26 Laatst bewerkt door AnjaS (02-12-2009 09:24)

Re: Merenque botercreme

Ik heb laatst dus de merenque botercreme gemaakt, werd niet echt piekerig, heb hem toch gebruikt als tussenlaag, was errug lekker, heb dus om af te smeren gewone botercreme gebruikt.
Maar... word de merenque botercreme net als gewone botercreme ook hard als je het gebruikt om af te smeren? Want hij was wel erg lekker. Om You tube vond ik een filmpje hoe je handig kunt zien of de suiker opgelost is in het eiwit.
Kun je de creme, al dan niet gewone of merenque ook een paar dagen tevoren klaarmaken en bewaren in de koelkast?

http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

hoi allemaal
ook ik heb even twee vragen
ik wil cupcakes gaan maken en deze dan misschien vullen met deze botercreme en afsmeren en dan versieren , maar wat moet ik me voorstellen bij
merinque botercreme is dit zachte creme met harde stukjes ? zoals bij ijs weleens is als je een bolletje merenque ijs neemt
het lijkt me lekker maar ik weet niet zo geod wat het is.

en dan nog een vraag als het gemaakt is kan ik het dan 1 dag buiten de koelkast bewaren?
bedankt v jullie hulp groetjes mientje

28

@ mientje... merinque botercreme lijkt net op gewoone botercreme (van mix bijv).  Alleen de smaak is veeeeeeel lekkerder ;) Als je stukjes erin heb is er iets fouts gegaan. 
Voor vullen en afsmeeren gaat et prima.. Zelf gebruik ik 1:2:2 voor vullen en 1:2:3 voor afsmeren.. de laaste wordt iets dikker.. en de 1:2:2 blijft lekker zacht en je hoef nooit zorgen te maken dat et te boterig smaakt. 
Meringue botercreme gemaakt met verse en ook eiwitpoeder kan je beter in de koelkast bewaren.

29

Jaa................het is gelukt. De aanhouder wint, de vorige keer dat ik de Merenque bc maakte was hij niet meteen mooi stijf maar lobbig.
Omdat ik volgende week de verjaardagstaart van onze kleinzoon ga maken, wilde ik toch nog eens proberen, maar heb het nu net eerst als proef gedaan, met 1 ei en Bertolli. Als proef is het prima, maar voor de taart ga ik toch roomboter gebruiken.
Het is prachtig stijf geworden. Heb het au bain marie eerst met de hand geklopt. De suiker loste sneller op dan ik dacht. Toen overgebracht in een schaal en met mijn getrouwe handmixer, aangezien ik geen Kenwood bezit, gemixt en als resultaat inderdaad een prachtige zachte creme. Heb het in een Tupperware bakje in de koelkast gezet, om de komende dagen eens even te kijken hoe hard het eigenlijk wordt, gewone botercreme wordt echt hard, met M.bc weet ik het niet.
Dus dames, zoals met alles.....de aanhouder wint. En ik blij.

30

Hallo,
Ik wil graag mijn muffin decoreren met een toef botercreme, maar ik vroeg me af of botercreme heel hard wordt/is?
Ik had hier op de site bij recepten gezien dat er ook een botercrme extra is? Weet er iemand wat is het verschil met botercreme?
thnx alvast!

ok canadesje
bedankt voor je antwoord
ik had het niet gemaakt hoor dat er stukjes inzaten
gr mientje

32

Beetje late reactie maar gebruiken jullie hiervoor gewone kristalsuiker?

Groetjes Eline

33

Ja. gewone kristalsuiker, heb het laatst gedaan met basterdsuiker, omdat ik geen kristalsuiker in huis had. Het is toch jammer genoeg niet gelukt. Prima om als vulling te gebruiken, maar om af te smeren niet. Later opnieuw gemaakt met kristalsuiker en toen werd het prachtig.
Kan natuurlijk ook aan mij gelegen hebben, maar ik heb het op dezelfde manier gedaan.