1

Onderwerp: Vinden jullie fondant/marsepein taarten echt lekker?

Hoi,
Nu ik een heel klein beetje bezig ben met het maken van taarten en ze decoreren met fondant vraag ik me iets af.
Hoe maak je een taart van dat soort echt lekker? het ziet er allemaal wel heel prachtig uit met die kleuren en decoraties maar om nou te zeggen : ik eet zo'n fondant gekleid roosje helemaal op? nee...
Ik ben best wel een bakkoningin, maar dan meer in de categorie goeie brownies, muffins, koekjes, appeltaarten, cheesecakes etc. Dus meer het type dat om de lekkere smaak gaat. Ik ben benieuwd hoe jullie een goede smaak combineren met een mooie decoratie.

2

Re: Vinden jullie fondant/marsepein taarten echt lekker?

Ik ben een echte zoetekauw, en mijn kinderen ook, dus ons zul je niet horen klagen over de smaak van Fondant. Die wordt hier rustig opgegeten zonder iets van taart eronder :lol: Je taarten moet je lekker(der) maken door met de vullingen de juiste combinaties te zoeken en ook dat is weer een kwestie van smaak. Ik heb mijn klanten nog nooit horen klagen dat een taart niet lekker was en ik ga dan ook rustig verder met waar ik gebleven was!

Smaken verschillen nu (gelukkig) eenmaal! :Y

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Nope, als we hier taart eten laat iedereen de bekleding liggen.
Ben maar voor anderen gaan bakken :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Hi stadgenoot,

Ik bak ook van alles en zeker niet alleen marsepein en fondanttaarten. Maar voor een leuke gelegenheid is het wel leuk een mooi gedecoreerde taart te maken. De roosjes en zo hoef je natuurlijk niet op te eten en voor de rest moet je gewoon zorgen dat binnen en buitenkant een beetje met elkaar in evenwicht zijn en lekker bij elkaar passen. Een appel-perentaart kun je prima met marsepein bedekken, mensen stoppen ook marsepein in hun appeltaart. Fondant bij deze taart zou ik niet zo lekker vinden. Als je iets van biscuit maakt en je gaat deze vullen en je bent niet zo van het zoet kun je bijvoorbeeld een wat zuurdere fruitvulling nemen en daarna bedekken met fondant. Dat heft het het allezoetste wel een beetje op. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die houden van heel zoet en vinden het heerlijk een zoete vulling te combineren met marsepein of fondant. Ik zou zeggen, ga gewoon eens aan de slag met wat je lekker lijkt en flink te experimenten.Heb je gelijk een excuus om lekker veel taarten te bakken.

Veel bakplezier.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

5

Hier blijft ook vrij veel fondant liggen, maar ik zeg er dan ook altijd bij dat de buitenkant de verpakking van de lekkere taart is ;)

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

6

Het blijft een kwestie van smaak denk ik. Een hele dikke laag fondant vind ik ook niet lekker, veel te zoet en te machtig! Ik heb daarom een aantal malen de fondant heel dun uitgerold, alleen kreeg ik de taart toen niet echt goed strak bekleed. Dus ik ga nu toch maar weer voor wat dikker. En dan maar gewoon wat fondant laten liggen...De inhoud is wat mij betreft ookhet lekkerst!

Groetjes, José

7

hier vinden wij fondant echt te zoet en niet lekker, daarom marsepein. Rol deze mega dun uit en dan eroverheen. Als mensen niet van marsepein houden, dan halen ze die laag eraf maar eten de taart maar al te graag op.
Zelf vind ik de combinatie van het geheel gewoon lekker dus bij mij blijft er nooit iets liggen hahah

8

Fondant vind ik soms een beetje veel van het goede en eet ik niet altijd helemaal op, Mijn man eet zo'n taart op incl. roosjes ;)
Marsepein vind ik wel heerlijk dus dat gaat op!

9

Leuk om jullie reacties te lezen! Anotchka, jou tips gaan me vast wel helpen om 1 en ander met elkaar te gaan combineren. Ik bleef misschien een beetje hangen in de standaard: biscuitdeeg, botercreme, jam, fondant/marsepein.
Ook grappig om te lezen dat de fondant regelmatig niet wordt op gegeten en dus puur als decoratie is voor sommigen.
Ik zie hier ook wel hele taferelen voorbijkomen met allemaal poppetjes en dergelijke, die worden dan dus ook niet opgegeten denk ik? (sorry hoor, ben echt een leek....)

10

Nee joh, je kunt van alles bedenken, vullingen op basis van fruit, mousses van fruit of chocolade, bavaroisvullingen, vullingen op basis van marscarpone of ricotta als je het wat lichter wil. Je kunt zelfs no-cook cheesecake vullingen gebruiken. En als je bijvoorbeeld een favoriete taart hebt, bijvoorbeeld een worteltjestaart stop je de bovenste laagje lekkere creme wat normaal bovenop de taart gaat in het midden, smeer je hem af met botercreme en bedek je hem met fondant. Zo heb je en je favoriete recept en een mooie taart.
En als die poppetjes eten de meeste mensen niet op.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

11

Ik vind het heerlijk.... Maar laatst had ik voor mijn zoontje een bert&ernie taart met een geboetseerde bert, en die is niet op gegaan. Dat was wat veel van het goede vond ik. Maar het laagje en evt een roosje gaat er hier altijd wel in hoor!

Mijn dochter vind het te zoet, dus die voert haar zoete laagje wel op aan haar broertje, haha!

