1

Onderwerp: dierlijke vetten

Ik heb een vraag, heb al gegoogled maar kan het niet goed vinden.
In roomboter zitten dierlijke vetten, maar toch geen varkensvet, alleen maar rund toch? Ik heb een aanvraag voor een taart en de opdrachtgever eet geen varkensvet.

Lieve groetjes en bedankt voor alle inspiratie
Machteld. www.taartjesindepipowagen.com

2

Re: dierlijke vetten

Als ik google op roomboter en varkensvet, dan vind ik alleen dat het naast elkaar bestaat. Dus niet dat varkensvet een ingredi

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Je zou het misschien eens kunnen vragen bij de Turkse poelier. Ik weet niet of er bij jullie in de buurt een zit, maar die zal het vast weten, en anders daar dan meteen roomboter kopen.

4

Boter bestaat voor ongeveer 82% uit melkvet. Net als andere natuurlijke vetten zijn dit esters van glycerine en vetzuren. Bij botervet kan worden opgemerkt dat er in verhouding veel kleine vetzuren in voorkomen: zo'n 10% bestaat uit vetzuren met minder dan 10 C-atomen, zoals boterzuur en capronzuur. 2-5% van de vetzuren in botervet zijn transvetten. Verder zijn de meeste vetzuren in boter verzadigd. Het overige is grotendeels water met wat melksuiker, melkeiwit en zouten.

maar was eerder verbaasd over de vraag...boter wordt toch gemaakt van het romige gedeelte van melk. volgens mij worden de varkens in nederland nog steeds niet gemolken....

Groet Corinne

5

corinne schreef:

Boter bestaat voor ongeveer 82% uit melkvet. Net als andere natuurlijke vetten zijn dit esters van glycerine en vetzuren. Bij botervet kan worden opgemerkt dat er in verhouding veel kleine vetzuren in voorkomen: zo'n 10% bestaat uit vetzuren met minder dan 10 C-atomen, zoals boterzuur en capronzuur. 2-5% van de vetzuren in botervet zijn transvetten. Verder zijn de meeste vetzuren in boter verzadigd. Het overige is grotendeels water met wat melksuiker, melkeiwit en zouten.

maar was eerder verbaasd over de vraag...boter wordt toch gemaakt van het romige gedeelte van melk. volgens mij worden de varkens in nederland nog steeds niet gemolken....

Ja ik snap je verbazing, ik was ook verbaasd. Ze vroeg in een mail of ik zeker wist dat er geen dierlijke vetten in roomboter zaten. En daarna weer een mail, of er geen varkensvet in zat. Ik dacht laat ik het hier maar in de groep gooien. Als ik geen dierlijk vet zou eten, zou ik zelf wel weten of het in roomboter zit, toch?

Bedankt voor jullie hulp, je gaat nog twijfelen aan jezelf als je z'on vraag krijgt.

6

iemand die toch geen varkensvet eet lijkt me toch prima te weten hoe en wat.....maar zal eerlijk toegeven dat ik ook eventjes raar keek en dat ik het maar heb proberen te zoeken...en toen dacht ik....het moet niet gekker worden....hahaha roomboter van een varken!

Groet Corinne

7

Het gaat volgens mij niet zozeer om varkensvet zelf, maar om het E-nummer 471. Tenminste, dat geldt voor moslims. Dat is namelijk een synthetisch vet, eventueel verkregen uit dierlijk vet. En dat kan in boter zitten. E-nummers hoeven niet op de verpakking te staan, dus het is erg lastig te achterhalen. Ik zou gewoon aan diegene zelf vragen wat te doen.

Volgens de warenwet mogen er geen stoffen aan roomboter toegevoegd worden.
Dus ook geen E nummers.
Indien er toch stoffen aan toegevoegd worden mag het geen roomboter genoemd worden.
Margarine is dan ook geen boter en zonder meer schadelijk door alle E nummers en chemische vitamines.

Als je zondigt zondig dan lekker

9

Dank jullie allemaal voor alle antwoorden!