Onderwerp: Merenque rum botercreme
Ik maak regelmatig een rumtaart, en dan wel met lange vingers in rum gedrenkt, en slagroom. Afgedekt met geraspte pure chocolade. Ik wilde nu eigenlijk hetzelfde proberen maar dan met een biscuit.
Eerst heerlijke Merenque botercreme gemaakt, en toen af en toe een scheutje Pott rum toegevoegd. Werd een heerlijke botercreme.
Het is al met al dus gelukt. Een heerlijke biscuittaart gevuld met rumbotercreme en aangevette slagroom, en in plaats van de geraspte chocolade, een dun laagje ganache. Wel wat toefjes slagroom als versiering.
Je ziet hem bij de taartenparade.
Zo kun je dus de M. botercreme maken die je lekker vindt met een smaakje.
Heb al eens eerder een gevulde cake gemaakt met advocaatboter, was iedereen ook al zo weg van.
edit Jozien: ik heb het recept even in het starttopic ingevoegd:
90 gr eiwit ( 3 eieren )
snufje zout
180 gr suiker
250 gr boter (kamertemperatuur)
Eiwit, suiker en snufje zout bij elkaar, even loskloppen.
Au bain marie met de garde kloppen tot de suiker in het eiwit opgelost is. Als je met duim en wijsvinger voelt dan moet het glad zijn, dan is de suiker opgelost.
Overgieten in de keukenmachine en op de hoogste stand stijf kloppen.
Als het stijf is kun je de kom ondersteboven houden.
De boter in blokjes toevoegen ( niet alles in 1 keer) en op middelsnelheid mixen.
Als alle boter is toegevoegd nog 1 minuut op de hoogste snelheid laten doordraaien.
Indien gewenst op dat moment smaakje toevoegen.
Op dat moment heb ik de rum scheutje bij scheutje toegevoegd, tot je het lekker van smaak vindt.
Is erg lekker.
De creme is 1 week houdbaar in de koelkast, en 3 maanden houdbaar in de vriezer.