*)

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

12

Ik ben helemaal geen fan van taart.. Maar bekleed met marsepein en lekker gevuld eet ik altijd wel een stukje ;)  Cream cheese frosting is errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrg lekker in een taart mmmmmm. 
Iedereen ik ken vond et eerst zonde om de fondant te laten liggen.. maar nu is et gewoon normaal dat er op alle borden een stuk overblijft. behalve aan de bordje van mij zoon.. hij eet de fondant en laat de taart zelf liggen ;)

13

heel veel mensen laten de versiering liggen, dus eten wel de marsepeinen/fondant bekleding op, maar de roosjes e.d. worden niet door iedereen opgegeten!

14

Leuk om je topic te lezen want ik vroeg me net hetzelfde af!! Ik vond gisteren de buitenkant (marsepein) niet echt lekker, veel te machtig, en bijna iedereen was ermee ens (niet gezegd maar die hebben ze voor een deel laten liggen). Zelfs mijn man, die echt een marsepein fan is, vond het niet lekker... komt het door al dat kneden en de kleuren? En dat is heel jammer als je bijna 5 uur aan een taart bezig bent en dat het niet lekker smaakt! Ik had de bokenpootjes vullen gedaan en dat vond ik ook geen succes, dat is ballen! :s
Ik had gedacht om volgende keer de taart met een zachte glazuur te smeren (chocolade ganache of zoiets) en alleen de boetsersel of puzzelplaatje van marsepein te maken, dan kan ik misschien ook meer aandacht aan de smaak besteden.
V

15

ik doe altijd een dun laagje fondant met vanille of citroen aroma. decoraties zijn van marsepein. zelf vind ik marsepein jakkiebah, maar iedereen in mijn omgeving staat te springen voor marsepein.

was laatst bezig met marsepeinen vogels, kwam er een vriend binnen 'ow is dat marsepein, dan blijf ik nog ff' uiteindelijk al de resten of gegeten. en s avonds een vogel :D.

16

Ik gebruik altijd 50/50 fondant/marsepein,maar ja zelf eet ik het niet,soms wat afval kruimeltjes.

groetjes van Ann

17

Ik gebruik Marsepein en moet zeggen dat ik de ene keer wel zin heb in de marsepein van de taart en de andere keer niet. Ik vind het het lekkerst in combinatie met een frisse vulling, bijv. lemon curd en citroenkwark. Zoet met zoet....vind ik te zoet.

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

18 Laatst bewerkt door Jol321 (06-12-2009 15:32)

Ik verbaas me eigenlijk over de reacties. Ik vind mooie taarten erg leuk, maar  mijn persoonlijke mening is, dat de taart vooral lekker moet zijn. Ik doe hier erg  mijn best voor (wat vullingen/combinaties/trempereren etc) en krijg alleen maar lovende reacties. Zelden blijft er iets liggen (soms wel bij kleine kinderen). Als er boetseersels opzitten, vechten de kinderen er bij voorbaat al om wie het mag hebben. Dus die maak ik ook echt eetbaar (marsepein).
Bekleding is altijd marsepein en een niet te dikke laag.

Groet, Jolanda

19

Ik heb vorig jaar voor mijn eigen verjaardag een taart gemaakt met monchoutaartvulling; monchou met slagroom en kersen. Aan de zijkant reepjes marsepein en bovenop geraspte witte chocolade. Heerlijk!! :Y
Zo heb je toch een combi met marsepein.

Ik vind de marsepein/fondant-taarten ook erg zoet en veel mensen laten het dan ook liggen, ook al ziet hij er nog zo mooi uit.

20

Kijk, deze;

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3SVZJRBX-D.jpg

21

Net als Jolanda verbaas ik me ook. Over het algemeen gaat het hier gewoon op, ook boetseersels (die inderdaad door kinderen). Of het nou rolfondant is of marsepein... Ik ben zelf geen marsepeinfan, maar op een taart eet ik het toch echt wel op..

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

22 Laatst bewerkt door mickjuulmae (06-12-2009 19:23)

Ik sluit mij aan bij Jol123 en Marianne, de taarten gaan hier schoon op! Fondant is zoet maar als je het combineert met een lekkere frisse vulling en de taart niet te dik bekleed is het vaak een lekkere combinatie. Ik bak ook graag voor familie en vrienden en iedereen vind het superlekker eigenlijk. Daarnaast bak ik voor de mensen die er wat minder van houden een appeltaart erbij en laat die dan vaak met een klodder verse slagroom gegeten worden :lol: Ik denk dat dat de kunst is van gedecoreerde taarten maken, de buitenkant met vulling en biscuit in het goede (en lekkere ;)) evenwicht brengen.

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

23

Ik heb nog geen klachten gehad van mensen waarvoor ik taaten heb gemaakt, maar daar zie ik natuurlijk niet of de fondant ook op wordt gegeten of niet!
Mijn kids zijn er dol op en laten vaak de binnenkant meer liggen en eten alleen het fondant ;) Ze zijn al blij al ze zo een stukje van mij mogen! Ook mijn man en ik eten het gewoon op, lekker juist! Maar mijn neefje van 6 moet er weer niets van weten en een zoontje van mijn collega lust het ook niet. Kwestie van smaak.
En mijn zus heeft weer ontdekt dat ze marsepein toch liever heeft (nadat ik een klein taartje met marsepein voor haar had gemaakt) maar ja, ze krijgt het alleen bij mij thuis dus dan moet ze ht doen met fondant ;)

24

Niet te dik bekleden, inderdaad. En MMF smaakt wel beter vind ik. Ik bestelde onlangs aroma's. Die kan je best gebruiken in fondant. ;)

25

Hier gaat ook altijd alles op of het nou marsepein of fondant is dat maakt niet uit.