1

Onderwerp: Merenque rum botercreme

Ik maak regelmatig een rumtaart, en dan wel met lange vingers in rum gedrenkt, en slagroom. Afgedekt met geraspte pure chocolade. Ik wilde nu eigenlijk hetzelfde proberen maar dan met een biscuit.
Eerst heerlijke Merenque botercreme gemaakt, en toen af en toe een scheutje Pott rum toegevoegd. Werd een heerlijke botercreme.
Het is al met al dus gelukt. Een heerlijke biscuittaart gevuld met rumbotercreme en aangevette slagroom, en in plaats van de geraspte chocolade, een dun laagje ganache. Wel wat toefjes slagroom als versiering.
Je ziet hem bij de taartenparade.
Zo kun je dus de M. botercreme maken die je lekker vindt met een smaakje.
Heb al eens eerder een gevulde cake gemaakt met advocaatboter, was iedereen ook al zo weg van.

edit Jozien: ik heb het recept even in het starttopic ingevoegd:

90 gr eiwit ( 3 eieren )
snufje zout
180 gr suiker
250 gr boter (kamertemperatuur)

Eiwit, suiker en snufje zout bij elkaar, even loskloppen.
Au bain marie met de garde kloppen tot de suiker in het eiwit opgelost is. Als je met duim en wijsvinger voelt dan moet het glad zijn, dan is de suiker opgelost.
Overgieten in de keukenmachine en op de hoogste stand stijf kloppen.
Als het stijf is kun je de kom ondersteboven houden.
De boter in blokjes toevoegen ( niet alles in 1 keer) en op middelsnelheid mixen.
Als alle boter is toegevoegd nog 1 minuut op de hoogste snelheid laten doordraaien.
Indien gewenst op dat moment smaakje toevoegen.
Op dat moment heb ik de rum scheutje bij scheutje toegevoegd, tot je het lekker van smaak vindt.
Is erg lekker.
De creme is 1 week houdbaar in de koelkast, en 3 maanden houdbaar in de vriezer.

2

Re: Merenque rum botercreme

Heb je toevallig ook het recept van merenque botercreme? Want zoals jij de taart gemaakt hebt klinkt erg lekker.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

3

90 gr eiwit ( 3 eieren )
snufje zout
180 gr suiker
250 gr boter (kamertemperatuur)

Eiwit, suiker en snufje zout bij elkaar, even loskloppen.
Au bain marie met de garde kloppen tot de suiker in het eiwit opgelost is. Als je met duim en wijsvinger voelt dan moet het glad zijn, dan is de suiker opgelost.
Overgieten in de keukenmachine en op de hoogste stand stijf kloppen.
Als het stijf is kun je de kom ondersteboven houden.
De boter in blokjes toevoegen ( niet alles in 1 keer) en op middelsnelheid mixen.
Als alle boter is toegevoegd nog 1 minuut op de hoogste snelheid laten doordraaien.
Indien gewenst op dat moment smaakje toevoegen.
Op dat moment heb ik de rum scheutje bij scheutje toegevoegd, tot je het lekker van smaak vindt.
Is erg lekker.
De creme is 1 week houdbaar in de koelkast, en 3 maanden houdbaar in de vriezer.

4 Laatst bewerkt door G.I. Jane (24-12-2009 15:29)

Bedankt voor je snelle reactie Anja! Ik ga deze waarschijnlijk maken met kerst samen met de chocolate mud cc. We hebben net 1 liter gepasturiseerde eiwit gehaald dus dan is het nog veilig ook.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

5

Waar heb je dat gehaald? Daar ben ik wel heel erg  benieuwd naar.
En hoe bewaar je dit?

6 Laatst bewerkt door G.I. Jane (24-12-2009 20:49)

Dit eiwit hebben we gekocht bij De Kweker, zoiets als de Hanos of Makro. We gaan morgen een chocolade merinque taart maken en daarbij hebben we 6 eiwitten nodig. Toen dacht ik dat kan ook met vers gepasturiseerd eiwit uit zo'n pak, dit is dan houdbaar t/m begin maart. Hoelang het houdbaar is na openen weet ik eerlijk gezegd niet, dat vermeld de verpakking niet. Het is zo'n kartonnen (melk) verpakking met draaidop en die kan je als alleen eidooier (50x), eiwit (30x), geheel ei (20x) en roerei krijgen. Ideaal om merinque schuim, makronen en tiramisu te maken. Je kan het wel goed invriezen, gewoon 5 of 6 eiwitten afmeten en die per bakje in de diepvries doen.
Ik heb daar vandaag ook poedersuiker in een zak a 5 kilo gekocht, dat scheelt de helft met de supermarkt pakken van het zelfde merk.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

7 Laatst bewerkt door Gwenneke (27-12-2009 22:28)

Ik weet van werk (werkend volgens HACCP) dat je een pak gepasteuriseerde eiwitten 7 dagen na openen kunt bewaren. Ik gebruik het zelf ook die pakken, ideaal. Gewoon flinke hoeveelheden maken en invriezen.

Heb het nog even nagevraagd, de tht. Dus staat gelijk aan de hoeveelheid dagen dat je deze creme in de koelkast kunt bewaren.

Als het kon zou ik met mn kennie trouwen..