Re: Ook applaus voor echt eetbare taart

Ik ben zelf ook al wat bewuster bezig met wat ik eet, meer pure producten, minder bewerkt en liefst zonder toevoegingen. Je krijgt natuurlijk toch al een hoop 'troep' binnen, zelfs met de meest 'normale' producten (waar zitten tegenwoordig nou geen Enummers of smaakversterkers in? Als je weet waar yoghurtdrank mee gekleurd wordt smaakt 't ook al wat minder lekker :P). Dus opletten met wat je allemaal binnenkrijgt vind ik niks mis mee.
Maar voor mij betekent bewust eten niet dat niks meer kan. Ik vind taarten op deze manier maken ontzettend leuk, en iedereen vindt het hartstikke lekker. Ik probeer ook vooral een lekkere taart te maken, zoals bijna iedereen hier denk ik. Die paar druppels kleurstof die in mijn taarten gaan, zijn naar mijn idee nogal verwaarloosbaar. Als ik er nou iedere dag mee zou koken (blauwe aardappelen en roze macaroni enzo) is het iets anders, maar het gaat hier maar om een stukje  taart, en ik denk dat de meesten van ons niet iedere dag zo'n gekleurde taart eten.
Sommige decoraties zien er inderdaad niet echt meer eetbaar uit, maar zijn wel prachtig gemaakt :Y suikerkunst meets taartdecoratie, ik vind het er wel supergaaf uitzien. Als dit forum volstond met 1001 verschillende appeltaarten, mwah, zou toch wat minder uitdagend zijn. Het blijft een hobby/vak, waar velen van ons lekker creatief mee bezig zijn, niet alleen met de smaak maar ook met de looks. 
Of je het allemaal wil eten, moet je uiteindelijk toch zelf weten :) ieder z'n ding.

'I love it when a cake comes together'

52

petrabennes schreef:

Het valt me op dat de laatste tijd het forum aan het veranderen is.
Opmerkingen als "Toch wil ik hierbij een oproep doen om ook eens een volledig echt eetbare taart te maken van natuurlijke produkten"... ik weet niet zo goed wat ik daar mee aan moet. Een opmerking als "Heel soms verschijnt er zo'n echte taart op het forum" ummmmmmm alles bv het taart karton is eetbaar bij me! Met een beetje botercreme zal trouwens die ook eetbaar zijn. Maak ik nou geen echte taarten?

Misschien is dit wel 1 van de redenen dat ik de laatse tijd nog maar weinig reageer op dingen. Het lijkt wel alsof de sfeer anders is. Mensen stellen een vraag en als er niet binnen een uur antwoord is dan is de volgende reactie "hallo, niemand die het weet". Mensen stellen honderd x de vraag waarom papiertjes van de cupcakes nou los laten terwijl als je eens op je gemak het forum door loopt dingen zo makkelijk terug zijn te vinden.
Als er "maar" 4 reacties op een taart komt voelen mensen zich aangevallen.

:Y :Y :Y :Y
Vooral bij het zoveelste topic over loslatende papiertjes/smaakcombinaties/welke mixer/etc/etc/etc; forumvervuiling!

GA GEWOON ZOEK

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

53

Ja, ik ben het ook geheel en al eens met Petra! En daar wil in nog even aan toevoegen dan de geboetseerde poppetjes absoluut met smaak worden opgegeten door de jarige kids, net als de rest van de taart, of hij nou van mix is of koemelkvrij en met soja-room o.i.d. Lekker is lekker en dat is-ie altijd!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

54

Ik ben het eens met LekkerTaartje en wil het volgende toevoegen:

Ik heb toevallig een taart gemaakt met saffraan en cacaopoeder omdat mijn moeder geen kleurstoffen erin wilde. Ik heb er wel even over nagedacht, zeker na een uitzending van Radar een paar maanden geleden over voornamelijk de blauwe, rode, oranje en gele als verdachte kleurstoffen. Heb toen ook gelijk de E nummers op de potjes bekeken en dat zat er allemaal in. Op zich heb ik er geen moeite mee om taarten te maken met deze kleurstoffen, zolang ze niet uit de schappen gehaald worden als zijnde gevaarlijk, dan zou ik er gelijk mee stoppen.

