1

Onderwerp: heel veel vragen over mmf (en tylose)...

Hallo allemaal,

Ik wil graag de taart van de laatste Mjam Taart maken met de zwarte Piet op een cadeau-taart... (natuurlijk iets aangepast...), die vond ik heel leuk.
Maar thuis heb ik alleen marsepein en de rolfondant van Ballina, dus daar kan ik niet mee boetseren, ook met tylose erdoor, toch?
- Moet ik echt mmf gaan maken als ik het wil doen? De strik moet inderdaad wel, maar de Piet ook?
- Marsepein hard echt helemaal niet uit met tylose?
- Thuis gemaakte mmf hard wel uit met tylose?
- Welke hoeveelheid tylose (in verhouding) moet ik dan gebruiken?
Ik heb al de mmf recept op de forum gezien en ik ben gisteren naar de C1000 geweest om de marschmalows de kopen maar die zijn roze en wit door elkaar dus moet ik waarschijnlijk naar de Hema...
- Ik moet alleen de witte mm gebruiken de fondant te maken, toch?
- Hoeveel mm moet ik gebruiken om ruim genoeg te hebben aan de strik en de piet? De taart ga ik met marsepein bekleden...
- Als de tylose door de mmf is gedaan, hoe lang kan ik het bewaren? even lang als de mm of wordt het dan te hard?

Dat waren dus inderdaad heel veel vragen, de antworden kon ik toch niet zo goed op de forum vinden,
Alvast heel erg bedankt voor jullie antworden!

Groeten,
Audrey.

2

Re: heel veel vragen over mmf (en tylose)...

ik werk altijd met marsepein (vaak zonder tylose) om mee te boetseren.
als je zelf van marshmallows iets wil maken, dan kun je die van de c1000 toch sorteren in  wit en roze. althans ik zou niet speciaal naar een andere winkel rijden om alleen witte te kopen.

op je andere vragen kan ik geen antwoord geven.

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

3

Ik weet niet alle antwoorden, maar degene die ik weet zal ik vast opschrijven.
- Het ligt aan het soort Ballina dat je hebt of je ermee kan boetseren, maar de rolfondant (als je de paste to cover) bedoelt volgens mij niet. Sommige mensen gebruiken wel marsepijn om te boetseren, ikzelf liever niet.
- Marsepijn hard ook met tylose niet of nauwlijks uit. Het duurt in ieder geval erg lang (weken)
- Thuis gemaakte mmf hard wel uit met tylose.
- De verhouding, ik gok altijd een beetje, officeel 1 theelepel op 500 gram geloof ik.
- Het ligt aan de kleur die je van je MMF wilt hebben of ik de roze ook gebruik. Bij donkere kleuren merk je er niets van. Dus bruin, zwart, rood enz. kan je gewoon maken.
- De hoeveelheid ligt echt aan de grote van de strik, het soort strik en de grote van je piet.
- Het wordt bij mij ondanks luchtdicht verpakken altijd behoorlijk hard, maar even in de magnetron doet vaak wonderen. Hoelang je het kan bewaren, geen idee.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

4

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!
De mm van de C1000 zijn allemaal van beide kleuren, dus soorteren betekent elke stukje breken... dat zou me even veel tijd kosten dan gewoon naar de Hema rijden ;-)
Ik ga vanaovnd aan de slag. Nogmaals bedankt voor je hulp!
Groetjes,
Audrey.

5

Ik haal altijd eens in de zoveel tijd bij de Lidl marshmellows die zijn wit.
Ze zijn vaak dan in de reclame en dan haal ik gelijk een hele tas vol op voorraad.
Ze hebben ze ook niet altijd.
MM zijn heel makkelijk met een schaar in stukjes te knippen.

tylose die ik heb zegt 4gr op 250gr fondant.

6

Dank je wel voor je tip! Volgende keer ga ik naar de Lidl, ze hadden het niet bij de kleine Hema bij me in de buurt en toch bij de AH gevonden...
Ik heb de mmf gisteren gemaakt met mijn kenwood, het is best goed gegaan voor een eerste keer. Ik heb ook gelijk een lepeltje tylose erdoor gedaan (de hele mmf is ongeveer 650 gr) maar ook glucose...  en ik hoop dat het goed uitkomt. Nu is het luchtdicht ingepakt en vanochtend was het al best hard geworden. Ik ben heel benieuwd, vanmiddag eventje in de magnetron en probeer ik wat strijkjes of lettertjes met de maken...
Ik ben altijd slecht geweest met recepten bij de letter volgen en ben ook nog eigenwijs (ah die fran

7 Laatst bewerkt door Fiesta Miranda (04-12-2009 22:23)

Ik weet niet wat jullie ervaringen verder zijn maar de combinatie van tylose en ballina boetseer fondant werke bij mij niet echt. Ik heb mijn gemaakte kroon ten lange leste maar in de oven laten drogen. Heb zelfs meer dan de aanbevolen tylose gebruikt en 24 uur laten rusten. Heb ik iets anders fout gedaan?

8

Fiesta Miranda schreef:

Ik weet niet wat jullie ervaringen verder zijn maar de combinatie van tylose en ballina boetseer fondant werke bij mij niet echt. Ik heb mijn gemaakte kroon ten lange leste maar in de oven laten drogen. Heb zelfs meer dan de aanbevolen tylose gebruikt en 24 uur laten rusten. Heb ik iets anders fout gedaan?

Ballina wordt niet hard ;)
blijft altijd zacht

Thanx, welke fondant is dan w

10

Kijk in de webshop bij rolfondant per merk, elke fondant heeft een specificatie... succes!

11

Audrey BG schreef:

De mm van de C1000 zijn allemaal van beide kleuren, dus soorteren betekent elke stukje breken... dat zou me even veel tijd kosten dan gewoon naar de Hema rijden ;-)
Groetjes,
Audrey.

ehh spekkies zijn 2 kleuren maar marshmellows zijn geheel van 1 kleur en dan is de helft van de MM's geheel roze en de andere helft geheel wit

spekkies zijn heel wat anders dan Marshmellows dus niet denken dat dat ook wel werkt..  En ehh Breken? Marshmellows zijn zacht hoor... :S

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

12

Bommeltje schreef:
Audrey BG schreef:

Groetjes,
Audrey.

ehh spekkies zijn 2 kleuren maar marshmellows zijn geheel van 1 kleur en dan is de helft van de MM's geheel roze en de andere helft geheel wit

spekkies zijn heel wat anders dan Marshmellows dus niet denken dat dat ook wel werkt..  En ehh Breken? Marshmellows zijn zacht hoor... :S

;)
ik dacht hetzelfde ;)
je kan ze bij elke supermarkt halen
Ah, Emtee, Jumbo overal eigelijk
et is een roze doorzichtige zak bij de snoep ze zijn geloof ik 1.29 per zak