corinne schreef:Boter bestaat voor ongeveer 82% uit melkvet. Net als andere natuurlijke vetten zijn dit esters van glycerine en vetzuren. Bij botervet kan worden opgemerkt dat er in verhouding veel kleine vetzuren in voorkomen: zo'n 10% bestaat uit vetzuren met minder dan 10 C-atomen, zoals boterzuur en capronzuur. 2-5% van de vetzuren in botervet zijn transvetten. Verder zijn de meeste vetzuren in boter verzadigd. Het overige is grotendeels water met wat melksuiker, melkeiwit en zouten.
maar was eerder verbaasd over de vraag...boter wordt toch gemaakt van het romige gedeelte van melk. volgens mij worden de varkens in nederland nog steeds niet gemolken....
Ja ik snap je verbazing, ik was ook verbaasd. Ze vroeg in een mail of ik zeker wist dat er geen dierlijke vetten in roomboter zaten. En daarna weer een mail, of er geen varkensvet in zat. Ik dacht laat ik het hier maar in de groep gooien. Als ik geen dierlijk vet zou eten, zou ik zelf wel weten of het in roomboter zit, toch?
Bedankt voor jullie hulp, je gaat nog twijfelen aan jezelf als je z'on vraag krijgt.
Lieve groetjes en bedankt voor alle inspiratie
Machteld.
www.taartjesindepipowagen.com