1 Laatst bewerkt door breemen1 (06-11-2009 13:33)

Onderwerp: HELPPPPPP merenquebotercreme blijft vloeibaar

heb voor het eerst de merenquebotercreme gemaakt  met eiwit poeder volgens recept taartenfee : 35 gr eiwitpoeder 210 water 500 poedersuiker snufje zout
au bemarie verwarmd  toen opgeklopt maar bleef behoorlijk warm ,ijspack er tegenaan. Niet echt piekerig  toen weer i d koelkast gezet  daarna weer kloppen,,, niet veel beter  ten einde raad de stukjes boter erbij 750 gr nu weer een aantal min laten kloppen maar het is net cakemix  moet ik nog langer kloppen of het even in de koelkast doen en word het dan vanzelf dikker.

wie weet het antwoord.

Morgen heb ik een demonstratie en heb ik het nodig ,kan dit buiten de koelkast of zal ik het dan in de schuur leggen.

Wel ga ik zo nog even n d supermarkt v boter ik heb nog een zakje botercreme mix en maak voor de zekerheid  dan maar wat extra.

2

Re: HELPPPPPP merenquebotercreme blijft vloeibaar

Was de kom waarin je de eiwitpoeder verwarmd hebt goed vetvrij? Want met Royal-Icing blijft het vloeibaar en wordt niet meer hard als er vet bijkomt. Je moet eerst alles in azijn of citroenzuur met heetwater afwassen en daarna met een schone theedoek afdrogen. Eiwitpoeder duurt ook langer om op te kloppen (tot schuim) als gewoon vers eiwit. Ik zou het in de koelkast bewaren, in bakje met huishoudfolie op het oppervlak en dan de deksel erop. Volgens mij is het dan 2 of 3 dagen houdbaar.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

3

de kom was echt vet vrij en het lijkt inderdaad heel veel op icing.
Maar nu zit de boter erbij en blijft het nog vrij vloeibaar moet ik nu nog langer kloppen, want ik heb het morgen nodig om af te smeren.
En kan ik het nu in de spuitzak doen of eerst in een afgesloten bak en dan morgenvroeg nog even opkloppen

Maarrr het smaakt wel  geweldig lekker.

Ik kan het me niet veroorloven om morgen met mislukte botercreme te werken dus ga nu maar even gewoon 1 op 1 maken en nog 1 extra met de mix.

bedankt v d snelle reactie
groetjes Christel

4

In het recept van de koekjesfee gebruikt ze volgens mij fijne (kristal)suiker en geen poedersuiker. Zou dat het kunnen zijn?

250 g eiwitten (of 35 gr eiwitpoeder met 210 ml water)
500 g fijne suiker
750 g roomboter, in kleine blokjes gesneden.
snufje zout

5

Christel, misschien wordt het in de koelkast wel stijver door de boter, maar ik denk het niet meer door het nog een keer door te kloppen.

Misschien is het idd handig als je die bc maakt, dan heb je nog wat achter de hand. Misschien kan je het nog als vulling gebruiken, want het smaakt toch lekker ?

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

6 Laatst bewerkt door breemen1 (06-11-2009 20:01)

Zou best kunnen maar ik doe alles met poedersuiker, uiteindelijk is het wel goed gekomen, mischien heb ik het ook te snel van het vuur gehaald en was het water nog niet genoeg verdampt.
Ik had het in een spuitzak gedaan en toen in de koelkast en toen werd het al wat  dikker.

Maar het is echt veel lekkerder dan gewone botercreme vind ik.

Nou we zijn klaar voor de demonstratie bij Pure Taste in Zutphen morgen.
Bijna 100 minicupcakejes ,6 kleine taartjes om af te smeren en te bekleden.
1 grote en een kleine aansnijtaart.
Nou zo komen we toch een heel eind.
Vanmiddag kreeg ik de nw uitstekers binnen van cakesupplie, ik heb weleens gelezen op dit forum dat ze niet snel leverden.
Nou bij mij niet woensdagavond besteld en betaald via ideal, en leuk dat ze zijn die hulstblaadjes ijssterren en arresleetjes etc etc.

Ik zal foto,s maken en posten.
En ook in mijn album zetten.
http://www.mijnalbum.nl/Album=DTMFUFCC

Bedankt allemaal

groetjes Christel

7

meringuebotercreme kun je beter met kristal suiker maken en geen poedersuiker.
De structuur van de 2 zijn totaal anders.. en ze werken ook allebei totaal anders.
oohhhhhh mssn kom ik ff proefen whahahahaha

8

Hoi,

Nou de demo was een enorm succes, iedereen vond de taart en de cupcakejes heerlijk.
De merenque creme vond ik toch niet zo fijn als de 1 op 1 botercreme, maar misschien kwam het inderdaad doordat ik poedersuiker had gebruikt en niet eerst het eiwit met het water had gemengd maar alles bij elkaar in.
Wel was de smaak heel erg goed en veel minder zoet, vooral in combinatie met banketbakkersroom en lemoncurd.
Waar woon jij dan canadeesje.
Ik heb wat foto's hiervan in het album gezet.
http://www.mijnalbum.nl/Album=DTMFUFCC

9

Ik woon nu in zutphen.. en mij vriend in Tilburg.. Dus ik ben de helft van de tijd in zutphen en de helft in tilburg.  Eigenlijk had ik al in tilburg moeten wonen.. maar door wat onverwachte probleempjes zit ik nog een tijdje (lees: een jaartje of zo) in zutphen.