1

Onderwerp: een deuk in het midden??

Ik ben sinds een half jaartje verslaafd aan deze hobby en voorheen had ik nooit problemen met het bakken van de kapsels. Alles werd mooi hoog (soms te) maar de laatste tijd grrrr
Als het uit de oven komt is er niks aan de hand, maar na een paar minuutjes afkoelen zakt het midden van de taart naar binnen. Het is mij een raadsel.
Ik heb al geprobeerd om langer te mixen, ik heb nieuwe eieren gekocht, de temperatuur iets hoger gezet van de oven, maar niets helpt.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen??

2

Re: een deuk in het midden??

Heb je toevallig andere mix dan anders gebruikt?

Een vriendin van mij die had laatst mix te kort en ik had haar mix van funcakes meegegeven. Zij zei het ook al dat hij zo inzakte en scheef trok. Ze heeft normaal andere mix waarbij dat niet gebeurd. Ik weet niet beter, want ik heb altijd funcake mix.

3

ik heb dit ook met mijn 25x25 kapsel maar hoe het nou komt?

Ik had het gisteren met de jurk voor Barbie. Nou is dat niet zo erg omdat het toch de onderkant wordt, maar met de vierkant en ronde had ik het laatst ook. En dan moet je met zoveel botercreme afsmeren om het weer recht te krijgen.
Het is overigens wel gaar van binnen.

5

karin van hees schreef:

Ik had het gisteren met de jurk voor Barbie. Nou is dat niet zo erg omdat het toch de onderkant wordt, maar met de vierkant en ronde had ik het laatst ook. En dan moet je met zoveel botercreme afsmeren om het weer recht te krijgen.
Het is overigens wel gaar van binnen.

Waarom? Ook bij rond en vierkant wordt de onderkant toch de bovenkant, dus dan is het ook niet erg.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Ja, je hebt gelijk. Maar vorige week had ik een vierkant kapsel en omdat de hoeken niet mooi waren en rond afliepen(waarschijnlijk hetzelfde probleem) heb ik de onderkant toch maar als bovenkant gebruikt. Dan had ik wel mooie strakke hoeken en heb ik onder op de hoeken een beetje opgevuld.

7

Ik heb met de mix van funcakes ook dat het wat scheef wordt. Met mijn andere mix had ik dat niet....
Ook laat ik deze mix iets langer bakken, want heb het idee dat het minder goed gaart in het midden.

Groetjes, Heleen
Mijn foto's

8

ik vind een mooi strak kapsel bakken het moeilijkste van alles!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

9

ik gebruik zelf het basisrecept en begon na een tijdje wat bakpoeder toe te voegen, dat ging goed en ongemerkt ging er steeds wat meer in, maar ik merkte opeens, dat mijn kapsels veel vaker inzakten na het bakken; zodra ik weer stopte met het bakpoeder was het over en zijn mijn kapsels weer mooi strak...

Groetjes, Dorothea.

10

is het inzakken niet een kwestie van de zwaartekracht?

bij mij krijgen de taarten een bult die wegzakt. dan heb ik een redelijk rechte taart

11

He,

heb hetzelfde probleem gehad. Doe mijn kapsel nu ruim 10 minuten langer in de over en nu zakt het niet meer in!

12

Mijn biscuits (ik gebruik geen mix) krimpen juist in de breedte; ze krijgen geen strakke randen maar 'ingevallen wangen'. Ik moet het nog proberen, maar waarschijnlijk bak ik mijn biscuits juist te lang, waardoor ze 'indrogen'.

Als je te kort bakt zou je kapsel niet gaar moeten zijn. Daar kom je snel achter door er een satehprikker in te prikken en kijken of er beslag/kapsel blijft 'plakken'.

Groet, Chris
Want een taart is nietzomaareentaart.nl