Onderwerp: Help! Blanda 12 cm
Sorry hoor allemaal, maar ik heb echt eventjes hulp nodig.
Ik heb alle spullen in huis, heb al tig keer het forum geraadpleegd en diverse pogingen gedaan maar nu begin ik het toch wel irritant te vinden.
Ik heb nu zo'n 5 tot 6x geprobeerd een mooie bol te maken, maar geen een rijst er goed.
De pogingen die ik o.a. heb gedaan:
** Poging 1:
1 ei (M) (staan nooit in de koelkast, dus op uitstekende kamertemperatuur)
66 gr mix
6,6 ml water
35 minuten op 175 graden.
Eieren eerst geklopt met een vork.
In een beslagkom alles met elkaar vermengd en 5 minuten met de mixer gemixed.
Blanda ingesmeerd met boter
** Poging 2:
50 gram mix
40 gram ei
5 gr (=5 ml) water
Ook hierbij zijn de eieren op kamertemperatuur.
Blanda ingesmeerd met boter.
Poging 1 & 2 heb ik vervolgens weer geprobeerd, maar helaas...
Alle 4 waren goed van smaak. Niet te droog en ook niet te nat.
Bij de 2e poging heb ik langer gemixt dan 5 minuten maar de massa is zo weinig, dat 10 minuten er niet beter van wordt, lijkt mij..
Ook heb ik langzaam opgebouwd in mijn oven (heb alleen de standen 125, 150, 175) en in 1x 30 - 35 minuten op 175 graden. Ook bijna geen verschil.
Ook heb ik er een geprobeerd obv de ingredienten, dus
1 ei
30 gr suiker
25 gr bloem
5 gram maizena
Snufje zout
weer is de smaak goed, maar het rijzen wilt gewoon niet lukken.
Bij alle pogingen heb ik de ene keer het rooster wel gebruikt, de andere keer niet maar ook dit haalt weinig uit. Ook heb ik de blanda schaal de ene keer preecies in het midden gezet, de andere keer ietsjes meer naar links omdat daar de warmtespiraal dan zeg maar net loopt maar ook dit maakt geen verschil uit.
Ben ik nou echt de enige, of.... ?
Het enige wat ik nog bij de 6 pogingen niet heb gedaan is de bakspray te gebruiken.
Deze heb ik inmiddels in huis, maar daar ligt het probleem niet want hij komt makkelijk los.
Hierbij nog eventjes een foto van mijn laatst gemaakte bol..

Ik vind hem eerlijk gezegd er goed uit zien, als hij nou hoger zou worden kan ik hem volgens mij goed bekleden met marsepein.