Maar ik let wel op allerlei produkten in de supermarkt in de vorm: van sauzen in poedervorm, pannenkoekmix, zelfrijzend bakmeel, etc, deze maak ik altijd zelf. Sommige fruitdranken zijn bijna niet meer te krijgen, oa puur ananassap of tomatensap en als er iets is, zijn het gemixte dranken met suiker of nepsuiker en heeft het toegevoegde vitamines en kleurstoffen. Zeker in heel veel toetjes, kant en klaar maaltijden en allerlei fabrieksvoedsel zitten vol met troep, die koop ik dus niet meer. Maar als je kijkt naar sojasaus of welk ander product die je toevoegt aan je eigen gemaakte marinades, bijna overal zitten wel E nummers en conserveermiddelen in.

Ik hou er ook van om allerlei taart vullingen zelf te maken en dit te verkiezen boven de makkelijke vla of bavaroise toetjes uit de koeling, die ik hier op het forum vaak als vulling voorbij zie komen. Lemon Curd en jam maak ik zelf en dit is velen malen lekkerder als de fabrieksjam. Maar ik vind ook dat iedereen zelf moet weten wat deze in of op zijn taart stopt, ik maak liever alles zelf. Dit is mijn mening en wat iemand anders doet met zijn taart moet men zelf weten.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

55

G.I. Jane schreef:

ik maak liever alles zelf. Dit is mijn mening en wat iemand anders doet met zijn taart moet men zelf weten.

en waarom kan ik dat onderschrift dan niet quoten :lol: :lol:"van huis uit koopmans" :lol: :lol:

lekker duurt het langst!

56

Hihi, mijn meisjesnaam is Koopmans, vandaar van huis uit ("geboorte") Koopmans

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

57 Laatst bewerkt door merlette (10-10-2009 12:40)

Ik blijf hier gewoon lekker af en toe een felgekleurde taart eten. Mijn kids vinden zo'n rijkelijk gekleurde taart met een verjaardag er gewoon bijhoren. Op onderstaande site zijn alle voedingskleurstoffen vermeld en waar ze inzitten. Zelfs in een Mora viandel en groenteloempia zitten kleurstoffen en die worden hier ook niet dagelijks gegeten. Dus zolang er geen hele potten kleurstoffen door iets heen gaan, lijkt het mij allemaal niet zo schadelijk.
http://www.goedgeweten.be/enummers/classificatie/1/

58

Merlette dat ben ik met je eens, heb toevallig gisteravond eens gekeken op E nummers en ik dacht dat zwart (dit bleek actieve kool oftewel Norit te zijn) wel de slechtste zou zijn. Niets is minder waar, de Azo kleurstoffen (geel/rood/groen) kunnen in combinatie met benzoezuur hyperactieve kinderen veroorzaken. En blauw is dus berucht om allergische reacties. Als ik binnenkort cakjes maak voor school zal ik wel van te voren vragen of er allergieen zijn want ik zou toch niet willen dat er 1 kind ziek wordt van mijn kleurstof.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

59

als orthomoleuculair therapeut kan het niet laten om ook even mijn mening te laten horen. Zo te lezen zijn de meesten gewoon bewust bezig met wat ze doen. Wil je alles op de 'natuurlijke' manier, is natuurlijk heel gezond, maar het wordt gewoon minder helder, mooi en dergelijke. Als je het echt goed wil doen, moet je ook de suiker laten staan en wit meel. Probeer dan nog maar eens een mooie lekkere taart te maken. Dat ik als orthomoleculair therapeut zo'n tegengestelde hobby heb, is natuurlijk vreemd, maar het is gewoon leuk!!!!!!!!!!!!! Tijdens mijn opleiding ben ik een tijdje fanatiek gaan doen, wat betreft de voeding: Zelf gemaakte appelmoes zonder suiker, taart zonder suiker........Niet te (vr)eten!! Plezier in je leven is minstens net zo belangrijk als gezonde voeding, scheelt een hoop ongezonde stress.

Groetjes Heidi

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

60

kaatjetaatje schreef:
rietdhg schreef:

:think:

foei!!! hihi

whahaha, jij hebt echt snel spijt, maar ik zag het net hihi.

*gaat even op het ferrari-forum reclame maken voor de trein ;)*

ja wat een lol ik dacht ik ga mijn commentaa(r)t weg halen en waarom dan typ ik een heel verhaal dan denk ik ach jeetje dat word weer een hele lange laaiende discussie ik vind soms echt dat mensen zoooooooo kunnen uit halen iemand word bijna ondergesneeuwd als hij of zij iets schrijft wat kennelijk niet helemaal geaccepteerd word of hoe dan ook ik vind het soms niet leuk om te merken hoe fel er af en toe gereageerd kan worden ik heb meer zo iets van oke en laat het daarbij ik vind het echt ontmoedigend om die hele lange drama discussies te moeten lezen maar oke dat is mijn bescheiden mening
:/  en nu heb ik het bijna alsnog gezegd hahahaha

61 Laatst bewerkt door kaatjetaatje (11-10-2009 19:11)

rietdhg schreef:
kaatjetaatje schreef:
rietdhg schreef:

:think:

foei!!! hihi

whahaha, jij hebt echt snel spijt, maar ik zag het net hihi.

