1 Laatst bewerkt door ivr1405 (20-07-2009 20:14)

Onderwerp: Help! Blanda 12 cm

Sorry hoor allemaal, maar ik heb echt eventjes hulp nodig.
Ik heb alle spullen in huis, heb al tig keer het forum geraadpleegd en diverse pogingen gedaan maar nu begin ik het toch wel irritant te vinden.

Ik heb nu zo'n 5 tot 6x geprobeerd een mooie bol te maken, maar geen een rijst er goed.

De pogingen die ik o.a. heb gedaan:

** Poging 1:

1 ei (M) (staan nooit in de koelkast, dus op uitstekende kamertemperatuur)
66 gr mix
6,6 ml water
35 minuten op 175 graden.
Eieren eerst geklopt met een vork.
In een beslagkom alles met elkaar vermengd en 5 minuten met de mixer gemixed.
Blanda ingesmeerd met boter

** Poging 2:

50 gram mix
40 gram ei
5 gr (=5 ml) water
Ook hierbij zijn de eieren op kamertemperatuur.
Blanda ingesmeerd met boter.

Poging 1 & 2 heb ik vervolgens weer geprobeerd, maar helaas...
Alle 4 waren goed van smaak. Niet te droog en ook niet te nat.
Bij de 2e poging heb ik langer gemixt dan 5 minuten maar de massa is zo weinig, dat 10 minuten er niet beter van wordt, lijkt mij..
Ook heb ik langzaam opgebouwd in mijn oven (heb alleen de standen 125, 150, 175) en in 1x 30 - 35 minuten op 175 graden. Ook bijna geen verschil.

Ook heb ik er een geprobeerd obv de ingredienten, dus
1 ei
30 gr suiker
25 gr bloem
5 gram maizena
Snufje zout

weer is de smaak goed, maar het rijzen wilt gewoon niet lukken.
Bij alle pogingen heb ik de ene keer het rooster wel gebruikt, de andere keer niet maar ook dit haalt weinig uit. Ook heb ik de blanda schaal de ene keer preecies in het midden gezet, de andere keer ietsjes meer naar links omdat daar de warmtespiraal dan zeg maar net loopt maar ook dit maakt geen verschil uit.

Ben ik nou echt de enige, of.... ?
Het enige wat ik nog bij de 6 pogingen niet heb gedaan is de bakspray te gebruiken.
Deze heb ik inmiddels in huis, maar daar ligt het probleem niet want hij komt makkelijk los.

Hierbij nog eventjes een foto van mijn laatst gemaakte bol..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ANNESZAO.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-83MTLYL3.jpg

Ik vind hem eerlijk gezegd er goed uit zien, als hij nou hoger zou worden kan ik hem volgens mij goed bekleden met marsepein.

2

Re: Help! Blanda 12 cm

Waar mix je mee? Want het ziet er naar uit dat je nauwelijks lucht in het beslag mix. Doe anders meerdere hoeveelheden aanmaken (dus 2x de hoeveelheid) en schep de helft in het schaaltje. Ik mix FunCakes mix 8 minuten op hoogste snelheid met de klopper (geen deeghaken, garde kan wel) en daarna 2 minuten op laagste snelheid en ik gebruik 50gr mix, 40gr ei, 5gr water.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat ik altijd, ook al bewaar ik mijn eieren altijd buiten de koelkast, mijn eieren nog in een bak met warm water leg, al is het maar 3 minuutjes... En t

4 Laatst bewerkt door sypeyu (20-07-2009 21:36)

Ik denk dat je de ingredienten moet verdubbelen.
want wat is de maat van je bolletje? Bij 12 cm gebruik ik idd de hoeveelheiden die je aangeeft.
Meestal verdubbel ik d hoeveelheid en bak er dan twee. Het moet ook niet te vol stroomt het over
Je moet in ieder geval de eieren kloppen tot ze wit zien, en dat is echt langer dan 5 minuten en zorgen dat je de mixer niet helemaal in het beslag hebt.Wat ik doe bij gewone recepten (ik gebruik niet altijd mix) Is het eiwit  stijf klopppen, dan bovenop de eidooiers met suiker dan de bloem en dan heel rustig echt heel rustig door elkaar scheppen en niet met de mixer.
ik weet dus niet hoe dat met de mix werkt.
Ik merk wel dat ik bolletjes er altijd wat langer in moet laten staan.
en dan staat het er bij mij op 180 graden in
als ik zo kijk is die wel wat gerezen.
dus ik denk dubbele aantal ingredienten.
O ja ik doe er ook een heel klein beetje bakpoeder in (maar dat zit misschien al in de mix)
en mix nog met handmixer. Maar wel met de gardes

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

5

Als je de mix gebruikt hoeven de ingredi

6

Bij de 12 cm gebruik ik ook altijd 1 ei.
Ik zou toch echt langer mixen. En ik mix vaak eerst het ei al luchtig. Als die begint te schuimen pas de mix en het water erbij. Totaal ben je dan wel zo

7

probeer eerst eens 8 tot 10 minuten te mixen. op de hoogste snelheid, met de gardes.
dan kan het bijna niet fout gaan! wan 1 ei en 66 gram mix is genoeg.

