1

Onderwerp: topsy turby probeersel en graag wat advies

Hi dames,

Mijn zwager werd gisteren 50 en ik heb voor hem een retrotaart gemaakt.
Hierbij  mijn eerste topsy turvy. Hoe vinden jullie de vorm, lijkt het wat of is het te topsy en turvy.
Technisch gezien is hij niet echt volmaakt. Nou is het ook altijd wat moeilijker werken met zelfgemaakte marsepein (dat doe ik meestal, zeker voor eigen gebruik, dat vinden ze gewoon lekkerder), is wat minder elastisch. Maar ook met gewone marsepein vraag ik me af hoe je zo'n ongelijke vorm netjes kan bekleden. Het bubbelt en bobbelt aan alle kanten.
En ik heb de rondjes van de bovenste en onderste taart ingelegd en dat gaat bij de marsepein erop leggen toch een beetje rekken waardooer de rondjes wat uit vorm raken. Heeft iemand daar nog een oplossing voor. (Bij ronde taarten geeft dat inleggen eigenlijk geen problemen).
Hier is hij dan. O,ja hij is gemaakt de bovenste 2 van appel-perentaart en de onderste van koffie-schuim-cremetaart.
(mijn zwager vond hem overigens wel mooi hoor....)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IOT4ASQV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XCIOOXPH.jpg

Bedankt voor het kijken en tips zijn welkom.

Groetjes,
Anja

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

2

Re: topsy turby probeersel en graag wat advies

ik vind m heel erg topsy hoor :Y
wat betreft de hobbels en bobbels,
je taart afsmeren met botercreme en dan ff in de koelkast laten opstijven,
dan eventueel nog een laagje botercreme eroverheen,zodat de ondergrond goed vlak word,scheelt een hoop bobbels ;)
een topsy bekleden is ook niet makkelijk hoor,je moet er ff handigheid in krijgen.
wat betreft je rondjes die uit vorm raken,
bekleed je taart eerst met de basis kleur,en voeg daarna pas je decoratie toe,dus in jou geval de rondjes......
succes voor de volgende x!

groetjes,chantal

Wat een leuke topsy, ik heb me er tot nu toe nog niet aan gewaagd, ook namens mij bdankt voor de tips cedcait, ik had er gen idee van dat je na het aanbrengen van de botercreme de taart even in de koelkast moest zetten! Gr Patricia

In mij leeft een slank iemand, gelukkig kan ik haar de baas met koekjes cc's en taartjes! Gr Patricia

ik vind hem qua vorm al prima hoor, topsy genoeg!
Alleen wat ik zelf altijd mooier vind, is dat de zijkanten recht gesneden zijn, dus niet bol, zoals nu. Dus dan zou je vanaf de rand van de taart naar beneden moeten snijden.
Beetje lastig uitleggen.
Als je trouwens topsy's leuk vind, dan kan ik je echt de dvd van lindy smith aanraden. Bien heeft die ook te koop. Lindy legt het zoooo goed uit en je wordt er zo enthousiast van! Ook kun je vanaf de dvd een bestand downloaden met snijtabellen. Daar staat op welke maat taart je op welke manier en centimeters afstand en dergelijk wonky/topsy turvy moet snijden. zooooo gaaf!!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Dames bedankt voor de tips:

Chantal:
Tot het afsmeren ging het goed hoor. Ze kwamen mooi strak de koelkast uit alleen met het bekleden had ik zeg maar te veel marsepein en te weinig taart dus zaten er heel veel plooien in en daar ging de marsepein dan ook weer van scheuren.

Tirza;
Bedankt voor de tip. Ik vind Lindy Smith helemaal geweldig. Heb alleen niet de illusie dat ik ooit zulke taarten ga maken.....Maar dat snijden vond ik erg lastig. Ook al vanwege mijn appel-perentaart waar al het fruit zeg maar in de weg zat maar ik vind het ook moeilijk om radicaal het mes er in te zeggen. Ben altijd bang dat het dan helemaal niets meer wordt. Maar ik ga zeker even kijken of de video iets voor mij is.

Patricia
Gewoon proberen hoor, het is hartstikke leuk om te doen.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl