1

Onderwerp: Bosbessenmuffins

Heeft iemand een lekker en goed recept voor bosbessenmuffins, waarbij ik de suiker kan vervangen door honing of met niet al te veel suiker. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wil zo heel graag aan de slag.

Groetjes

Re: Bosbessenmuffins

Niemand?

3

ik zou zeggen neem een standaard recept voor muffins, vervang de suiker door honing en schep er bosbessen doorheen. (Is niet een echt recept, maar zo doe ik dat soort dingen meestal)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Sonja Bakker heeft bosbessenmuffins met weinig suiker (volgens mij ook honing inderdaad). Misschien kan je daar eens op googlen?

5

Ik zou etzelfde doen als wat mirjam zei.  Gewoon een recept gebruiken de je ken en bosbessen erin gooien.. zo doe ik et echt altijd.

6

Bosbessenmuffins worden in Amerika veel gegeten. Ze heten dan "blueberry muffins". Als je dat op google intikt, samen met "honey" en "recipe" komt het vast goed!!

heel erg bedankt voor jullie reacties. ik heb een basisrecept genomen, en ik moet zeggen ik heb nog niet de juiste verhoudingen gevonden, dus heel erg lekker is het nog niet haha, maar dat wordt dus experimenteren!

8

In mijn receptenboekje dat ik al jaren bijhoud heb ik jaren geleden deze genoteerd:

2 cups bloem
2 theel. bakpoeder
1/2 theel.  zout
1/2 cup boter of margarine
1 1/4 cup suiker
2 eieren
1/2 cup melk
2 1/2 cups bosbessen
2 theel. suiker voor de bovenkant

Zeef de bloem met het bakpoeder en zout.
In ander grote kom, mix de boter en suiker tot light en luchtig.
Voeg 1 voor 1 de eieren toe.
Prak met een vork 1/2 cup bosbessen en voeg ze toe roerend met een vork.
Vouw het bloem en de rest van de bosbessen voorzichtig door het mengsel.
Vul de cups 3/4 en strooi wat suiker over de bovenkanten.
Bak de muffins op 190 graden, 25-30 minuten of totdat ze lichtbruin en gaar zijn.
Laat ze in de vorm afkoelen.

Ik heb geen idee wat de uitkomst is als je het suiker vervangt door de honing, maar honing is op zich niet lichter dan suiker. Koolhydraten zijn 4 calorien per gram, of die nu van suiker of van honing (=suiker) komen, toch?

Maar ik hoor graag als ze gelukt zijn!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

9

Poptie schreef:

Bosbessenmuffins worden in Amerika veel gegeten. Ze heten dan "blueberry muffins". Als je dat op google intikt, samen met "honey" en "recipe" komt het vast goed!!

ik ben echt een geek.. maar here it goes :+

Wat hier verkocht wordt als bosbessen zijn niet altijd blueberries in de VS of Canada ;) De zijn meestal huckleberries.. de smaak is bijna etzelfde alleen de kleur is iets anders.  Dus voor blueberry muffins moet je echt blauwebessen kopen.  Bij een "goede" supermarkt zie je ze allebei en je kan echt de verschil zien tussen de twee. 
Hier zie je ze
De blauwe bos bes http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_bosbes
En de gewoone blauwe bes (van de muffins dan eh ;)) http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaccinium_corymbosum

zoals ik al zei ik ben een geek... en ik hou van ECHTE blueberry muffins ;)

10

oh en deze recept lijkt mij lekker...
vervang de rozijnen met besjes :)
http://www.puddingclub.nl/Recepten/HoningMuffins.htm