1

Onderwerp: effecten hoeveelheden maizena, bloem, suiker

Beste allemaal.

Uiteindleijk ben ik begonnen met mijn eerste biscuitdeegtaartje van de week. En het werkt ontzettend aanstekelijk :P

Ik gebruik (om te oefenen) een klein taartblikje van de hema. Jeweetwel welke ik bedoel. (zo'n schattig dingetje :P) Met heel weinig ingredienten heb ik dan genoeg om te oefenen.

Ik gebruik per ei nu (en totaal 2eieren):
45gr suiker
25gr bloem
20gr maizena
(45-25-20 dus)
Mix eerst de ei in geheel met suiker tot lekker dik is, dan rest erdoor spatelen.
En dan in hetelucht op 160graden (uitgeprobeerd) 35 - 40min
(al weet ik niet precies wanneer ie 'goed is'. Soms is het midden aan de bovenkant een beetje 'zacht cakeig' nog namelijk. Dan 5 min in oven laten afkoelen en dan meteen eruit halen en omgekeerd op rooster leggen. (of beter anders doen?)

Nu ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als ik mijn verhouding verschuif naar
bijvoorbeeld 45-30-15. Dit heb ik nu dus net even gemixt en staat nu in de oven. Wat kan ik er van gaan verwachten? Wordt ie zachter, steviger,  etc? Uiteraard kom ik daar straks achter, maar ben wel benieuwd naar wat de effecten zouden moeten zijn bij veranderen hoeveelheden maizena, bloem, suiker. Of bv eiwit + eigeel apart mixen. Ga ik wel allemaal proberen, maar de theorie erachter wil ik graag weten ;)
En oventemperaturen moeten mss ook iets anders ingesteld bij andere verhoudingen? Ok

De meneer van mevrouwtaart

Re: effecten hoeveelheden maizena, bloem, suiker

Ik weet niet welk maatje eieren jij gebruikt, maar bij een M maatje zou ik 30 gr suiker, 25 gr bloem en 5 gr maizena aan houden.. (ik gebruik alleen maar maatje M eieren dus ja ...)
Voro de rest is het bij een hetelucht altijd even uitzoeken, maar ik zou voor een 1e biscuit een standaard recept aan houden en kijken hoe die is, want dan weet je hoe hij in het vervolg moet zijn...
Verder kan ik je niet helpen, ik hou me aan het standaard recpet altijd..

En ik zou afsmeren met botercreme, zeker met wit...

Mijn blog + foto's van de gemaakte taarten en decoraties!! www.taartjeheerlijk.nl

3

zoooo jij heb eigenlijk best veel vragen een beetje verstopt in deze post ;)
Anywho... de meningen over afkoelen in de oven en zo is erg verdeeld..  Persoonelijk ga ik voor gelijk uit de ovenhalen 5 min in de bakblik afkoelen en dan op de rooster gooien.
Voor zo een kleine taartje vind ik 35-40 min wel erg lang.. bij een 15 cm doorsneed taart blik zit et bij mij nog geen 25 min in de oven.. Maar ik heb weer geen hetelucht oven en ik bak op 170.
Gebruik jij 45gram per 1 ei!!!!! ik hoop echt dat dat voor 2 is whahahahahaha.. 
Zelf hou ik de recept van hiernaast aan (met een kleine aanpassing) per ei is et dan 30-25-5.... maar ik ga ervoor 25-25-10 per ei.  Werkt prima bij mij blijft lekker luchtig zakt (bijna) nooit in.. en is niet te zoet.
En taarten bakken is rocketscience :P hahahahahahahaha
oh en en tip voor de plakken.. als je geen botercreme wil gebruiken kan je et beste abrikozen jam gebruiken ;)

4

:P dat van die suiker , dat komt doordat het 'cake' beslag geleend heb van een bienenstich recept ;) (en das nogal zoet).

5

ahhhhhhh nu snap ik em.... was de wel gelukte de 2de taartje van je?

6

jep :) netjes uit oven gekomen. Minder stevig van vorm issie. (indeukeriger)

7 Laatst bewerkt door lang delftje (07-12-2009 20:52)

De verhouding voor kapsel is

2 ei
1 suiker
zout
citroen o.i.d.

1 bloem

Als je meer ei gebruikt is het kapsel slecht of niet gaar te krijgen en kan naar gebakken ei gaan smaken.
Een gedeelte ei vervangen door dooier ( tot 100 % te vervangen ) geeft een smeuiger kapsel wat heel goed verwerkt en lekkerder is om te eten.
Meer suiker (tot 12,5 % )geeft een steviger kapsel wat iets langer moet bakken en na het bakken beter te verwerken is.
Meer bloem geeft een droger en kruimelig kapsel.
Een gedeelte van de bloem door maizena of zetmeel vervangen werd gedaan als de tarwe oogst slecht was en er te weinig zetmeel in de bloem zaten. Door zetmeel toe te voegen wordt het kapsel droger en kruimelig.
Het gebruik van zelfrijzend bakmeel is niet nodig voor kapsel
Chocolade kapsel is 15 % van de bloem door cacao vervangen.

Als je zondigt zondig dan lekker

8

ik koop trouwens patent kristalbloem. Of is tarwebloem beter?

Is hetzelfde. De goedkoopste bloem is het beste voor kapsel.

Als je zondigt zondig dan lekker