1

Onderwerp: Ganache onder Marsepein?

Voor mijn zoon zijn verjaardag a.s. zondag wil ik een chocoladetaart maken met tobleronemouse vulling en Frambozejam met verse frambozen. (gevonden op het forum :-))
Allemaal helemaal nieuw voor mij want ik maak altijd standaard bisquit met botercrememix vulling en kersenjam.
Ik smeer dan ook af met de botercrememix en doe daarna de marsepein er over.

Maar nu vraag ik me af of ik ipv botercreme niet beter ganache kan gebruiken... Want ik kan de taart niet afsmeren met de tobleronemouse neem ik aan. Dan krijg ik bobbels in het marsepein denk ik.
Ik heb nog nooit ganache gebruikt dus weet niet zo goed hoe het werkt en wat het doet. Ik heb wel gelezen dat het onder rolfondant word gebruikt dan zou het ook onder marsepein moeten kunnen toch?

Graag jullie adviezen en tips!!!

Alvast bedankt!!!

Mvg,
Clementtiene

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Our house doesn't alway look like this... Sometimes it't worse.

2

Re: Ganache onder Marsepein?

Volgens

Groetjes, Heleen
Mijn foto's

3

Ik heb het al een paar keer met ganache gedaan wel als het afgekoeld is even door mixen tot mousse, de taarten worden wel strakker zo.

Susana schreef:

Ik heb het al een paar keer met ganache gedaan wel als het afgekoeld is even door mixen tot mousse, de taarten worden wel strakker zo.

Oke, dus als het volledig is afgekoeld mixen tot mousse.
Is het dan koelkast afgekoeld of gewoon kamertemp. afgekoeld?
En dan eerst in de koelkast en dan marsepein er over of op kamertemp.?

Hoelveel ganache moet ik maken voor een taart van 25x25? En dan gewoon de verhouding 1:1 (slagroom:chocola)
Maakt het nog uit of ik melkchocola gebruik? Ik hou niet van puur...

5

Ik heb dat 1x gedaan en dat was echt superlekker!
Heb niet de ganache opgeklopt maar gewoon meteen over een bolletje gegoten. Even laten opstijven en toen bekleed met restjes marsepein die ik nog had. Wordt alleen niet heel strak omdat de ganache toch wat zacht blijft.

kiwi schreef:

Ik heb dat 1x gedaan en dat was echt superlekker!
Heb niet de ganache opgeklopt maar gewoon meteen over een bolletje gegoten. Even laten opstijven en toen bekleed met restjes marsepein die ik nog had. Wordt alleen niet heel strak omdat de ganache toch wat zacht blijft.

En weet je toevallig nog hoe de verhouding was die je had gebruikt?
Bijvoorbeeld 100 gram chocola : 100 gram room of 200 gram chocola : 100 gram room

7

Het recept van hiernaast gebruikt, uit het oranje gedeelte.

Maar heb ook een keer de smeltchocolade gebruikt van dr. Oetker onder de marsepein. Is ook lekker, en minder werk!