*gaat even op het ferrari-forum reclame maken voor de trein ;)*

ja wat een lol ik dacht ik ga mijn commentaa(r)t weg halen en waarom dan typ ik een heel verhaal dan denk ik ach jeetje dat word weer een hele lange laaiende discussie ik vind soms echt dat mensen zoooooooo kunnen uit halen iemand word bijna ondergesneeuwd als hij of zij iets schrijft wat kennelijk niet helemaal geaccepteerd word of hoe dan ook ik vind het soms niet leuk om te merken hoe fel er af en toe gereageerd kan worden ik heb meer zo iets van oke en laat het daarbij ik vind het echt ontmoedigend om die hele lange drama discussies te moeten lezen maar oke dat is mijn bescheiden mening
:/  en nu heb ik het bijna alsnog gezegd hahahaha

euhhh, sorry?  ;)

62

rietje puk schreef:

... Poppetjes aan elkaar gemaakt met ongekookte spaghetti...

...Toch wil ik hierbij een oproep doen om ook eens een volledig echt eetbare taart te maken van natuurlijke produkten.

Heel soms verschijnt er zo'n echte taart op het forum...

Tja, sorry dat ik een ietwat ouder topic naar boven haal, maar ik viel eigenlijk wel best heel erg bijna van mijn stevige bureaustoeltje hoor!

Eerst en vooral, ongekookte spaghetti is bij mijn weten h

63

Graag zou ik een laatste keer reageren op al dit commentaar. In mijn oorspronkelijke bericht heb ik niet geschreven dat de taarten op het forum niet lekker gevonden of mooi zouden zijn. Ik veronderstel niet dat jullie denken dat ik denk dat jullie niet denken bij het gebruik van kunstmatige kleurstoffen...die in Engeland echt gewoon in de supermarkt verkrijgbaar zijn (o.a Tesco, asda) :Y. In het algemeen gaan mensen steeds bewuster om met wat ze eten. Kunstmatige kleurstoffen in snoep worden steeds meer vervangen door natuurlijke (bijv goudbeertjes, tictac en Katja snoep :9). Supermarkten kiezen voor natuurlijkere produkten (AH) en ook kleurstof producenten zijn steeds meer bezig om alternatieven te verzinnen voor e-nummers (foodstuffs). Onderzoeken tonen echt aan dat een aantal kunstmatige toevoegingen niet gezond zijn :S. Het argument, ja maar het zit al in veel andere produkten dus geeft het niet als ik ook wat gebruik gaat voor mij niet op. Je hebt zelf de keuze :think:. Producenten passen hun produkten steeds meer aan. Het zou mooi zijn als de thuisbakkers deze trend ook oppakken en de leukste taarten shop daar een rol in wilt spelen :thumb:. Er zijn heel veel zeer creatieve mensen op dit forum die ook met alternatieve middelen vast nog de prachtigste taarten kunnen maken. :D.

64

Ik vind heus dat je een beetje gelijk hebt rietje....we mogen er best wel eens bij stilstaan! Er gaat ook ongelofelijk veel ongezonds in onze taarten (als je er echt bij nadenkt!). Niks mis mee om dat even onder de aandacht te brengen zo! Maarja, denk dat er desondanks weinig verandert :S

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

65

Dank je Rietje voor je toelichting. Het geeft voor mij meteen een andere blik op wat je

66

Koop allemaal eens het boekje  Wat zit er in uw eten. Van Corinne Gouget.
Dit is een openbaring voor ouders met allergische kinderen.
Google ook eens op E951 of E621.

Ik zelf eet dus beslist geen E nummers drink geen frisdrank en eet geen tarwebrood  bak indien nodig mijn eigen brood, koek en taart maar alles zonder de tegenwoordige toevoegingen.
Voor brood heb je nodig Bloem water zout reuzel en gist. slechts 5 ingredienten bij de bakker of supermarkt zit er minimaal 3 x zoveel in.
Kapsel = eieren suiker zout citroenrasp van bio citroenen en bloem weer 5 ingredienten en geen 10 of meer.Waarom moet er kleurstof ,rijsmiddelen .emulgatoren en stabilisatoren in.
Mijn kapsel is geel door de eieren Het rijst door de eieren.Het emulgeert door de eidooier.Het stabiliseerd door de suiker en eidooier.

