1

Onderwerp: alternatief voor dijkje van botercreme

Hallo allemaal,
heeft iemand een alternatief voor het dijkje van botercreme. Ik vind het alltijd zo'n gesmeer om die creme in de spuitzak te doen. Echt een klusje waar ik een hekel aan heb :-)
Ik weet dat je ook zonder dijkje kan werken maar dat vind ik toch een beetje eng, zeker als de vulling wat dunner is.
Graag jullie adviezen?!

catja

2

Re: alternatief voor dijkje van botercreme

Ik heb wel eens gezien dat het kapsel gewoon in drie lagen werd gesneden en dan van de middelste laag een rondje wordt uitgesneden. Dan hou je dus een rand over van kapsel, deze zet je op je onderste laag, daarbinnen doe je de vulling en dan de bovenste laag er op. (klinkt een beetje vaag zo...)
Mijn keuze zou het alleen niet zijn, omdat je taartje wel erg laag blijft.

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

Dan zou je dus ook een 2e taart kunnen bakken en die in versnijden voor de eerste.... dan kan je gewoon 2 vullingen er tussen doen... (je bakblik verhogen met bakpaier en iets meer beslag in je vorm doen... dat je er zelf 5 lagen kan snijden om 2 te versnijden op manier als Dagmar aangeeft...)

Mijn blog + foto's van de gemaakte taarten en decoraties!! www.taartjeheerlijk.nl

4

Als je met je vulling ruim van de kant afblijft (1,5 cm of zo)en dan, wanneer je de taart afsmeert, de ruimte tussen de lagen ruim opvult met bc? Zo is het mij verteld en ik heb het ook gedaan. Bij mij is het goed gegaan.

5

Een alternatief voor een dijkje?  G

Carpe Diem !

6

Ik blijf met de vulling ook altijd een stukje van de rand en smeer de naad gewoon dicht met bc 1:1.
Eigenlijk een smokkeldijkje dus.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

Ja ik smeer ook altijd een kleine centimeter van de rand met vulling! Werkt prima en ik heb nog nooit een dijkje nodig gehad.
Ik werk dan ook niet met extreem natte vullingen..

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

En als je dan toch een dijkje wil maken maar makkelijker: koop zo'n garneerspuit van de Hema (ligt bij de bakspulletjes, kost geloof ik iets van 1.50) dat werkt voor het spuiten van een dijkje makkelijker en sneller dan zo'n zak. Maar zonder dijkje werkt inderdaad ook hoor ;)

'I love it when a cake comes together'

9

Nou ik haal hem weer ff naar boven :)

Ik smeerde eigenlijk nooit met een dijkje! Maar nu zei mijn vriend dat ik er meer vulling in moest doen omdat dat lekkerder is, jajaja haha!
Maar goed dat heb ik nu dus 3x gedaan en ben absoluut NIET tevreden over mijn taarten! Ik heb ze dan ook lekker niet geplaatst hier! Ze zijn helemaal niet meer strak!

Zodra ik mijn taart heb afgesmeerd dan is hij heel mooi recht en strak net als anders maar tijdens het bekleden en decoreren wordt hij aan de zijkanten toch echt ronder.... zo'n uitzak idee! Dat toch me vulling tegen de marsepein aandrukt en dat de taart niet meer van die rechte zijkanten heeft... Snappen jullie wat ik bedoel?

Voorheen deed ik het net als Etspaghet en dat ging prima! Dan had ik echt de strakste taarten waar ik echt super trots op was.. maar nu is dat dus minder.

Dus ik ga het of weer op de ouderwetse manier doen of jullie moeten een gouden tip hebben. Nu is het ook nog zo dat ik straks mijn eerste taart met dijkje ga proeven... dus dan kan ik gelijk een vergelijking maken met wat ik nu echt lekkerder vind...

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

10 Laatst bewerkt door Soof (17-12-2009 11:40)

waarom geen wegwerpzakken gebruiken, dan hoef je alleen het mondje af te wassen of hoe heet dat ding ;-). oeps, niet goed gelezen je vindt het een gedoe om het IN de zak te doen. Ken je die tip van in een hoog glas zetten, rand omslaan,  en dan vullen ??

Neem je dromen mee de dag in..

11

Mariska1984 schreef:

Nou ik haal hem weer ff naar boven :)

Ik smeerde eigenlijk nooit met een dijkje! Maar nu zei mijn vriend dat ik er meer vulling in moest doen omdat dat lekkerder is, jajaja haha!
Maar goed dat heb ik nu dus 3x gedaan en ben absoluut NIET tevreden over mijn taarten! Ik heb ze dan ook lekker niet geplaatst hier! Ze zijn helemaal niet meer strak!

Zodra ik mijn taart heb afgesmeerd dan is hij heel mooi recht en strak net als anders maar tijdens het bekleden en decoreren wordt hij aan de zijkanten toch echt ronder.... zo'n uitzak idee! Dat toch me vulling tegen de marsepein aandrukt en dat de taart niet meer van die rechte zijkanten heeft... Snappen jullie wat ik bedoel?

Voorheen deed ik het net als Etspaghet en dat ging prima! Dan had ik echt de strakste taarten waar ik echt super trots op was.. maar nu is dat dus minder.

Dus ik ga het of weer op de ouderwetse manier doen of jullie moeten een gouden tip hebben. Nu is het ook nog zo dat ik straks mijn eerste taart met dijkje ga proeven... dus dan kan ik gelijk een vergelijking maken met wat ik nu echt lekkerder vind...

Ik heb dat ook! Heb gister hier gelezen dat je dan eerst ook je dijkje apart even moet laten opstijven in de koelkast, dan schijnt ie strakker te blijven.
Ga het zelf zaterdag uitproberen, laat dan wel weten of het werkt!

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

12

Ja dat doe ik altijd. Na het dijkje spuiten gaat hij terug de koelkast in totdat het dijkje hard is. Maar ja het gaat heel snel weer zacht worden. Dus ik denk dat ik voortaan maar weer lekker ouderwets doe! Ik heb hem namelijk net gegeten en ik vind een dikke laag cr

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

13

Soof schreef:

waarom geen wegwerpzakken gebruiken, dan hoef je alleen het mondje af te wassen of hoe heet dat ding ;-). oeps, niet goed gelezen je vindt het een gedoe om het IN de zak te doen. Ken je die tip van in een hoog glas zetten, rand omslaan,  en dan vullen ??

of zonder mondje spuiten, alleen een puntje van het zakje knippen.

14

ja dat doe ik idd ook :)

Groetjes Maris