scheelt ook wat vet! Maar das netzo als bij patat...

En gezelligheid, das het leukste ;) ik heb ook de mix van de webshop en ik ga lekkere appelbeigets bakken, nouja, ik maak alle mixen zodat mn man het kan bakken, gezellig met wat buurtjes en biertje erbij......

Groetjes, Linda

5

hier is het traditie om elk jaar mega veel appelflappen en oliebollen te bakken. Zitten gemiddeld op zo'n 200 appelflappen en 100 oliebollen.
Dit doe ik elk jaar met mn vader. Morgenmiddag gaan we beginnen en dan zijn we 's avonds klaar.

Wij gebruiken altijd koopmans maar dit jaar heb ik ook van de webshop erbij zitten.

6

Mij moeder bakt ze voor de hele buurt.. mensen komen echt met pakken mix of geld aan al begin december whahahaha. 
Vandag begon alles.. en ik mocht lekker helpen... stink nu helemaal na oliebollen hahaha.  de 31ste maak zij nog meer.  maar vandag hebben wij 6 platters met +/- 50 gewoone.. 3x 50 zonder rozijnen.  totaal 216 appel flappen... en 98 bananen dingen.  Oh en voor et eerst met ananas geprobeerd..  best wel lekker van de hadden wij 24 stuks.

7

tip: als je in de frituurpan bakt, maak deze eerst schoon zodat ze niet naar patatjes en kroketten smaken ;) ik heb de mijne vandaag schoongemaakt. Ga donderdag oliebollen bakken :D Was vrijwel overal uitverkocht :? Dus vandaag speciaal naar de C1000 gegaan om mix te halen, alleen mix voor appelbeignets was uitverkocht :(

May the cakes be ever in your flavor!

8

en nog een tip (deze zijn gratis hoor ;)) Het is ook lekker om kleine stukjes appel in je beslag te doen voor de oliebollen :D hmmmm

May the cakes be ever in your flavor!

9

Ook ik ga ze lekker weer zelf bakken. En wel zonder mix. Ik heb 1 keer die van koopmans geprobeerd maar die vond ik echt niet te eten!!

10

Ik ga ze ook zelf bakken, met een mix die ik hier bij de molen heb gehaald.
Maar ik maak ze zonder iets extra's in het beslag. Geen appel of rozijnen voor mij, gewoon een 'pure' oliebol :D

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

11

Als ik oliebollen maak dan gewone en met banaan.
Iets anders hoeft hier niet te komen.

12

mocht je appelflappen bakken, maak die het laatst! want je vet wordt erg vies van.
doe een grote theedoek om je haar want die ruikt ook naar oliebol en zet zoveel mogelijk deuren en ramen open en je beslag in een warme oven (50graden).
inderdaad rozijnen en appel er in, lang laten rijzen en met 2 lepels of ijsbolletjes tang (af en toe in water) bollen laten vallen. ik doe altijd in een grote pan met ca 3 liter zonnebloemolie, uitlaten druppen op keukenpapier en niet te veel te gelijk bakken ca 4 afhankelijk van je pan zodat temp niet schommelt. met broodkorst die dichtschroeit kun je temp testen. en vooral op eten als ze nog lekker warm zijn, dan zijn ze het lekkerst!
en pak van te voren je fornuis (onder de pitten niet er overheen) in met zilverfolie zodat na afloop zo min mogelijk hoeft schoon te maken want het spettert wel.
gelukkig nieuw jaar alvast.

13

ik wil me er zit jaar ook weer aan gaan wagen. over het rijzen hoe doen jullie dit? ik wilde in mijn kenwood gaan mixen maar is ie ook groot genoeg om 1 pak in te laten rijzen? ik wil morgen ochtend gaan bakken weet alleen nog niet of ik in de keuken ga bakken of toch buiten ofzo ga staan (brrr)

14

ik heb ooit 3 jaar achterelkaar de oliebollen gebakken. En 's avonds er geen 1 meer aangeraakt. Sindsdien bakt m'n moeder ze weer en eet ik weer lekker mee! Gek, met andere dingen (pannenkoeken, patatjes) heb ik dat niet maar bij oliebollen is de lucht me blijkbaar al te veel. (Of zou het komen omdat ik er dan de hele middag in sta ipv een half uurtje? :lol: )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

ik bak ze ieder jaar ookzelf
in een ouderwetse frietpan die je op het gas moet doen.
ik bak olie ,appel annana,krente/rozijnen.bollen
maar nog nooit bananengebakken kan dit met normalen bananen
of heb je hier bak bananen voor nodig ???

16

nee hoor, gewone bananen. In vieren snijden (in de lengte door de helft en in de breedte door de helft) en dan door je appelbeignetbeslag. Heerlijk!!!!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

17

ik ook gewoon lekker met een pak van koopmans geloof ik.....ben benieuwd

18

ooh jullie maken ook heerlijke dingen, dat van die banaan klinkt jammie!! Maar durf ik niet hihi

hoelang laten jullie het beslag rijzen? Hoe krijg je lekkere luchtige bollen? oooh ik hoop zo dat ze lukken!

groetjes, Diana

19

rijzen meestal uur tot 2 uur (hoelangerhoebeter) in oven die op 50graden heeft gestaan. geen tocht bij laten komen en afdekken met plastic. je hebt minimaal een twee keer zo grote bak nodig dan bij het begin van het mixen.

20 Laatst bewerkt door anaid_026 (31-12-2009 16:49)

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Het is gelukt en ze zijn me toch lekker :P

bedankt voor de tips iedereen!

en het is ook gezellig, de overbuurvrouw is ook aan het bakken en de buurt zie je voorbij komen...leuk hoor!

zie hier
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=78309

groetjes, Diana

21

Die van mij zijn ook gelukt, alleen bij het rijzen had ik een 'oeps-momentje'. Had de bak in een lekker warme kamer gezet en ook nog bij de verwarming en al na 40 min kwam het dik over de rand heen, dus toen maar gauw gaan bakken.

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

22

Ik heb ze ook voor het eerst gebakken. Mijn man wilde graag oliebollen met in port gewelde rozijnen, dus daar heb ik er ook een paar mee gemaakt, ook lekker. Toch vind ik de goed gevulde bollen met rozijnen, krenten, sukade en appel het lekkerst! Appelbeignets heb ik gewoon gekocht, want daar begin ik niet aan, misschien volgend jaar...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

23

Nou mijn gebakken oliebollen zijn al op :lol:
(Had er ook maar +/- 25 gebakken hoor)
mijn zoontje die nooit wat lust vond ze toch erug lekker, hij heeft ook niets anders gegeten.
Hij bleeft eten haha, ach hij kan het hebben ons gratenpakhuisje :D