Een taart is ongezond maar je kan hem echt ongezond maken maar ook een klein beetje en net zo lekker.

Onderstaande link is erg interessant

http://www.westonaprice.org/brochures/w … re_nl.html

Als je zondigt zondig dan lekker

67

rietje puk schreef:

Graag zou ik een laatste keer reageren op al dit commentaar. In mijn oorspronkelijke bericht heb ik niet geschreven dat de taarten op het forum niet lekker gevonden of mooi zouden zijn. Ik veronderstel niet dat jullie denken dat ik denk dat jullie niet denken bij het gebruik van kunstmatige kleurstoffen...die in Engeland echt gewoon in de supermarkt verkrijgbaar zijn (o.a Tesco, asda) :Y. In het algemeen gaan mensen steeds bewuster om met wat ze eten. Kunstmatige kleurstoffen in snoep worden steeds meer vervangen door natuurlijke (bijv goudbeertjes, tictac en Katja snoep :9). Supermarkten kiezen voor natuurlijkere produkten (AH) en ook kleurstof producenten zijn steeds meer bezig om alternatieven te verzinnen voor e-nummers (foodstuffs). Onderzoeken tonen echt aan dat een aantal kunstmatige toevoegingen niet gezond zijn :S. Het argument, ja maar het zit al in veel andere produkten dus geeft het niet als ik ook wat gebruik gaat voor mij niet op. Je hebt zelf de keuze :think:. Producenten passen hun produkten steeds meer aan. Het zou mooi zijn als de thuisbakkers deze trend ook oppakken en de leukste taarten shop daar een rol in wilt spelen :thumb:. Er zijn heel veel zeer creatieve mensen op dit forum die ook met alternatieve middelen vast nog de prachtigste taarten kunnen maken. :D.

Hoi.
Wil alleen even zeggen dat fabrikanten niet verplicht zijn om E-nummers te vermelden. Ze mogen ook de naam van het bewuste E-nummer noemen/melden.
Zo lijkt het net alsof er geen E-nr inzit. Maar dat zit het dan wel.
Kijk maar is op de verpakking blauw/witte geboorte muisjes staat indigotine op.
Geen E-nr. Die toevoeging heeft E-nr E 132, hoe kan het anders zo blauw worden?
Maar ja als consument denk je he geen E-nr.
En ook de haribo goudbeertjes zijn niet zonder E-nummers. daar word ook de naam genoemd. Aldus de dietiste van mijn zoontje. Hij mag ze van haar niet meer ivm met de kleurstoffen en overige stoffen/dingen die er in zitten.
Want kleurstoffen zijn niet de enige stoffen die een E-nr hebben.
Er zijn genoeg overige stoffen die allemaal een E-nr hebben.

Gr Jesni.

68

Het is de bedoeling dat er binnen een paar jaar tijd op alle produkten met Enummers een waarschuwing komt (denk aan een pakje peuken) van mij mag het ook geband worden. Niemand het nieuws gezien???!? al weer een tijdje terug hoor.

ik ga er van uit dat mensen zelf het besef hebben wat ze naar binnen stouwen.

Vind het overigens wel jammer dat er zo aanvallend gereageerd wordt. niet alleen op Rietje maar ook het gebruik van de zoekfunctie. niet iedereen weet hoe iets heet genoemd wordt bedoeld wordt en ga zo maar door.

beetje jammer

Let them eat cake
http://annettes.tk/

69

Ik ben verbaasd dat veel mensen zo negatief reageren, ze zich zo aangevallen voelen. De keuze of je e-nummers/chemische kleurstoffen gebruikt moet je zelf nemen maar het is algemeen bekend en wetenschappelijk bewezen dat de meeste kleurstoffen zeer schadelijk zijn, vooral voor kinderen.

Wat die opmerking over kaas etc: nee het is niet normaal dat er kleurstof in je kaas zit, dat hoort er niet in thuis, zo ook niet smaakversterkers (e621).

Ik zie de taarten op de forums echt als prachtige handwerken, kunstwerken, toch zou ik het ook leuk vinden als er verder "ge

70

Oja:

Al eerder genoemd:

Wat zit er in uw eten. Van Corinne Gouget.

Dat boekje heb ik ook, erg goed. Aanrader!
Ook om te weten wat de "gewone" naam is van een e-nr want die staan er ook in. Zoals door Jeni al gezegd, e-nummer wordt ook wel eens verborgen door de orspronkelijke naam te geven zodat mensen er geen negatieve associatie mee hebben.