1 Laatst bewerkt door CindyM (12-12-2009 22:24)

Onderwerp: Verschillende vragen over Marshmallowfondant (MMF)

Hi,

ik wil op de valreep voor mijn vriend zijn verjaardag een rubik's cube taart maken. Maar ik heb bij mijn vorige twee taarten kant en klaar fondant van Regalice gebruikt. En omdat het volgens mij heel moeilijk is om zelf fondant te maken (heb ik dus nog nooit gedaan) dacht ik dat mmf een goed alternatief zou zijn. Volgens het recept hier op de site zou het echt zo gemaakt moeten zijn. Is dat ook zo?

En kan je met mmf ook alles doen wat je met fondant kan doen. En dan bedoel ik kleuren met kleurstoffen, uitsteken, uitrollen en een hele taart mee bedekken, boetseren etc. Wordt het hard of blijft het zacht? En is het heel veel zoeter dan bijvoorbeeld fondant? En welke marshmallows kan ik dan het beste gebruiken?

We lusten beiden namelijk geen marsepein dus dat zal ik voorlopig weinig gebruiken (tenzij ik opdrachten krijg).

Alvast bedankt voor het lezen en sorry voor de domme vragen maar ik ben een beginner.

Groetjes, Cindy

2

Re: Verschillende vragen over Marshmallowfondant (MMF)

MMF is goed zelf te maken. De truc is om niet te snel met je handen te kneden (het is erg plakkerig) en er gaat veel poedersuiker in. Probeer eerst een tijdje met een vork de poedersuiker door de gesmolten marshmallows te mengen. Als dat niet meer lukt, strooi een berg poedersuiker op je werkblad, leg daar het marshmallowmengsel op en daarover weer een laag poedersuiker. En druk dit poedersuiker lichtjes met je handen in het mengsel. Het mengsel, wat langzamerhand een bol vormt en steviger wordt, steeds omdraaien en zorgen dat de buitenkant steeds voldoende poedersuiker bevat. Gaanderweg kun je steeds meer duwen en kneden, totdat het echt fondant is geworden. Mocht je toch te snel gekneed hebben en je vingers zitten vol met zeer plakkende fondant, dan kun je dat van je vingers krijgen door poedersuiker in je hand te doen en in je handen te wrijven. Zo wrijf je de fondant van je handen. Je kunt er alles mee doen als met gewone fondant, het is net zo zoet. Het is wel wat stugger, zeker als je de fondant een tijdje laat liggen. Even een paar seconden in de magnetron wil dan wel helpen.
Ik vind het dus goed te doen en het smaakt ook lekker. Je kunt de traditionele roze/witte marshmallows gebruiken, maar ik heb ook wel eens spekjes gebruikt. Maar... de kant en klare MMF van Regalice is veruit de lekkerste fondant (vind ik). En niet al te duur, ik geloof 13 Euro voor 2,5 kg. Sinds ik deze ontdekt heb maak ik zelf geen MMF meer.

Groetjes, Elly

3

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga morgen gelijk marshmallows halen en dan aan de slag. Kan ik ook zondag al het fondant maken en dan pas maandag starten met bekleden? Of moet ik het direct gebruiken zodra ik het gemaakt heb?

4

als het echt nog heel erg plakkerig is , een tijdje in de koelkast en dan kan je makkelijker kneden,   kleuren en uitrollen geen probleem

5

Tip: de mengkom even insuiten met bakspray voordat je de MM's erin laat smelten.
Dan blijft het niet zo aan je kom plakken.

Je kunt gewoon in een diepvrieszakje het heel goed bewaren.

je kunt MMF gewoon kleuren en gebruiken zoals je met al je andere fondant doet.
Niet in de koelkast bewaren,maar gewoon in een plastic zakje en dan in een bakje bewaren!!En als het een beetje te hard geworden is gewoon even in de magnetron!!