Omdat het zo'n kleine hoeveelheid is, kun je het bijna niet mixen.
Daarom maak ik ook altijd beslag voor minimaal 3 bolletjes. Dan kun je het tenminste goed mixen.
Het bolletje voor 2/3 vullen en bakken, de rest van het beslag bewaren en daarna bakken.
Volgens mij doe je het verder gewoon goed, hoewel ik ook wel wat langer mix.
Eerst de eieren schuimig, dan de mix en het water erbij, 8 minuten hoogste snelheid en 2 minuten laagste snelheid en klaar is kees.

If live gives you lemons, make lemonade!

9 Laatst bewerkt door Ottolien (20-07-2009 21:25)

Sinds ik de Kennie heb merk ik dat je ook te weinig mix kan gebruiken om het mooi luchtig te krijgen.
Als ik dus de blanda bol gebruik dan bak ik er gelijk 2. Maar ik gebruik ook iets meer dan de hoeveelheden hier aangegeven. Heel soms stroomt hij iets over maar meestal is hij prima. Ik heb liever dat hij overstroomt dan dat hij te laag blijft ;)
Ik had laatst wel 2 ongelijke boobs gebakken. En zoonlief van 7 wist me dat haarfijn te vertellen (zou het toch in de mannelijk genen zitten?) Dat is toch geen gezicht mam. Die moet je wel even bijsnijden hoor!
Ik gebruik voor 2 bollen 12 cm wel 3 eieren en 3x66 gram mix.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

10

Het is toch ook zonde van de energie die je verbruikt om je oven aan te hebben  voor 1 blandabolletje?

11

Even een update:

Gisteren heb ik de aantallen verdubbelt, zodat ik twee bolletjes kon vullen en braaf 8 minuten op de hoogtse stand & daarna 2 op de laagste stand gemixt maar helaas. Zometeen ga ik het opdezelfde manier doen zoals hierboven weergegeven door iedereen en dan met de oven meer pielen qua tijden, wellicht...
Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken!!! Iemand nog suggestie?

12

als je het beslag gemixt hebt, kun je het dan gieten? of is het zo luchtig geworden dat je het er een beetje uit moet scheppen?
is het bolletje tot ongeveer 2 cm van boven gevuld met het beslag?
mix je met de gardes, en niet met de deeghaken?
succes maar weer!

13

Beste Chantal,

Bedankt voor wederom je reactie!
Ik moet het beslag er uit scheppen.
Gieten zou idd wel makkelijker zijn, of is het beslag dan juist niet goed?

14

Als je kunt gieten is het beslag inderdaad niet goed.

Groetjes, Elly

15

nee, als je moet scheppen is ie goed! daar ligt het dus niet aan.
maar waar dan wel... nu weet ik het ook niet meer, behalve dat je de ovenstand geleidelijk moet laten oplopen.

Klopt je keukenweegschaal wel?? Dit probleem ken ik helaas...duurde erg lang voor ik erachter was dat ik de weegschaal niet p de goede stand had staan (staan er bij mij 3 op). Succes met het verhaal!

Groetjes Rebecca
Together forever, never apart. Maybe in distance, but never in heart!

17

Heb je tussendoor de over open gehad ?
Ik schep de schaaltjes 2/3 vol ( ingespoten met bakspray)
daarna 35 min op 180 . en als ze klaar zijn ( soms 40 min) dan haal ik ze meteen uit het schaaltje, dan blijven ze wel mooi. hopelijk lukt het
groetjs priscilla

18

Misschien gebruik je boven en onderwarmte van je oven?
alleen met onderwarmte bakken anders lukt bij mij niet veel.
Duurde bij mij ongeveer 4 keer voordat ik dat door had.
Succes annabelle

19

even een vraag moet je alleen onderwarmte gebruiken?want ik doe meestal boven en onder en krijg ook geen bol of hoge biscuit?

gr wendy beginner met taarten maken

20

mijn oven houd de temperatuur niet goed vast waardoor mijn cake niet lukte,
nu heb ik er een oven temp.meter in hangen (ik moet er wel bij blijven zitten) en zelf de temp. knop verzetten.

misschien is dit bij jou ook zo.

Groetjes Brenda